Statements of the body and of itself: an analysis of content offered by university students mediated at Instagram
DOI:
https://doi.org/10.5007/1807-9288.2024.e85391Keywords:
Body, Enunciation, Hiperexposure, Ideal body, Social mediaAbstract
The body as an object of study in different scientific fields has become an important means of understanding oneself and others, especially when it is the discursive content of groups and social contexts, giving rise to new forms of subjects and subjectivities, as is the case in everyday life. lived and constructed on social networks. The objective of this study was to analyze the enunciative content of the profiles of seven university students from the Degree in Physical Education course at UFPI, hyperexposed on Instagram. Methodologically, it is a qualitative and analytical study. For thirty days, views, likes and number of followers were recorded, as well as the characterization of images/scenes, comments and body presentation in the posts/feed of these profiles. To analyze this data, Utterance Content Analysis was used. Categories of analysis were discussed, of which we highlight: the construction of identities around the search for a supposed body ideal, based on discourses regarding the active and healthy lifestyle that has in the language of fitness and the constitution of a body “ perfect”, a model to be followed, adored and desired; the consumption of the contemporary body through dance and music, based on sensualized body presentation; and the non-existence of just one body ideal on the social network Instagram, since the body adapts to each social, discursive, personal and professional context, as well as constructing and being constructed for/by each audience that is seen/consumed, relate and interact.
References
AZAMBUJA, C. C. Efeitos McLuhan. In: MONTAÑO, S.; FISCHER, G.; KILPP, S. (Orgs). Impacto das novas mídias no estatuto de imagem. Porto Alegre: Sulina, 2012, p. 87-94.
BARACAT, M.; BARACAT, J. A influência social e cultural da idealização do corpo perfeito através dos meios de comunicação e seu impacto na formação da imagem corporal. São Paulo, 2016. Disponível em: Xwf05ZDP3MtONsC_2017-10-17-21-27-33.pdf (revista.inf.br). Acesso em: 16 out. 2021.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BITTENCOURT, D. R.; BASSALO, L. M. B. O corpo é voz, mas na educação física não: compreensões sobre corpo na formação docente. Educ. Form., Fortaleza, v. 6, n. 2, e4091, maio-ago. 2021.
COSTA, R. M. et al. Paradoxo do mundo digital: desafios para pensar a saúde mental dos influenciadores digitais. Brazilian Journal of Health Review, Curitiba, v.4, n. 2, p. 5811-5830 mar./abr. 2021.
COSTA, N. N. et al. Corpo e Saúde: Reflexões sobre a influência das mídias sociais nos padrões corporais da sociedade. Minas Gerais,2018. Disponível em: ED.-FÍSICA-2018_2-CORPO-E-SAÚDE-REFLEXÕES-SOBRE-A-INFLUÊNCIA-DAS-MIDIAS-SOCIAIS...-NICOLE.-RODRIGO.-TAYNARA.pdf (univale.br). Acesso em: 17 out. 2021.
DAL FORNO, M. A. R; FALLER, R. J. Espetacularização, Território e Acontecimento - o mapeamento de um processo de desenvolvimento humano através das redes sociais virtuais. Redes (St. Cruz Sul, Online), v. 26, 2021.
DANTAS, J. B. Um ensaio sobre o culto ao corpo na contemporaneidade. Rio de Janeiro, 2011. Disponível em: http://www.revispsi.uerj.br/v11n3/artigos/pdf/v11n3a10.pdf. Acesso em: 23 out. 2021.
JÚNIOR, S. R. Análise de imagens e conteúdos sobre o corpo na rede social Instagram. Vitória, 2017. Disponível em: TCC_analise_de_imagens_e_conteudos_sobre_o_corpo_na_rede_social_instagram.pdf - Google Drive. Acesso em: 17 out. 2021.
KEEN, A. A vertigem digital: por que as redes sociais estão nos dividindo, diminuindo e desorientando? Rio de Janeiro: Zahar, 2012.
LEMOS, A. A Cultura da Mobilidade. FAMECOS, n. 40, dez. 2010.
LE BRETON, D. A sociologia do corpo. Petrópolis: Editora Vozes; 2006.
LE BRETON, D. Antropologia do corpo e modernidade. Petrópolis: Editora Vozes; 2013.
MAGALHÃES, F. L. J. Veja, isto é, leia: a imagem e a imagem nos discursos de capas das revistas Veja e Isto é; produção e disputas de sentido na mídia. Teresina: EDUFPI, 2003.
MALUF, S. W. Corpo e corporalidade nas culturas contemporâneas: abordagens antropológicas. Esboços, Santa Catarina, v. 9, n. 9, 2001, p. 87-99.
SANTOS, W. N.; ZOBOLI, F.; MEZZAROBA, Cristiano. Mídia, mulher e corpo: uma análise a partir do documentário “o corpo é meu”. Revista Conhecimento Online. Novo Hamburgo-RS: n. 12, v. 1, jan./abr. 2020.
SAWAMURA, A. P. F. A exposição do corpo fitness no Instagram. Londrina, 2016. Disponível em: TCC - A exposição do corpo fitness no instagram.pdf - Google Drive. Acesso em: 17 out. 2021.
SEIXAS, C. M.; LUCENA, B. B.; FERREIRA, F. R. Ninguém é tão perfeito que não precise ser editado: fetiche e busca do corpo ideal. São Paulo, 2020. Disponível em: SciELO - Brasil - Ninguém é tão perfeito que não precise ser editado: fetiche e busca do corpo ideal Ninguém é tão perfeito que não precise ser editado: fetiche e busca do corpo ideal. Acesso em: 16 out. 2021.
SILVA, M. C. Relação entre redes sociais e autoestimar. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação. São Paulo, v.7. n.4. abr. 2021.
SILVA, M. C.P; ATAHYDE, P; LARA, L. Corpo e cultura. Natal - RN: EDUFRN, 2020. p. [recurso eletrônico].
SOARES, L. S. T.; GONÇALVES, C. A. Hiperexposição: a crise imagética da cibercultura. Anais... XX Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sudeste – Uberlândia - MG – 19 a 21/06/2015. 2015.
TAQUETE, S. R.; BORGES, L. Pesquisa qualitativa para todos. Petrópolis, Vozes, 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Fábio Soares da Costa, Clarissa Sousa Nunes Nascimento

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who have their works published in Texto Digital agree that:
Copyrights remain with the authors, who grant the journal the right of first publishing their submitted manuscripts. All materials published by the journalare under an Attribution 4.0 International - Creative Commons License, which allows them to be shared since authorship and first publication credits are mentioned.
The Attribution 4.0 International - Creative Commons allows the copy and redistribution of the material in any medium or format, as well as its adaptation for any purpose, even commercially.
Authors can take additional contracts for non-exclusive distribution of the version of their works published by our journal separately (e.g. to publish it in an institutional repository or as a book chapter) with both expressed authorship acknowledgment and Texto Digital’s first publication credit.
