The relationship between the process of reading comprehension and robotics
DOI:
https://doi.org/10.5007/1807-9288.2023.e94845Keywords:
Reading comprehension, Robotics, PsycholinguisticsAbstract
The cognitive process of reading is highly complex. Today, with the expansion of Digital Information and Communication Technologies (TDICs), the reading process demands new skills from the reader like signs of other language modalities and habits ubiquitous and less linear reading modes. Among these new reading possibilities, we bring educational robotics to the discussion, analyzing it from the perspective of psycholinguistics, with the objective of investigating the relationship between the process of reading comprehension and robotics. To achieve this goal, we did a survey of studies conducted in the last decade (2013-2023) about this topic. The data obtained in this search were investigated through a systematic review of the literature, with the objective of evaluating and summarizing the main contributions. The study method chosen was Content Analysis proposed by Bardin (2011). As a result we found only six studies in the research, showing that the literature is still scarce in this area. However, the results obtained indicated that there are many skills that coexist between robotics programming and reading skills, among which we highlight the improvement in the development process in the areas of literacy and academic vocabulary expansion, as well as a considerable advance in executive functions like cognitive flexibility, inhibitory control and planning, constituting this way a prolific field for further studies.
References
BADDELEY, A., ANDERSON, M.C.; EYSENCK, M.W. Memória. Tradução de Cornélia Stolting. Porto Alegre: Artmed, 2011.
BARBOSA e SILVA, R. BLIKSTEIN, P. (org.) Robótica educacional: experiências inovadoras na educação brasileira. Porto Alegre: Penso, 2020.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BARETTA, L. The Process of Inference Making in Reading Comprehension: An ERP Analysis. Tese (Doutorado em Letras Inglês). Universidade Federal de Santa Catarina, 2008.
BENDER, L. S. Desempenho de leitores iniciantes em língua inglesa: textos do gênero anúncio de utilidade pública - PSA. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Estadual do Centro-Oeste. UNICENTRO. Guarapuava/PR, 2016
CAIN, K., OAKHILL, J. V., BARNES, M. A., & BRYANT, P. E. Comprehension Skill, Inference-Making Ability, and Their Relation to Knowledge. Memory & Cognition, 29, 850-859, 2001.
CAMPOS, F. R. Robótica Educacional no Brasil: Questões em Aberto, Desafios e Perspectivas Futuras. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v.12, n. 4, p. 2108-2121, 2017.
CARR, N. A geração superficial: o que a Internet está fazendo com nossos cérebros. Rio de Janeiro: Agir, 2011.
CASTILHO, M. I. Robótica na Educação: Com que objetivos? Monografia de Especialização em Informática na Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2002.
CÉSAR, D. R. Potencialidades e Limites da Robótica Pedagógica Livre no Processo de (Re)construção de Conceitos Científico-Tecnológicos a partir do Desenvolvimento de Artefatos Robóticos. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2009.
COIRO, J. & DOBLER, E. Exploring the online comprehension strategies used by sixth-grade skilled readers to search for and locate information on the Internet. Reading Research Quarterly, 42, 214-257, 2007.
COLOMER, T.; CAMPS, A. Ensinar a ler e ensinar a compreender. Tradução Fátima Murad. Porto Alegre: Artmed, 2002.
CORSO, H. V.; CROMLEY, J. G.; SPERB, T. M.; SALLES, J. F. Modeling the relationship among reading comprehension, intelligence, socioeconomic status and neuropsychological functions-the mediating role of executive functions. Psychology & Neuroscience, Rio de Janeiro, v. 9, n. 1, p. 32-45, 2016.
COSCARELLI, C. V. (org.). Tecnologias para aprender. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.
DEHAENE, S. Os neurônios da leitura: como a ciência explica nossa capacidade de ler. Porto Alegre: Penso, 2012.
DELL‘ISOLA, R. L. P. Leitura: inferências e contexto sociocultural. Belo Horizonte: Formato Editorial, 2001.
EGUCHI, A. Robotics as a Learning Tool for Educational Transformation. 4th International Workshop Teaching Robotics, Teaching with Robotics & 5th International Conference Robotics in Education, Padova - Itália, 2014.
KATO, M. A. O aprendizado da leitura. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
KINTSCH, W. Comprehension: Paradigm for cognition. Cambridge: Cambridge University Press, 1998
KINTSCH; RAWSON, K. A. Compreensão. In: SNOWLING, M. J.; HULME, C. (org.). A ciência da leitura. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 227-244.
KINTSCH, W.; VAN DIJK, T. A. Strategies of discourse comprehension. San Diego, California: Academic Press, 1983.
KLEIMAN, A. Texto e leitor: Aspectos cognitivos da leitura. Campinas: Pontes, 2016.
KOCH, I.G.V.; ELIAS, V. M. Ler e compreender: os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2006.
MALLOY-DINIZ, L. F., FUENTES, D., MATTOS, P., & ABREU. Avaliação Neuropsicológica. Porto Alegre: Artmed, 2010.
Melo M.M.L. Robótica e Resolução de Problemas: uma experiência com o sistema Lego Mindstorms no 12o ano. Dissertação. Lisboa, Portugal: Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, 2009.
EFFA, V. J. Aspectos da Leitura: uma perspectiva psicolinguística. Ensaios no 7. Porto Alegre: Sagra - DC Luzzatto, 1996.
LEVY, S., & MIODUSER, D. Approaching complexity through planful play: Kindergarten children’s strategies in constructing an autonomous robot’s behavior. International Journal of Computers in Mathematical Learning, 2010.
LÓPEZ-BELMONTE, J.; SEGURA-ROBLES, A.; MORENO-GUERRERO, A.J.; PARRA-GONZÁLEZ, M.E.. Robotics in education: a scientific mapping of the literature in web of science. Electronics, v. 10, n. 3, p. 291, 2021.
MORAIS, J.; KOLINSKY, R. Psicolinguística e leitura. In: MAIA, Marcus (org.). Psicolinguística, psicolinguísticas: uma introdução. São Paulo: Contexto, 2015.
PORTAL de periódicos Capes. A criação do Portal de Periódicos. 2015. Disponível em: http://www.periodicos.capes.gov.br/index.php?option=com_pcontent&view=pcontent&alias=historico&Itemid=100. Acesso em: 15 jan. 2022.
RAMOS-VOSGERAU, D. S.; ROMANOWSKI, J. P. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, PUC-PR, 2014.
ROJO, R; MOURA, Ed. (orgs.). Letramentos, mídias, linguagens. São Paulo: Parábola, 2019.
SANTOS, T. N.; POZZEBON, E.; FRIGO, L. B. A utilização de Robótica nas disciplinas da Educação Básica. Araranguá-SC: II Simpósio de Integração Científica e Tecnológica do Sul Catarinense, SICT-Sul, 2013.
SCHINEMANN, J. Compreensão leitora e a geração de inferências em língua estrangeira: leitura no papel x leitura na tela digital. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Estadual do Centro-Oeste – UNICENTRO. Guarapuava, 2016.
SILVA, H. F. da; CARVALHO, A. B. G. P. de. A leitura do mundo através da tecnologia educacional: a adoção da Robótica Pedagógica nas práticas de democratização do conhecimento científico . Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 11, n. 3, p. 353–368, 2018.
SMALL, G. W. iBrain: surviving the technological alteration of the modern mind. New York: Harper, 2009.
SOLÉ, I. Estratégias de leitura. 6 ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.
SOUZA, A. C.; DAMINELLI, S. Ensinar a ler é preciso. Interfaces, Vol 11, no 4, 2020.
THIBAULT, S.; PY, R.; GERVASI, A. M.; SALEMME, R.; KOUN E.; LÖVDEN, M.; BOULENGER, V.; ROYAND, A. C.; BROZZOLI, C. Tool use and language share syntactic processes and neural patterns in the basal ganglia. Science, Vol. 374, No. 6569, 2021.
TORCATO, P. O Robô ajuda? Estudo do Impacto do uso de Robótica Educativa como Estratégia de Aprendizagem na disciplina de aplicações informáticas. Congresso Internacional de TIC e Educação. Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2012.
VENTURA, D.F. Um retrato da área de neurociência e comportamento no Brasil. Psicologia: teoria e pesquisa, São Paulo, v.6, p.123-129, 2010.
WADE-STEIN, D.; KINTSCH, E. Summary street: interactive computer support for writing. Cognition and instruction, London, v. 22, n. 3, p. 333-362, 2004.
ZILLI, S. do R. A robótica educacional no ensino fundamental: perspectivas e práticas. Santa Catarina, 2004. Dissertação (mestrado) – Programa de Pós‐Graduação em Engenharia de Produção, Universidade Federal de Santa Catarina.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marcia Volani Cordova de Oliveira, Luciane Baretta

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who have their works published in Texto Digital agree that:
Copyrights remain with the authors, who grant the journal the right of first publishing their submitted manuscripts. All materials published by the journalare under an Attribution 4.0 International - Creative Commons License, which allows them to be shared since authorship and first publication credits are mentioned.
The Attribution 4.0 International - Creative Commons allows the copy and redistribution of the material in any medium or format, as well as its adaptation for any purpose, even commercially.
Authors can take additional contracts for non-exclusive distribution of the version of their works published by our journal separately (e.g. to publish it in an institutional repository or as a book chapter) with both expressed authorship acknowledgment and Texto Digital’s first publication credit.
