Statements of the body and of itself: an analysis of content offered by university students mediated at Instagram

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-9288.2024.e85391

Keywords:

Body, Enunciation, Hiperexposure, Ideal body, Social media

Abstract

The body as an object of study in different scientific fields has become an important means of understanding oneself and others, especially when it is the discursive content of groups and social contexts, giving rise to new forms of subjects and subjectivities, as is the case in everyday life. lived and constructed on social networks. The objective of this study was to analyze the enunciative content of the profiles of seven university students from the Degree in Physical Education course at UFPI, hyperexposed on Instagram. Methodologically, it is a qualitative and analytical study. For thirty days, views, likes and number of followers were recorded, as well as the characterization of images/scenes, comments and body presentation in the posts/feed of these profiles. To analyze this data, Utterance Content Analysis was used. Categories of analysis were discussed, of which we highlight: the construction of identities around the search for a supposed body ideal, based on discourses regarding the active and healthy lifestyle that has in the language of fitness and the constitution of a body “ perfect”, a model to be followed, adored and desired; the consumption of the contemporary body through dance and music, based on sensualized body presentation; and the non-existence of just one body ideal on the social network Instagram, since the body adapts to each social, discursive, personal and professional context, as well as constructing and being constructed for/by each audience that is seen/consumed, relate and interact.

Author Biographies

Fábio Soares da Costa, Universidade Federal do Piauí - UFPI/CCE/DMTE

Pós-doutorando em Educação pela Escola de Humanidades (PPGEdu) da PUCRS. Doutor em Educação pela Escola de Humanidades da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PPGEDU/PUCRS (Bolsista CAPES/PROEX). Mestre em Comunicação pelo PPGCOM/UFPI. Especialista em Supervisão Escolar pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ. Licenciado em Educação Física pela Universidade Federal do Piauí - UFPI. Pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Questões Sociais na Escola - PUCRS. Coordenador do Grupo de Estudos de Pesquisas OBCORPO - Observatório do Corpo: mídia, educação e movimento. Professor Adjunto do Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino - DMTE/CCE da Universidade Federal do Piauí - UFPI. Tem experiência na área de Educação Física Escolar e Coordenação de projetos esportivos e sociais. Principais pesquisas desenvolvidas ou em desenvolvimento nos temas: Imagem corporal, corporeidade, saúde, qualidade de vida, juventudes, educação, educação física, gênero, representações simbólicas, educação física escolar somática, formação docente em educação física, estágio supervisionado e dispositivos midiáticos.

Clarissa Sousa Nunes Nascimento, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Graduanda do curso de Licenciatura em Educação Física da UFPI. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Educação Física. Instrutora Licenciada da FITDANCE. Participação nos cursos do congresso FIEP 2018 e 2019. Certificado em corrida pelo congresso FIEP. Participação como staff no congresso SEPEF 2018. Certificado no projeto de extensão de atividades motoras para autistas PREMAUT. Membro Estudantes do Grupor de Estudos de Pesquisas OBCORPO - Observat´´orio do corpo: mídia, educação e movimento.

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Published

2024-12-17