From Bio re(s)[ex]istência to Covid Planner: curatorship and in-teractive projects

Authors

  • Débora Gasparetto Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-9288.2022.e83674

Keywords:

Digital Arte, Interface Design, Biosphere, Activism

Abstract

The text addresses a curatorship held at the UFSM Botanical Garden in a pre-pandemic period triggered by Corona VIrus Disease, a non-human actant, as well as interactive projects carried out for one occasion, but also presents projects carried out during 2020/2021, in the midst of the pandemic. The objective is to stimulate and expand as exhibition networks of digital art beyond the traditional art system, flirting with activism and with interdisciplinarity. The text intends to use the art and design of interfaces related to current issues, such as institutions, networks and the biosphere. The theoretical foundation is driven by Latour (2012; 2020); Zizek (2020), Morin (2020) and Rifkin (2019). The design methodology used is the 5I`s Method for interactive interface projects (GASPARETTO, 2020). As a result, it presents a reflection on empathy, relationships between humans and non-humans and an urgent need for a biospheric awareness to actually reach political ecology.

Author Biography

Débora Gasparetto, Universidade Federal de Santa Maria

Professora Adjunta no Departamento de Desenho Industrial/UFSM (2015-). Profª Colaboradora junto ao PPGART/UFSM (2017). Doutora em Artes Visuais pelo PPGAV/ UFRGS (2012 - 2016), em História, Teoria e Crítica de Arte, na linha de pesquisa Relações sistêmicas da arte, com bolsa CAPES/REUNI (2012-2015). Mestre em Artes Visuais pelo PPGART/UFSM (2010-2012), na linha Arte e Tecnologia, com ênfase em História, Teoria e Crítica da Arte, com Bolsa CAPES. Débora é líder de pesquisa dos Grupos Arte Digital e Ativismo e Design|Ciência|Tecnologia/Cnpq. Bacharel em Publicidade e Propaganda pela UFSM (2005). Em 2017 organizou a publicação Design+ Arte | Ciência| Tecnologia: conexões teórico-práticas, publicada pela editora do PPGART/UFSM. Em 2014 publicou o livro "O 'curto-circuito' da arte digital no Brasil", projeto financiado pelo Pro-Cultura RS - FAC das Artes, o qual inclui a organização de entrevistas do e-book "Arte-ciência-tecnologia: o sistema da arte em perspectiva". Atuou como professora junto ao Curso de Comunicação Social UNIJUI-RS (2012).

References

COUCHOUT, E. A tecnologia na arte: da fotografia à realidade virtual. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2003.

DEWEY, J. Arte como Experiência; Jo Ann Boydston (org.); tradução Vera Ribeiro. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

GASPARETTO, D. A. Metodologia 5I's: projetos e processos. Santa Maria, RS: FACOS Editora, 2020.

HAN, B. Sociedade do Cansaço. Petrópolis, RJ: Vozes, 2019.

LATOUR, B. Reagregando o Social. Bauru, SP: EDUSC/ Salvador, BA: EDUFBA, 2012.

LATOUR, B. Onde aterrar? Como se orientar politicamente no Antropoceno (1a ed.). Rio de Janeiro, RJ: Bazar do Tempo, 2020.

MORAIS, B. D. Jogos de Caminhar: Gamearte, walking simulator e possibilidades poéticas do espaço virtual tridimensional. Dissertação (Mestrado em PPGAV - Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2021.

MORIN, E. É hora de mudarmos de via: As lições do coronavírus. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2020.

RESNICK, M. Jardim de Infância para a Vida Toda: Por uma Aprendizagem Criativa, Mão na Massa e Relevante para Todos. Porto Alegre: Penso, 2020.

RIFKIN, J. The Green New Deal: Why the Fossil Fuel Civilization Will Collapse by 2028, and the Bold Economic Plan to Save Life on Earth. ‎New York: St. Martin's Press, 2019.

SIMONDON, G. El modo de existencia de los objetos tecnicos. Buenos Aires: Prometeo Libros, 2007.

ŽIŽEK, S. Pandemia: COVID-19 e a reinvenção do Comunismo. São Paulo: Boitempo, 2020.

Published

2022-11-09