Didactic-pedagogical potentials of web documentaries in educational contexts: a systematic bibliographic review
DOI:
https://doi.org/10.5007/1807-9288.2024.e98869Keywords:
Webdocumentary, Emergent digital genre, Education, Systematic bibliographic reviewAbstract
The web documentary, as an emerging digital genre, mixes semiotic resources, such as visual and sound, as well as interactive elements, integrating narrative and journalistic characteristics of traditional cinematographic and television documentaries with the characteristic strategies of internet communication, generating innovative audiovisual products, both aesthetic and informational point of view. Increasingly popular, web documentaries are also beginning to gain space in the educational context, either because of their innovative potential for presenting more dynamic and interactive content, or because of their ability to involve learners in more meaningful learning experiences, both through production and through sharing and consumption produced by the apprentices themselves. Motivated by these possibilities, this article presents a systematic bibliographic review that searched the CAPES Catalog of Theses and Dissertations for works defended between the years 2012 and 2023, and which points to the potential offered by the use of webdocumentaries for the educational field. As a text selection criterion, the following keywords were used: “webdocumentary”, “interactive documentary”, “webdoc”, “multimedia documentary”, “transmedia documentary”, inserted in the search engine of the CAPES portal. In total, 9 dissertations/theses were analyzed, using the methodological principles of Categorical Content Analysis (Sampaio; Lycarião, 2021). The results suggest that the web documentary, in the school context, is a “denouncement genre”, with themes that generally address the social problems that afflict school communities, generating greater interest in learners and serving as a means to involve them with more situated educommunicative practices and criticism.
References
BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011. p. 261-306.
BAKHTIN, Mikhail (VOLOCHINOV, Valentin Nikolaevich). Marxismo e filosofia da linguagem. Trad. Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 13. ed. São Paulo: Hucitec, 2009.
BARBOSA, Allan Jones Araújo. Cinema Documentário: uma verdade (in)conveniente. 2009. 51 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Comunicação - Habilitação em Jornalismo) - Escola de Comunicação. Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BRASIL. CAPES - Banco de metadados: Brasil - Catálogo de Teses e Dissertações da Capes, Dados das Teses e Dissertações da Pós-Graduação 2021 a 2024. 2022. Disponível em: https://metadados.capes.gov.br/index.php/catalog/249. Acesso em: 22 nov. 2023.
CANTORI, Wagner Roberto Lopes. Webdocumentário: uma nova proposição narrativa e seus modos de montagem. 2016. 241 f. Tese (Doutorado em Multimeios) - Instituto de Artes. Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2018.
JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2009.
LAKOFF, George; JOHNSON, Mark. Metaphors we live by. London: The University of Chicago Press, 1980.
LEFFA, Vilson Jose. Interação, mediação e agência na aprendizagem de línguas. In: BARCELOS, Ana Maria Ferreira (Org.). Linguística Aplicada: reflexões sobre ensino e aprendizagem de língua materna e língua estrangeira. Campinas: Pontes, 2011. p. 275-295.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais emergentes no contexto da tecnologia digital. In: MARCUSCHI, Luiz Antônio; XAVIER, Antônio Carlos (Orgs.). Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de construção de sentidos. Rio de Janeiro: Lucerna, 2004. p. 13-67.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 33. ed. Petrópolis: Vozes, 2013. p. 09-29.
OLIVEIRA, Luiz Fernando. Audiovisual e novas mídias. Recife: SER Educacional, 2020.
RAMOS, Fernão Pessoa. O que é documentário? Biblioteca On-Line de Ciências da Comunicação. Universidade da Beira Interior, Covilhã, p. 01-11, 2001. Disponível em: http://www.bocc.ubi.pt/pag/pessoa-fernao-ramos-o-que-documentario.pdf. Acesso em: 16 nov. 2023.
RODRIGUES, Rosângela Hammes. Análise de gêneros do discurso na teoria bakhtiniana: algumas questões teóricas e metodológicas. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, v. 4, n. 2, p. 415-440, 2004.
SACRINI, Marcelo. Perspectivas do gênero documentário pela apropriação de elementos de linguagem da tv digital interativa. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v.5, n. 2, p. 07-22, 2004.
SAMPAIO, Rafael Cardoso; LYCARIÃO, Diógenes. Análise de conteúdo categorial: manual de aplicação. Brasília: Enap, 2021.
UNESCO. A tecnologia na educação: uma ferramenta a serviço de quem? Paris: UNESCO, 2023. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386147. Acesso em: 16 nov. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Francisco Wellington Borges Gomes, Francisco Renato Lima

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who have their works published in Texto Digital agree that:
Copyrights remain with the authors, who grant the journal the right of first publishing their submitted manuscripts. All materials published by the journalare under an Attribution 4.0 International - Creative Commons License, which allows them to be shared since authorship and first publication credits are mentioned.
The Attribution 4.0 International - Creative Commons allows the copy and redistribution of the material in any medium or format, as well as its adaptation for any purpose, even commercially.
Authors can take additional contracts for non-exclusive distribution of the version of their works published by our journal separately (e.g. to publish it in an institutional repository or as a book chapter) with both expressed authorship acknowledgment and Texto Digital’s first publication credit.
