The notion of open access according to the Collaborative Digital Archive of the Book of Disquiet and the Digital Archive of Portuguese Experimental Poetry
DOI:
https://doi.org/10.5007/1807-9288.2024.e103249Keywords:
Digital Humanities, Open Access, Digital Archive, Fernando Pessoa, Portuguese Experimental PoetryAbstract
This article aims to present a study on the open access policy in Portugal by analysing two digital archives: the Collaborative Digital Archive of the Book of Disquiet (LdoD Archive) and the Digital Archive of Portuguese Experimental Poetry (Po-ex.net). Both provide materials under an open access regime, emerging as invaluable research tools and teaching resources. Simultaneously, both LdoD Archive and Po-ex.net extrapolate the traditional concept of archive, fostering unconventional approaches to its content. In the case of these archives, the open access policy is used not only in connection with free dissemination of knowledge, but also with a reflection on how we store, edit, disseminate, and receive information. Based on some open access movement’s foundational documents, we will analyze how LdoD Archive and Po-ex.net make use of open access publishing to include readers in a self-regenerating process.
References
AUTHORS GUILD. Authors Guild V. Google. Authors Guild, 2021. Disponível em: https://www.authorsguild.org/where-we-stand/authors-guild-v-google/. Acesso em: 14 de junho de 2024.
BOAI. Read the Declaration. Budapest Open Access Initiative, 2002. Disponível em: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/read/. Acesso em: 14 de junho de 2024.
BOAI. Ten years on from the Budapest Open Access Initiative: setting the default to open. BOAI 10. Prologue: The Budapest Open Access Initiative after 10 year. Budapest Open Access Initiative, 2012. Disponível em: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/boai10/. Acesso em: 14 de junho de 2024.
BOAI. BOAI15 Survey Results. Budapest Open Access Initiative, 2018 Disponível em: https://osf.io/znf2w/download/. Acesso em: 30 de setembro de 2024.
COMISSÃO EUROPEIA. Progress on Open Science: Towards a Shared Research Knowledge System. Final Report of the Open Science Policy Platform. Comissão Europeia, 2020. Disponível em: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/d36f8071-99bd-11ea-aac4-01aa75ed71a1. Acesso em: 14 de junho de 2024.
CREATIVE COMMONS. Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). Creative Commons, 2021. Disponível em: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/, 2021. Acesso em: 14 de junho de 2024.
DERRIDA, Jacques. Mal d’Archive. Une impression freudienne. Paris: Galilée, 1995.
DGLAB. Arquivos. Direcção-Geral do Livro, dos Arquivos e das Bibliotecas, 2021. Disponível em: http://arquivos.dglab.gov.pt/. Acesso em: 14 de junho de 2024.
GUÉDON, J. Open Access: Toward the Internet of the Mind. Budapest Open Access Initiative, 2017. Disponível em https://openaccessprod.wpengine.com/wp-content/uploads/Guedon_BOAI15_FINAL.pdf. Acesso em: 14 de junho de 2024.
HARNAD, S. Scholarly Skywriting and the Prepublication Continuum of Scientific Inquiry. Psychological Science, 1(6), 342–343, 1990.
KOTOWICZ, A. Alunos sem computador são mais do que se pensa. Nas escolas públicas, quase um terço dos alunos do ensino básico não tem equipamento. Observador, 2020. Disponível em: https://observador.pt/2020/04/15/alunos-sem-computador-sao-mais-do-que-se-pensa-nas-escolas-publicas-quase-um-terco-dos-alunos-do-ensino-basico-nao-tem-equipamento/. Acesso em: 14 de junho de 2024.
LESSIG, L. Free Culture. How Big Media Uses Technology and the Law to Lock Down Culture and Control Creativity. New York: The Penguin Press, 2004.
LESSIG, L. REMIX. Making Art and Commerce Thrive in the Hybrid Economy. London: Bloomsbury, 2008.
MADURO, D. C. Ser a página de um livro: Bernardo Soares como personagem e livro. Revista de Estudos Literários, 5, 491–527, 2015. Disponível em: https://impactum-journals.uc.pt/rel/article/view/4308/3686. Acesso em: 14 de junho de 2024.
MAX PLANCK SOCIETY. Berlin Declaration on Open Access to Knowledge in the Sciences and Humanities. Max Planck Society, 2003. Disponível em: https://openaccess.mpg.de/Berlin-Declaration. Acesso em: 14 de junho de 2024.
MCTES. Ciência Aberta. Conhecimento para Todos. Arquivo.pt, 2016. Disponível em: https://arquivo.pt/wayback/20181013060912mp_/https://www.portugal.gov.pt/media/18506199/20160210-mctes-ciencia-aberta.pdf. Acesso em: 14 de junho de 2024.
MINISTÉRIO PÚBLICO. “Código do Direito de Autor e dos Direitos Conexos. Decreto-Lei n.º 63/85”, Diário da República Eletrónico [Diário da República n.º 61/1985, Série I de 1985-03-14], 2022. Disponível em: https://dre.pt/dre/legislacao-consolidada/decreto-lei/1985-34475475. Acesso em: 14 de junho de 2024.
ONU. Metade dos alunos fora da escola não tem computador em casa. ONU News, 2020. Disponível em: https://news.un.org/pt/story/2020/04/1711192, 2020. Acesso em: 14 de junho de 2024.
OPEN ACCESS MOVEMENT. What is Open Access?. Open Access, 2021. Disponível em: https://www.openaccess.nl/en/what-is-open-access. Acesso em: 14 de junho de 2024.
PINFIELD, S., Wakeling, S., Bawden, D. & Robinson L. (Eds.). Open Access in Theory and Practice: The Theory-Practice Relationship and Openness. New York: Routledge, 2020.
PORTELA, M. O Arquivo LdoD e a biblioteca digital. In A biblioteca da Universidade: permanências e metamorfoses (pp. 239–258). Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2015. Disponível em: https://digitalis-dsp.uc.pt/handle/10316.2/36971. Acesso em: 14 de junho de 2024.
PORTELA, M. & Rito A. S. A dinâmica entre arquivo e edição no Arquivo LdoD. Revista Colóquio/Letras, 188, 33–47, 2015.
PORTELA, M. & Silva, A. R. Arquivo LdoD: Arquivo Digital Colaborativo do Livro do Desassossego. Coimbra: Centro de Literatura Portuguesa da Universidade de Coimbra. https://ldod.uc.pt/, 2017. Acesso em: 14 de junho de 2024.
PRESNER, T. et al. The Digital Humanities Manifesto 2.0. Humanities Blast: Engaged Digital Humanities Scholarship [blog pessoal], 2009. Disponível em: https://www.humanitiesblast.com/manifesto/Manifesto_V2.pdf. Acesso em: 14 de junho de 2024.
QUEIRÓS, L. M. Um arquivo digital do Livro do Desassossego para ler e mexer. Público, 2017. Disponível em: https://www.publico.pt/2017/12/14/culturaipsilon/noticia/um-arquivo-digital-do-livro-do-desassossego-para-ler-e-mexer-1795920. Acesso em: 14 de junho de 2024.
RODRIGUES, E. O acesso aberto e o futuro da investigação e comunicação científica. In A biblioteca da Universidade: permanências e metamorfoses (pp. 207‒228). Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2015. Disponível em: https://ucdigitalis.uc.pt/pombalina/item/69667. Acesso em: 14 de junho de 2024.
SIMÕES, J. G. Fernando Pessoa: breve história da sua vida e da sua obra seguida de Fernando Pessoa perante Bernardo Soares. Lisboa: Difel, 1983.
SINGH, G. The Death of Web 2.0. Ethics, Connectivity and Recognition in the Twenty-First Century. London e New York: Routledge, 2019.
SUBER, P. Open access. Cambridge e London: The MIT Press, 2012.
TORRES, R. Po-ex.net – Arquivo Digital da Literatura Experimental Portuguesa. Porto: Universidade Fernando Pessoa, 2013. Disponível em: https://po-ex.net/. Acesso em: 14 de junho de 2024.
TORRES, R., Portela, M. & Sequeira, M. C. C. B. Methodological Rationale for the Taxonomy of the PO.EX Digital Archive. In New Literary Hybrids in the Age of Multimedia Expression. Crossing borders, crossing genres (pp. 42–55). Amsterdam and New York: John Benjamins Publishing Company, 2014.
TORRES, R. & Seiça, A. O experimentalismo como invenção, transgressão e metamorfose. A Po.Ex revisitada através de Po-Ex.net. Revista Colóquio/Letras, 193, 9–17, 2016.
UNESCO. UNESCO Recommendation on Open Science. UNESCO, 2021. Disponível em: https://www.unesco-floods.eu/wp-content/uploads/2022/04/379949eng.pdf. Acesso em: 29 de setembro de 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Daniela Maduro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who have their works published in Texto Digital agree that:
Copyrights remain with the authors, who grant the journal the right of first publishing their submitted manuscripts. All materials published by the journalare under an Attribution 4.0 International - Creative Commons License, which allows them to be shared since authorship and first publication credits are mentioned.
The Attribution 4.0 International - Creative Commons allows the copy and redistribution of the material in any medium or format, as well as its adaptation for any purpose, even commercially.
Authors can take additional contracts for non-exclusive distribution of the version of their works published by our journal separately (e.g. to publish it in an institutional repository or as a book chapter) with both expressed authorship acknowledgment and Texto Digital’s first publication credit.
