The relationship between the process of reading comprehension and robotics

Authors

  • Marcia Volani Cordova de Oliveira UNICENTRO - Universidade Estadual do Centro Oeste
  • Luciane Baretta Universidade Estadual do Centro Oeste - UNICENTRO

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-9288.2023.e94845

Keywords:

Reading comprehension, Robotics, Psycholinguistics

Abstract

The cognitive process of reading is highly complex. Today, with the expansion of Digital Information and Communication Technologies (TDICs), the reading process demands new skills from the reader like signs of other language modalities and habits ubiquitous and less linear reading modes. Among these new reading possibilities, we bring educational robotics to the discussion, analyzing it from the perspective of psycholinguistics, with the objective of investigating the relationship between the process of reading comprehension and robotics. To achieve this goal, we did a survey of studies conducted in the last decade (2013-2023) about this topic. The data obtained in this search were investigated through a systematic review of the literature, with the objective of evaluating and summarizing the main contributions. The study method chosen was Content Analysis proposed by Bardin (2011). As a result we found only six studies in the research, showing that the literature is still scarce in this area. However, the results obtained indicated that there are many skills that coexist between robotics programming and reading skills, among which we highlight the improvement in the development process in the areas of literacy and academic vocabulary expansion, as well as a considerable advance in executive functions like cognitive flexibility, inhibitory control and planning, constituting this way a prolific field for further studies.

Author Biographies

Marcia Volani Cordova de Oliveira, UNICENTRO - Universidade Estadual do Centro Oeste

Doutoranda e Mestra em Letras pelo programa de pós-graduação Interfaces entre Estudos Linguísticos e Literários da Universidade Estadual do Centro Oeste - UNICENTRO. Graduada em Línguas Portuguesa, Inglesa e Computação. Especialista em Educação Especial e Psicopedagogia. Atualmente é professora de Língua Inglesa, Programação e Robótica na rede estadual de ensino e Professora Formadora da SEED no Grupo de Estudos Formadores em Ação. Atuou como supervisora do Projeto PIBID/Letras-Inglês da UNICENTRO. Possui experiência na área de ensino e aprendizagem, tendo interesse em gêneros textuais, estratégias de leitura e produção de textos em língua materna e estrangeira, dificuldades de compreensão leitora, metodologias ativas, programação e tecnologia educacional.

Luciane Baretta, Universidade Estadual do Centro Oeste - UNICENTRO

Possui graduação em Letras Português-Inglês pela Universidade Federal de Santa Catarina (1994), mestrado (1998) e doutorado (2008) em linguística aplicada, em Inglês e Literatura Correspondente, pela Universidade Federal de Santa Catarina. Fez doutorado sanduíche no Center of Cognitive Neuroscience, na University of Auckland. Iniciou suas atividades como docente no curso superior em 1998, atuando, principalmente, no curso de Letras, com o ensino de língua inglesa. Foi coordenadora e supervisora de estágio em Língua Inglesa. Foi coordenadora do Curso de Metodologia do Ensino de Língua Inglesa. Atualmente, atua como professora adjunta do curso de Letras-Inglês na UNICENTRO - Universidade Estadual do Centro-Oeste, em Guarapuava, PR. Desde 2013, é professora do Programa de Pós-Graduação em Letras. De 2016 a 2018 foi coordenadora institucional do Inglês Sem Fronteiras e atualmente, é Coordenadora Pedagógica do Programa Paraná Fala Inglês, na Unicentro. Suas principais áreas de interesse são: ensino-aprendizagem de inglês como língua estrangeira, habilidades de leitura em língua materna e estrangeira, estratégias de aprendizagem e processamento em leitura.

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Published

2023-08-22