Sequential frame

an investigation on experimental comics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-9288.2022.e83745

Keywords:

Inovação, Capacidade Absortiva, Pequenas e Médias Empresas, Capacidade Absortiva Potencial, Capacidade Absortiva Realizada.

Abstract

This article addresses the exhibition of comics entitled "Sequential Frame", which is made up of three sets of frames. Each of them constitutes an experimental composition in comics that seeks different formats of reading, meaning and reception for this kind of language, proposing an articulation between different fields, especially sequential art and visual arts. The compositions have as a central element the interventions made in the frames and how these, in turn, can be integrated into the language of the comics and into the narrative. In this work, records of the exhibition will be presented and the process of creating the compositions will be discussed. The discussion proposes an analysis based on what is meant by extended field and internal field of comics and, therefore, explores the panel/frame duality through two perspectives: the panel as a frame and the frame as a panel. The authors with which this work is related are, respectively: Eisner (1989), McCloud (1995), Groensteen (1990). Finally, developments for the continuity of an authorial composition in comics are mentioned, through which it is possible, from now on, to approach other fields, such as web art. This work was produced by Laboratório de Investigação em Corpo, Comunicação e Arte (LICCA-UFC).

Author Biographies

Ícaro Lênin Maia Malveira, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Mestre em Artes pela Universidade Federal do Ceará ? UFC (2020), licenciado em Letras/Português pela Universidade Estadual do Ceará ? UECE (2011). É integrante do Laboratório de Investigação em Corpo, Comunicação e Arte ? LICCA/UFC. Professor de Arte-educação e Língua Portuguesa no Colégio Diocesano Pe. Anchieta (2012 ? Atual). Desenvolve pesquisa em fanzine e cidade, como fanzineiro lançou os seguintes títulos: ?Grama de Poesia? do número #1 ao #10 (2013 ? ago. 2015), ?Selva de Pedra #1? (set. 2015), ?Selva de Pedra #2? (2016), ?Ideário #1? (mai. 2017), ?Lino ? Fragmentos de uma existência simples? (jul. 2018), ?Zine-Óculos: um olhar sobre a sala 109? (set. 2018), ?Zine-mala: AMÁ-LA? (nov. 2018), ?A Revista? (abr. 2019), ?Zine-Cidade? (ago. 2019 ? jan. 2020), de autoria coletiva. É coordenador do Grupo de Criação e Artes, na cidade de Limoeiro do Norte-CE. Tem interesse em zines, quadrinhos, publicação alternativa, ações na cidade, experimentação e criação, serigrafia, literatura, etc.

João Vilnei de Oliveira Filho, Universidade Federal do Ceará

Doutor (2017) em Arte e Design pela Fac. de Belas Artes da Univ. do Porto/FBAUP, mestre
(2009) em Criação Artística Contemporânea pela Univ. de Aveiro/UA e bacharel (2006) em
Com. Social Pub. e Prop. pela Univ. Federal do Ceará/UFC. É professor assistente do
Campus da UFC em Quixadá e membro do LICCA – Laboratório de Investigação em Corpo,
Comunicação e Arte, i2ADS – Instituto de Investigação em Arte, Design e
Sociedade/FBAUP e iD+ - Instituto de Investigação em Design, Media e Cultura/UA-UP.

References

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Published

2022-05-02