The use of typography in gaming interfaces: a multimodal reading

Authors

  • Cristiana Barbosa Nunes da Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí - IFPI
  • Vânia Soares Barbosa Universidade Federal do Piauí - UFPI https://orcid.org/0000-0002-5816-1064

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-9288.2020v16n1p266

Abstract

Technological advances and their consequences in social life have promoted new forms of access to reading, making possible new social practices. These practices are carried out through new means of communication, such as applications, social networks, games, among others. This article analyzes the use of typography present in the interfaces of digital games and promotes an analysis of the multimodal reading, based on Grammar of Visual Design, by Kress and van Leeuwen (2006). We approach multimodality (KRESS; VAN LEEUWEN, 2006), multiliteracies (THE NEW LONDON GROUP, 1996), digital games (GEE, 2003) and typography (VAN LEEUWEN, 2006) as theoretical support for this study. In order to analyze the contribution of typography and multimodality in the reading process of digital games, we investigated game screenshots that contain dialogues during the gameplay. We can observe through typography and imagery analysis the contribution of semiotic resources and their communicative potential in games, providing a multimodal reading, assigning meaning and communicative power to aspects that go beyond the verbal text.

Author Biographies

Cristiana Barbosa Nunes da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí - IFPI

Mestranda em Letras/Linguística pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Especialista em Metodologia do Ensino de Língua Inglesa (UNINTER).Graduada em Letras/Inglês (UFPI). Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí (IFPI).Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Inglesa, atuando principalmente no seguinte tema: multimodalidade, multiletramentos e novas tecnologias.

Vânia Soares Barbosa, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Possui graduação em Ciências Econômicas pela Universidade Federal do Piauí (2000), graduação em Licenciatura Plena em Língua Estrangeira pela Universidade Federal do Piauí (2002), mestrado em Letras - Estudos Literários pela Universidade Federal do Piauí (2006) doutorado em Linguística Aplicada pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da Universidade Estadual do Ceará (2017), com estágio de doutorado sanduíche (CAPES) na Universidade de Birmingham - Inglaterra. Atualmente é professora adjunto da Universidade Federal do Piauí, lotada na Coordenação de Letras Estrangeiras, membro do Colegiado e do Núcleo Estruturante daquela Coordenação e coordenadora pedagógica do Programa Idiomas sem Fronteiras - NucLi UFPI. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Línguas Estrangeiras Modernas, e interesse em ensino, tecnologia e formação de professores, com pesquisas que tratam de cinema e literatura (tradução intersemiótica e intertextualidade) e, mais recentemente, multimodalidade, multiletramentos, letramento visual e leitura de textos multimodais.

References

BARBOSA, V. S. Multimodalidade e Letramento Visual: uma proposta de intervenção pedagógica para integrar as habilidades de ler e ver no processo de ensino e aprendizagem de inglês como língua estrangeira. Orientadora: Prof.ª Dr.ª Antônia Dilamar Araújo. 2017. 416 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Universidade Estadual do Ceará, Centro de Humanidades, Fortaleza, 2017. Disponível em: http://www.uece.br/posla/dmdocuments. Acesso em: 14 jun. 2019.

FERNANDES, J.D.C.; ALMEIDA, D.B.L. Revistando a Gramática Visual nos Cartazes de Guerra in: ALMEIDA, D.B.L(Org.). Perspectiva em análise visual. João Pessoa: Editora da UFPB, 2008.

GEE, J.P. What video games have to teach us about learning and literacy. New York: Palgrave/Macmillan, 2003.

HALLIDAY, M.A.K. An introduction to functional grammar. London: Edward Arnold, 1985.

JEWITT, C. Multimodality, reading and writing for the 21st century. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, University of London, v.26, n.3, p. 315-331, September/2005.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. London: Routledge, 2006

SANTAELLA, L; NOTH, W. Imagem: cognição, semiótica, mídia. São Paulo: Iluminuras, 1997.

SERAFINI, F. Reading the Visual: an introduction to teaching multimodal literacy. New York: Teacher College Press, 2014.

SERAFINI, F; CLAUSEN, J. Typography as semiotic resource. Journal of Visual Literacy, 2012, Volume 31, Number 2.

VAN LEEUWEN, T. Multimodality. In: SIMPSON, J. (Ed.). The Routledge Handbook of Applied Linguistics. London: Routledge, 2011. p. 668-682.

VAN LEEUWEN, T. (2006). Towards a semiotics of typography. Information Design Journal, 14(2), 139-155.

VERASZTO, E.V; SILVA, D; MIRANDA, N.A; SIMON, F.O. Tecnologia: buscando uma definição para o conceito. http://ojs.letras.up.pt/index.php/prismacom/article/viewFile/2078/1913. Acesso 22/11/2018.

Published

2020-07-31

Issue

Section

Articles