Exploratory nature: a digital ethnography about the event Conexão
DOI:
https://doi.org/10.5007/1807-9288.2022.e83747Keywords:
Art System, Exploratory Study, Digital Ethnography, Digital CultureAbstract
This paper presents a survey on the event Conexão, created by the Núcleo de Arte e Tecnologia - NATFAP in 2011. The case study, an exploratory research, addresses the editions that took place between 2011 and 2018. In this clipping and with a set of data, it proposes to identify both emerging and poetic issues, the distribution networks and the modes of reception of these works. To this end, in relation to the system and context of digital art, communication strategies to call for participants, on social networks, publication on internet pages and other search mechanisms from the information already collected. Regarding these networks, a digital ethnography was carried out (PINK, 2019; FRAGOSO, RECUERO, AMARAL, 2011), obtaining a set of data on the editions and, subsequently, with the use of visualization applications to elaborate maps. Furthermore, with the intention of gathering and disseminating this set of productions in ACT, this paper suggests an electronic address.
References
BANDEIRA, Denise A. Arte digital e sua institucionalização: lógica e condição transpolítica do campo da arte na cibercultura. 267 fl. (Tese), Doutorado em Comunicação e Semiótica, Departamento de Comunicação, São Paulo: PUC-SP, 2012.
BONI, Valdete; QUARESMA, Sílvia Jurema. Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em Ciências Sociais. Em tese, v. 2, n. 1, p. 68–80, 2005.
CAUQUELIN, Anne. Arte contemporânea: uma introdução. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
DOMINGUES, Diana. Arte, ciência e tecnologia: passado, presente e desafios. [s.l.]: Editora Unesp, 2009.
FAUCONNIER, Sandra; FROMMÉ, Rens. Deliverable 1.3. Description models for unstable media art. In: FAUCONNIER, Sandra. Capturing Unstable Media. Institute for the Unstable Media V2_: Rotterdam, 2003b. Disponível em: http://capturing.projects.v2.nl/download.html. Acesso em: 10 jan. 2021.
FRAGOSO, Suely; RECUERO, Raquel; AMARAL, Adriana. Métodos de pesquisa para internet. Porto Alegre: Sulina, 2011.
GEIGER, Stuart; RIBES, David. Trace Ethnography: Following Coordination through Documentary Practices. 44th Hawaii International Conference on System Sciences, v. 1, 2011. p 1-10.
GOBIRA, Pablo. Percursos contemporâneos. Realidades da arte, ciência e tecnologia. Belo Horizonte: EdUEMG, 2018.
GOBIRA, Pablo. A memória do digital e outras questões das artes e museologia. [s.l.]: Laboratório de Poéticas Fronteiriças, 2019.
LANDERDAHL, Cristina; FONTANA, Fabiana F.; SANTOS, Nara Cristina. A preservação digital em arte, ciência e tecnologia: ZKM e MoMA. In: Anais do 15º. Encontro Internacional de Arte e Tecnologia. Brasília; UNB, 2016. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/779/o/cristina_e_fabiana_e_nara_2.pdf. Acesso em: 10 jun. 2021.
LATOUR, Bruno. Jamais fomos modernos. Rio de Janeiro: 34, 2019.
NETO, Ricardo Borgatti. Prefácio. In: BARABÁSI, Albert-László. Linked: a nova ciência dos networks. São Paulo: Leopardo, 2010.
PINK, Sarah; HORST, Heather; POSTILL, John; HJORTH, Larissa; LEWIS, Tania; TACCHI, Jo. Etnografía digital: principios y práctica. España: Morata, 2019.
SALGADO, Luiz Antonio Zahdi; BORGES, Álvaro Henrique; LESNOVSKI, Ana Flávia Merino; et al. NATFAP – NÚCLEO DE ARTE E TECNOLOGIA. Revista Científica/FAP, v. 19, n. 2, 2018. Disponível em: http://periodicos.unespar.edu.br/index.php/revistacientifica/article/view/2431. Acesso em: 22 mar. 2021.
SANTAELLA, Lucia. Arte, ciência & tecnologia: um campo em expansão. In: GOBIRA, Pablo. Percursos contemporâneos. Realidades da arte ciência e tecnologia, Belo Horizonte: UEMG, 2018.
SEGATA, Jean. A etnografia como promessa e o “Efeito Latour” no campo da cibercultura. Ilha, v. 16, n. 2, p. 69-87, 2014.
STEFANER, Moritz. The Design of “X by Y” an Information-aesthetic exploration of the ars electronica archives. In: STEELE, Julie; ILIINSKY, Noah (ed.). Beautiful Visualization: Looking at Data through the Eyes of Experts. Sebastopol: O'Reilly Media, April 2010. Pp. 205 – 225. Disponível em: http://moritz.stefaner.eu/write-talk/publications/. Acesso em: 10 dez. 2021.
TRIVINHO, Eugênio. A dromocracia cibercultural: lógica da vida humana na civilização mediática avançada. São Paulo: Paulus, 2007.
VENTURINI, Tommaso; MUNK, Anders; JACOMY, Mathieu. Ator-rede versus análise de redes versus redes digitais: falamos das mesmas redes? Galáxia: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica, v. 38, p. 5-27, 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/gal/n38/1519-311X-gal-38-0005.pdf. Acesso em: 10 mai. 2021.
WILSON, Stephen. Information Arts: Intersections of Art, Science and Technology. Cambridge/Massachusetts:MIT Press, 2002.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Denise Bandeira, Bianca Orsso

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who have their works published in Texto Digital agree that:
Copyrights remain with the authors, who grant the journal the right of first publishing their submitted manuscripts. All materials published by the journalare under an Attribution 4.0 International - Creative Commons License, which allows them to be shared since authorship and first publication credits are mentioned.
The Attribution 4.0 International - Creative Commons allows the copy and redistribution of the material in any medium or format, as well as its adaptation for any purpose, even commercially.
Authors can take additional contracts for non-exclusive distribution of the version of their works published by our journal separately (e.g. to publish it in an institutional repository or as a book chapter) with both expressed authorship acknowledgment and Texto Digital’s first publication credit.
