The visual poetry of the @claricefreire profile and dialogical perspective: na analysis of compositional construction
DOI:
https://doi.org/10.5007/1807-9288.2024.e99631Keywords:
Dialogism, Discursive genres, Digital Social Networks, Visual poetryAbstract
In digital social networks, it is possible to verify the existence of discursive genres native to cyberspace and genres that, traditionally, were published in printed media and started to be published in virtual media. As an example, there is the visual poetry of the writer Clarice Freire, on the Instagram profile @claricefreire. Her poems combine visual and written elements to produce the meaning of the text. Considering this scenario, it’s necessary go deep in the studies involving discursive practices that occur in digital media and that use multiple semiosis in their compositions. In this sense, this article, which constitutes an excerpt from ongoing master's research, aims to analyze, from the dialogic perspective of language, the use of everyday physical elements in the compositional construction of visual poems by the writer Clarice Freire on Instagram. This article is based on Bakhtin's (1926, 2011, [1979] 2016) dialogical conception of language and discursive genres. The methodology adopted was a qualitative case study type and three visual poems were selected. All of them have a common compositional structure, characterized by written words associated with sunflower petals. The analysis focused on the multimodality of the text, as well as the dialogism, inherent to digital social networks. It was concluded that the selected visual poems present a common compositional construction that is essentially multisemiotic and dialogic, as it uses the interactive potential of digital social networks to produce meaning.
References
BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. 1ª ed. São Paulo: Editora 34, [1979] 2016.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. 6ª ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.
BEZERRA, Benedito Gomes. Gêneros no contexto brasileiro: questões (meta)teóricas e conceituais. 1ª ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2017.
BRAIT, Beth. Olhar e ver: verbo-visualidade em perspectiva dialógica. Bakhtiniana, São Paulo, 8 (2): 43-66, Jul./Dez. 2013.
DENCKER, Klaus Peter. Da poesia concreta à poesia visual: um olhar para o futuro dos meios eletrônicos. In: VIEIRA, André Soares; DINIZ, Thais Flores Nogueira (Org.). Intermidialidade e estudos interartes: desafios da arte contemporânea. v. 2. Belo Horizonte: Rona Editora: FALE/UFMG, 2012.p. 131-153.
DIONISIO, Angela Paiva. Gêneros Textuais e Multimodalidade. In. . In.: KARWOSKI, Acir Mário et al. Gêneros textuais: reflexões e ensino. 4ª ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2011, p. 137-152.
FARACO, Carlos Alberto. Linguagem & Diálogo: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. 1ª ed. São Paulo: Parábola, 2020.
FERNANDES, Caroline Bertini. A poesia visual de Clarice Freire e o leitor no Instagram: Estudo de caso sobre a intermidialidade da poesia publicada na internet. 2019. 160 f. Mestrado (Estudo de Linguagens) – Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, Mato Grosso do Sul, 2019.
FREIRE, Clarice de Souza. O fenômeno da reelaboração da poesia visual contemporânea brasileira: entre as redes sociais e os livros. 2021. 119 f Dissertação (Mestrado) - Universidade Católica de Pernambuco. Programa de Pós-graduação em Ciências da Linguagem. Mestrado em Ciências da Linguagem, 2021.
FREIRE, Clarice de Souza. Pó de Lua. 1ª ed. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2014.
FREIRE, Clarice de Souza. Pó de Lua nas noites em claro. 1ª ed. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2016.
FREIRE, Clarice de Souza. Claricefreire.instagram. Disponível em: https://www.instagram.com/claricefreire/. Acesso em: 12 de abril de 2024.
GREGOL, Fernando Arthur. A dimensão social e a dimensão verbo-visual do gênero “post em rede social”: linguagem multissemiótica e dialogismo. 2020. 202 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Letras) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel - PR.
MACHADO, Irene. Gêneros Discursivos. In. BRAIT, Beth (org.). Bakhtin: conceitos-chave. 5ª ed. 7ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2021, p. 151-166.
MARCUSCHI, L. A. A questão do suporte dos gêneros textuais. DLCV, João Pessoa, PB, v. 1, n. 1, 2003. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/dclv/article/view/7434. Acesso em: 12 de abril de 2024.
PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e. Manual de Pesquisa em Estudos Linguísticos. 1ª ed. São Paulo: Parábola, 2019.
PINTO, Maria do Sameiro Oliveira. A literatura contemporânea no Instagram: a escrita feminina na instapoesia de Rupi Kaur. Dissertação (Mestrado em Tradução e Comunicação Multilingue). Universidade do Minho. Braga, Portugal. 2022.
RODRIGUES, Rosângela Hammes. A constituição e o funcionamento do gênero jornalístico artigo: cronotopo e dialogismo. 2001, 374 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Programa de estudos pós-graduados em Linguística Aplicada e estudos da linguagem (LAEL), Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo-SP, 2001.
ROJO, Roxane Helena; BARBOSA, Jaqueline P. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. 1ª ed. São Paulo: Parábola, 2020.
SANTAELLA, Lúcia. Gêneros discursivos híbridos na era da hipermídia. In: Bakhtiniana. São Paulo. v. 9, n. 2, 2014, p. 206-216.
SOBRAL, Adail. Do dialogismo ao gênero: as bases do pensamento do círculo de Bakhtin. Campinas: Mercado das Letras, 2009.
VOLOCHINOV, Valentin. N.; BAKHTIN, Mikhail. M. Discurso na Vida e Discurso na Arte (sobre a poética sociológica).Trad. De Carlos Alberto Faraco & Cristóvão Tezza [para fins didáticos]. Versão da língua inglesa de I. R. Titunik a partir do original russo, 1926.
YIN, R. K. Estudo de Caso: planejamento e método. 5ª ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cristina Mesquita, Roberta Varginha Ramos Caiado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who have their works published in Texto Digital agree that:
Copyrights remain with the authors, who grant the journal the right of first publishing their submitted manuscripts. All materials published by the journalare under an Attribution 4.0 International - Creative Commons License, which allows them to be shared since authorship and first publication credits are mentioned.
The Attribution 4.0 International - Creative Commons allows the copy and redistribution of the material in any medium or format, as well as its adaptation for any purpose, even commercially.
Authors can take additional contracts for non-exclusive distribution of the version of their works published by our journal separately (e.g. to publish it in an institutional repository or as a book chapter) with both expressed authorship acknowledgment and Texto Digital’s first publication credit.
