Distances necessary for the celebration of contemporary electronic literature: an immersion in Anna Todd’s “After” saga

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-9288.2023.e93847

Keywords:

Electronic literature, Media convergence, Anna Todd, Wattpad

Abstract

The current article brings into the forefront an excerpt of a Doctoral Dissertation recently submitted to the field of literary studies. It is about the main findings of an immersion in the self-publishing on line platform Wattpad, a community that encompasses authorial works characterized by electronic elements. For that purpose, we dealt with the writings of Anna Todd, an American wattpader responsible for signing the books that make up the saga After, a great success in cyberspace and even beyond the virtual limits, since her works also appear in printed books as graphic novels and at the movie theaters. Having this premise as a starting point, we aimed at elucidating the context of her works as well as the particularities which characterize her creative process of textual construction. In this context, some relevant theoretical criticism by scholars who contribute to the intersection between Literature and Digital Culture such as Franco Moretti, Anne Jamison, Henry Jenkins, among others, were selected  in order to accomplish the intended goal. In general, we concluded that the detachment related to the selected object of analysis takes place when it is necessary for a meaningful understanding to the practice of electronic literature seen at the digital culture of  present time.

Author Biographies

Jennifer da Silva Gramiani Celeste, Universidade Federal de Juiz de Fora

Possui Doutorado em Letras: Estudos Literários (Área de Concentração: Teorias da Literatura e Representações Culturais) pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2023), com pesquisa financiada por bolsa de estudos concedida pela CAPES; Mestrado em Letras (Área de Concentração: Literatura Brasileira) pelo UniAcademia (2018); Especializações em Alfabetização e Letramento: Diferentes Linguagens e Sua Aprendizagem (2020) e Psicopedagogia (Clínica e Institucional) (2017), ambas pela Faculdade Metodista Granbery; Licenciatura em Letras (Língua Portuguesa) pela Universidade Metodista de São Paulo (2021); Bacharelado e Licenciatura em Psicologia pelo UniAcademia (2016), com registro devidamente regularizado junto ao Conselho Regional de Psicologia de Minas Gerais (CRP-04/60467); e, por fim, Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2015). Está familiarizada com as seguintes temáticas: educação e novas tecnologias digitais; multiletramentos (letramentos digitais); interfaces dialógicas entre adolescência, internet e cultura de massa; humanidades digitais (análise e crítica literária); interfaces dialógicas entre literatura, internet e novas tecnologias digitais; literatura eletrônica; hipertexto; materialidades do texto literário; formação de leitores; mercado editorial; e tendências da literatura juvenil contemporânea. Atualmente, cursa Especialização em Mídias na Educação, ofertada através do Centro de Educação à Distância da Universidade Federal de Juiz de Fora.

Rogério de Souza Sérgio Ferreira, Universidade Federal de Juiz de Fora

Professor Titular da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Possui Doutorado em Letras (Ciência da Literatura) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2004) e Pesquisa Pós-Doutoral na Universidade da Califórnia, em Santa Barbara (2014). As áreas de atuação englobam Teoria Literária, Literaturas em Língua Inglesa, Digital Humanities (interpretação literária com auxílio da informática) e Literatura Comparada (Inglês/Português). Proferiu palestras sobre literatura brasileira nos séculos XIX e XX na Stephen F. Austin State University, no Texas, Estados Unidos, em 2017.

References

BARBOSA, Pedro. A ciberliteratura: criação literária e computador. Lisboa: Edições Cosmo, 1996.

BARTHES, Roland. O prazer do texto. São Paulo: Perspectiva, 1987.

BAYARD, Pierre. Como falar dos livros que não lemos? Rio de Janeiro: Objetiva, 2007.

CANCLINI, Néstor García. Leitores, espectadores e internautas. São Paulo: Iluminuras, 2008.

CELESTE, Jennifer da Silva Gramiani. Clique aqui para o próximo capítulo: as (ciber)potencialidades literárias de Wattpad. 313 f. Tese (Doutorado em Letras: Estudos Literários) - Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2023.

CHARTIER, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador. São Paulo: Editora UNESP, 1999.

COMPAGNON, Antoine. O demônio da teoria: literatura e senso comum. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999.

GEORGAKOPOULOS, Frini. Sou fã! E agora?: um livro para quem é apaixonado por histórias. São Paulo: Seguinte, 2016. [e-book]

GOLDSMITH, Keeneth. Uncreative writing: managing language in the digital age. New York: Columbia University Press, 2011.

ISER, Wolfgang. O jogo do texto. In: JAUSS, Hans Robert et al. A literatura e o leitor: textos de estética da recepção. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1979.

JAMISON, Anne. Fic: por que a fanfiction está dominando o mundo. Rio de Janeiro: Anfiteatro, 2017.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2008.

LÉVY, Pierre. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. São Paulo: Folha de São Paulo, 2015.

MORETTI, Franco. A literatura vista de longe. Porto Alegre: Arquipélago Editorial, 2008.

PRATA, Mário. Os anjos de badaró. Rio de Janeiro: Objetiva, 2000.

TODD, Anna (@imaginator1D). After. 2013. Disponível em: http://www.wattpad.com/story/5095707-after. Acesso em: 5 abr. 2023.

TODD, Anna (@imaginator1D). After 2. 2013. Disponível em: http://www.wattpad.com/story/5980533-after-2. Acesso em: 5 abr. 2023.

TODD, Anna (@imaginator1D). After 3. 2013. Disponível em: http://www.wattpad.com/story/8409617-after-3. Acesso em: 5 abr. 2023.

TODD, Anna (@imaginator1D). Before. 2014. Disponível em: http://www.wattpad.com/story/11596691-before. Acesso em: 5 abr. 2023.

TODD, Anna. This 25-year-old turned her One Direction obsession into a six-figure paycheck. [Entrevista concedida a] Amy Odell. Cosmopolitan. Nova York. 2014. Disponível em: http://www.cosmopolitan.com/entertainment/books/a32330/after-author-anna-todd-interview. Acesso em: 5 abr. 2023.

TODD, Anna. Anna Todd: “o Hardin Scott não tem nada a ver com o Harry Styles”. [Entrevista concedida a] Tatiana Trilho. Revista Estante, Lisboa, 2018. Disponível em: http://www.revistaestante.fnac.pt/entrevista-anna-todd. Acesso em: 5 abr. 2023.

TODD, Anna. Nothing more: a história de Landon. São Paulo: Astral Cultural, 2018.

TODD, Anna. Nothing less: a história de Landon. São Paulo: Astral Cultural, 2018.

TODD, Anna. Autora explica que ‘After’ NÃO é uma fanfiction de One Direction. [Entrevista concedida a] Renato Marafon. Cine Pop. São Paulo. 2019. Disponível em: http://www.youtube.com/watch?v=hH8z32zknqQ&t. Acesso em: 5 abr. 2023.

Published

2023-08-22