Real-naturalism in literature from the perspective of Distant Reading: a study of the corpus OBras
DOI:
https://doi.org/10.5007/1807-9288.2023.e95297Keywords:
Distant reading, Real naturalism, Brazilian literatureAbstract
This article presents a methodology with computational resources for the investigation of natural language processing. Added to this factor, we analyzed aspects of the construction of meaning of words said to be symptomatic, as Domício Proença Filho (1995) points out, in realistic and naturalist works of Brazilian literature. Such literary productions are available in the OBras corpus, which is composed of a vast set of narratives in the public domain (LINGUATECA, 2008). In this sense, we observe what the before-mentioned literary critic affirms when analyzing the novel O mulato. In the scholar's conception, the nouns, verbs and adjectives in this work are symptomatic words, since they create, in the reader, a suggestive ambience. This observation serves for the critic to make a survey about Brazilian real-naturalism, in which, according to Proença Filho, the authors conveyed the negative aspects of society in their works (PROENÇA FILHO, 1995). Therefore, in this study, a theoretical basis based on the Digital Humanities was sought, with a focus on what has been called Distant Reading (MORETTI, 2008). Digital Humanities concern the transversality of areas of knowledge and of social communitarian representations within the digital electronic space (PEREIRA, 2015) and distant reading concerns an attributed concept that proposed the computation of literary data. In addition to Moretti's (2008) criticism, our work is based on the meanings of Underwood (2017), Wolfreys (2009), Bastos (2019), Almeida (2019), Alves (2019), Rocha (2019), Ogiboski ( 2012), Higuchi (2021), Silva (2021), Santos (2019) and Hockey (2018).
References
ASSIS, Emanoel Cesar Pires. Atribuição de autoria utilizando análises estatísticas: uma experiência com a relação abreviada. Texto Digital, v. 9, n. 1, p. 24-53, 2013.
ASSIS, Emanoel Cesar Pires; LOPES, Daniel. A estatística textual computadorizada e a literatura brasileira: uma análise do romance" Miragem", de Coelho Neto. Studia Iberystyczne, v. 18, p. 259-270, 2019.
AZEVEDO, Aluízio de. O cortiço. São Paulo: FTD, 1997
AZEVEDO, Aluízio de. O mulato. Teresina: Ática, 1994.
BARREIROS, Liliane Lemos Santana. O VOCABULÁRIO DE EULÁLIO MOTTA, 2017.
BOSI, Alfredo. História Concisa da Literatura Brasileira. São Paulo: Cultrix,1994.
COUTINHO, Afrânio. A literatura no Brasil: relações e perspectivas / conclusão. 7 ed. São Paulo: Global Editora, 2003.
GOMES, Francisco Wellington Borges. Linguagem e tecnologia: desafios para o ensino de línguas na sociedade da informação. 2008.
HIGUCHI, Suemi. Do texto ao dado: debates sobre leitura distante nas humanidades. Revista D2G: Humanidades Digitais, Braga, v. 3, n. 2, 2021.
HOBSBAWM, E. J. A revolução industrial. In: HOBSBAWM, E. J. A era das revoluções: 1789 - 1848. São Paulo: Paz e Terra, 2015.
FRICK, Jean-Paul. Auguste Comte, ou La République positive. Nancy: Presses universitaires de Nancy, 1990.
LINGUATECA. Centro de recursos -distribuído- para o processamento computacional da língua portuguesa. Linguateca. Disponível em: www.linguateca.pt/Literateca/. Acesso em: 10 fev. 2023.
MARTIRE, Alex da Silva. Ciberarqueologia em Vipasca: o uso de tecnologias para a reconstrução-simulação interativa arqueológica. Museu de Arqueologia e Etnologia da USP, MAE, Brasil. 2017
MATTOS, Bruno Marques de. A Organização do Conhecimento nas Humanidades Digitais e o Conceito de Leitura Distante de Franco Moretti. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), 2019.
MORETTI, Franco. A literatura vista de longe. Trad. Anselmo Pessoa Netto. Porto Alegre: Arquipélago Editorial, 2008
MORETTI, Franco. Conjecturas sobre a literatura mundial. In: SADER, E. (org.). Contracorrente: o melhor da New Left Review em 2000. Trad. Maria Alice Máximo et al. São Paulo: Record, 2000.
PELLEGRINI, Tânia. Realismo e realidade na literatura: um modo de ver o Brasil. São Paulo: Alameda Casa Editorial, 2018.
PELLEGRINI, Tânia. Realismo: Postura e Método. São Paulo: UFSCaR, 2007.
PROENÇA FILHO, Domício. A Linguagem Literária. São Paulo: Ática. 2001.
PROENÇA FILHO, Domício. A linguagem literária. São Paulo: Ática, 1992.
PROENÇA FILHO, Proença. Estilos de Época na Literatura. São Paulo: Ática, 1995.
RADWAY, JA. "Culturas Impressas Literárias e Eruditas em uma Era de Profissionalização e Diversificação". Print In Motion: A Expansão da Publicação e Leitura nos Estados Unidos, 1880-1945 (Outono, 2008).
SANTOS, Diana et al. Leitura Distante em Português: resumo do primeiro encontro. MatLit (Centro de Literatura Portuguesa da Universidade de Coimbra), v. 8, n. 1, p. 279-298, 2020a.
SANTOS, Diana et al. Periodização automática: Estudos linguístico-estatísticos de literatura lusófona. Linguamática, v. 12, n. 1, p. 80-95, 2020b.
SILVA, Flávia Martins da Rosa Pereira da; FREITAS, Cláudia. Representações de gênero na caracterização de personagens: uma proposta metodológica e primeiros resultados. Rio de Janeiro, 2021. 166 p. Dissertação de Mestrado – Departamento de Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro.
SOARES, Rosemary Dore. Gramsci, o Estado e a escola. Revista Brasileira de Educação, n. 19, 2000. Disponível em: www.scielo.br/j/rbedu/a/C73fCRDCpbr9n54CbNrCyzr/. Acesso em: 10 set. 2022.
SOUSA, Maria Clara Paixão de. As Humanidades Digitais Globais. In: Ciclo de Conferências: Congresso Humanidades Digitais em Portugal (Universidade Nova de Lisboa, 8/10/2015, Conferência de abertura), CIDEHUS (Universidade de Évora, 6/10/2015), Programa Materialidades da Literatura (Universidade de Coimbra, 12/10/2015). 2015.
UNDERWOOD, Ted. A genealogy of distant eading. Digital Humanities Quartely. v.11, n. 2, 2017. Disponível em: http://www.digitalhumanities.org/dhq/vol/11/2/000317/000317.html. Acesso: 10 set. 2022.
WILLIAMS, Raymond, Culture and Society. João Pessoa: Paz & Terra, 1992.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Antonia Eduarda Trindade da Silva, Emanoel Pires de Assis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who have their works published in Texto Digital agree that:
Copyrights remain with the authors, who grant the journal the right of first publishing their submitted manuscripts. All materials published by the journalare under an Attribution 4.0 International - Creative Commons License, which allows them to be shared since authorship and first publication credits are mentioned.
The Attribution 4.0 International - Creative Commons allows the copy and redistribution of the material in any medium or format, as well as its adaptation for any purpose, even commercially.
Authors can take additional contracts for non-exclusive distribution of the version of their works published by our journal separately (e.g. to publish it in an institutional repository or as a book chapter) with both expressed authorship acknowledgment and Texto Digital’s first publication credit.
