Exploratory nature: a digital ethnography about the event Conexão

Authors

  • Denise Bandeira Universidade Estadual do Paraná
  • Bianca Orsso UNESPAR/Campus Curitiba II

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-9288.2022.e83747

Keywords:

Art System, Exploratory Study, Digital Ethnography, Digital Culture

Abstract

This paper presents a survey on the event Conexão, created by the Núcleo de Arte e Tecnologia - NATFAP in 2011. The case study, an exploratory research, addresses the editions that took place between 2011 and 2018. In this clipping and with a set of data, it proposes to identify both emerging and poetic issues, the distribution networks and the modes of reception of these works. To this end, in relation to the system and context of digital art, communication strategies to call for participants, on social networks, publication on internet pages and other search mechanisms from the information already collected. Regarding these networks, a digital ethnography was carried out (PINK, 2019; FRAGOSO, RECUERO, AMARAL, 2011), obtaining a set of data on the editions and, subsequently, with the use of visualization applications to elaborate maps. Furthermore, with the intention of gathering and disseminating this set of productions in ACT, this paper suggests an electronic address.

Author Biographies

Denise Bandeira, Universidade Estadual do Paraná

Doutora em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2012), mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2001) e bacharel em Engenharia Civil pela Universidade Federal do Paraná (1982). Professora associada do programa de Pós-graduação em Artes e do Colegiado do Curso de Licenciatura em Artes Visuais da Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR, Coordenou Projetos de Pesquisa apoiados pelo CNPQ e Finep na área de Inovação Tecnológica (2003 - 2006). Representante da Região Sul - Colegiado Setorial de Artes Visuais (2010 - 2015) no Conselho Nacional de Políticas Culturais (Minc). Representante da área de artes visuais no Conselho Estadual de Cultura do Paraná (2015 ? 2016). Foi coordenadora do curso de artes visuais entre 2016 - 2017. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em cultura digital; Arte digital, atua principalmente nos seguintes temas: ensino de arte, arte contemporânea, arte digital e dinâmicas institucionais; mediação, mediação tecnológica, políticas públicas de cultura para artes visuais.

Bianca Orsso, UNESPAR/Campus Curitiba II

Student of the Course Visual Arts at the Faculty of Arts of Paraná, Campus II of the State University of Paraná, starting in 2017. Artist and researcher, networks and technological mediation. Graduated in Occupational Safety Technician at the Federal Technological University of Paraná (2011 - 2015).

References

BANDEIRA, Denise A. Arte digital e sua institucionalização: lógica e condição transpolítica do campo da arte na cibercultura. 267 fl. (Tese), Doutorado em Comunicação e Semiótica, Departamento de Comunicação, São Paulo: PUC-SP, 2012.

BONI, Valdete; QUARESMA, Sílvia Jurema. Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em Ciências Sociais. Em tese, v. 2, n. 1, p. 68–80, 2005.

CAUQUELIN, Anne. Arte contemporânea: uma introdução. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

DOMINGUES, Diana. Arte, ciência e tecnologia: passado, presente e desafios. [s.l.]: Editora Unesp, 2009.

FAUCONNIER, Sandra; FROMMÉ, Rens. Deliverable 1.3. Description models for unstable media art. In: FAUCONNIER, Sandra. Capturing Unstable Media. Institute for the Unstable Media V2_: Rotterdam, 2003b. Disponível em: http://capturing.projects.v2.nl/download.html. Acesso em: 10 jan. 2021.

FRAGOSO, Suely; RECUERO, Raquel; AMARAL, Adriana. Métodos de pesquisa para internet. Porto Alegre: Sulina, 2011.

GEIGER, Stuart; RIBES, David. Trace Ethnography: Following Coordination through Documentary Practices. 44th Hawaii International Conference on System Sciences, v. 1, 2011. p 1-10.

GOBIRA, Pablo. Percursos contemporâneos. Realidades da arte, ciência e tecnologia. Belo Horizonte: EdUEMG, 2018.

GOBIRA, Pablo. A memória do digital e outras questões das artes e museologia. [s.l.]: Laboratório de Poéticas Fronteiriças, 2019.

LANDERDAHL, Cristina; FONTANA, Fabiana F.; SANTOS, Nara Cristina. A preservação digital em arte, ciência e tecnologia: ZKM e MoMA. In: Anais do 15º. Encontro Internacional de Arte e Tecnologia. Brasília; UNB, 2016. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/779/o/cristina_e_fabiana_e_nara_2.pdf. Acesso em: 10 jun. 2021.

LATOUR, Bruno. Jamais fomos modernos. Rio de Janeiro: 34, 2019.

NETO, Ricardo Borgatti. Prefácio. In: BARABÁSI, Albert-László. Linked: a nova ciência dos networks. São Paulo: Leopardo, 2010.

PINK, Sarah; HORST, Heather; POSTILL, John; HJORTH, Larissa; LEWIS, Tania; TACCHI, Jo. Etnografía digital: principios y práctica. España: Morata, 2019.

SALGADO, Luiz Antonio Zahdi; BORGES, Álvaro Henrique; LESNOVSKI, Ana Flávia Merino; et al. NATFAP – NÚCLEO DE ARTE E TECNOLOGIA. Revista Científica/FAP, v. 19, n. 2, 2018. Disponível em: http://periodicos.unespar.edu.br/index.php/revistacientifica/article/view/2431. Acesso em: 22 mar. 2021.

SANTAELLA, Lucia. Arte, ciência & tecnologia: um campo em expansão. In: GOBIRA, Pablo. Percursos contemporâneos. Realidades da arte ciência e tecnologia, Belo Horizonte: UEMG, 2018.

SEGATA, Jean. A etnografia como promessa e o “Efeito Latour” no campo da cibercultura. Ilha, v. 16, n. 2, p. 69-87, 2014.

STEFANER, Moritz. The Design of “X by Y” an Information-aesthetic exploration of the ars electronica archives. In: STEELE, Julie; ILIINSKY, Noah (ed.). Beautiful Visualization: Looking at Data through the Eyes of Experts. Sebastopol: O'Reilly Media, April 2010. Pp. 205 – 225. Disponível em: http://moritz.stefaner.eu/write-talk/publications/. Acesso em: 10 dez. 2021.

TRIVINHO, Eugênio. A dromocracia cibercultural: lógica da vida humana na civilização mediática avançada. São Paulo: Paulus, 2007.

VENTURINI, Tommaso; MUNK, Anders; JACOMY, Mathieu. Ator-rede versus análise de redes versus redes digitais: falamos das mesmas redes? Galáxia: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica, v. 38, p. 5-27, 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/gal/n38/1519-311X-gal-38-0005.pdf. Acesso em: 10 mai. 2021.

WILSON, Stephen. Information Arts: Intersections of Art, Science and Technology. Cambridge/Massachusetts:MIT Press, 2002.

Published

2022-11-09