AI Literacy: convergence of digital, critical literacies and interaction practices with generative technologies

Authors

  • Regina Breda Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste) / Instituto Federal do Paraná (IFPR)
  • Greice Castela Torrentes Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-9288.2025.e106803

Keywords:

Artificial Intelligence Literacy, Generative Artificial Intelligence, Digital Literacies, Critical Literacy, Interaction with Generative Models

Abstract

The increasing use of generative artificial intelligence (AI) technologies has reshaped reading, writing, and meaning-making practices in digital environments, especially within educational contexts. This article presents the results of a narrative literature review aimed at identifying and analyzing key academic contributions on AI literacy, with an emphasis on its connections to language, education, and digital technologies. The review included theoretical and empirical studies as well as systematic reviews, all published in open-access sources between 2020 and 2025. The analysis was organized around three interdependent axes: (i) theoretical conceptions and models of AI literacy; (ii) strategic interaction practices with generative tools, with particular focus on prompt formulation; and (iii) ethical, social, and political implications of using such technologies in education. The findings suggest that AI literacy represents a convergence of digital and critical literacies, while also engaging with language practices specific to interaction with generative models, such as prompt engineering. This reflects the ongoing evolution of skills required to navigate multimodal digital contexts. Therefore, integrating AI literacy into school curricula is essential for fostering active, critical, and inclusive educational practices in response to the challenges and possibilities posed by generative AI in education.

Author Biographies

Regina Breda, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste) / Instituto Federal do Paraná (IFPR)

Licenciada em Letras Português Espanhol pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2010) e Mestre em Letras -Linguagem e Sociedade pela mesma Universidade (2015). Aluna regular do programa de pós-graduação em Letras da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste) - Doutorado. (2022-2026). Tem experiência na área de Linguagens, com ênfase em Línguas Estrangeiras Modernas. Atualmente é professora de Língua Portuguesa e Espanhola no Instituto Federal do Paraná (IFPR).

Greice Castela Torrentes , Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)

Pós-doutora em Letras pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ - 2020) com bolsa da Fundação Araucária. Doutora em Letras Neolatinas (língua espanhola) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ- 2009), Mestre em Letras Neolatinas (língua Espanhola) pela UFRJ (2005) com bolsa CAPES, Especialista em língua espanhola Instrumental para Leitura pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ -2004), possui curso de especialização para profissionais de espanhol em língua e literatura pela Universidad Complutense de Madrid (2004) com bolsa MAE/AECI, e Bacharelado e Licenciatura plena em Letras (português-espanhol) pela UFRJ (2002) com bolsa de IC da CAPES. Professora do Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS), de língua portuguesa e docente do Programa Stricto Sensu em Letras (nível acadêmico de Mestrado e Doutorado) da Unioeste (desde 2012), professora associada de Língua Espanhola e Prática de ensino na Unioeste (desde 2006). Atualmente é editora-chefe da Edunioeste, coordenadora do Programa Paraná Fala Espanhol na Unioseste (financiado pelo UGF/SETI) e líder do grupo de pesquisa Linguagem, Cultura e Ensino. As principais áreas de atuação são em: TDIC aplicadas aos processos de ensino e aprendizagem de línguas, análise de aplicativos, formação docente, leitura/(multi)letramentos e elaboração de materiais pedagógicos, tanto em língua espanhola como em língua portuguesa.

References

ACCOTO, C. O mundo dado: cinco breves lições de filosofia digital. Tradução de Eliete da Silva Pereira. São Paulo: Paulus, 2020.

ACCOTO, C. A potência da latência: inteligência artificial generativa – textos, imagens, agentes. In: ACCOTO, C.; DI FELICE, M.; SCHLEMMER, E. Depois da Inteligência artificial. Caderno IHU ideias. Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Instituto Humanitas Unisinos, n. 348, v.21, p. 7-32, 2023. Disponível em: https://www.ihu.unisinos.br/images/stories/cadernos/ideias/348cadernosihuideias.pdf. Acesso em: 24 abr. 2024.

BOZKURT, A. Generative AI, synthetic contents, Open Educational Resources (OER), and Open Educational Practices (OEP): a new front in the openness landscape. Open Praxis, v. 15, n. 3, p. 178–184, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.55982/openpraxis.15.3.579. Acesso em: 22 nov. 2024.

BYRD, A. Truth-Telling: Critical Inquiries on LLMs and the Corpus Texts That Train Them. Composition Studies, v. 51, n. 1, p. 135–142, 2023. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1390465.pdf. Acesso em: 19 ago. 2024.

CARRINGTON, V. The changing landscape of literacies: big data and algorithms. Digital Culture & Education, [S.l.], v. 10, n. 1, p. 67–76, 2018. Disponível em: http://www.digitalcultureandeducation.com/cms/wp-content/uploads/2018/09/Carrington.pdf. Acesso em: 14 jul. 2025.

CAVALCANTE, L. T. C.; OLIVEIRA, A. A. S. Métodos de revisão bibliográfica nos estudos científicos. Psicologia em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 1, p. 83-102, 2020. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/pdf/per/v26n1/v26n1a06.pdf. Acesso em: 22 nov. 2023.

CHOMSKY, N.; ROBERTS, I.; WATUMULL, J. The false promise of ChatGPT. The New York Times, Nova York, 08 mar. 2023. Disponível em: https://www.nytimes.com/2023/03/08/opinion/noam-chomsky-chatgpt-ai.html. Acesso em: 12 mai. 202].

CHOWDHURY, Gobinda C. Natural Language Processing, Annual Review of Information Science and Technology, v. 37, p. 51-89, 2003.

DUDENEY, G.; HOCKLY, N.; PEGRUM, M. Letramentos digitais. Tradução de Marcos Marcionilo. 1ª ed., São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

FENWICK, M.; JURCYS, P. Originality and the Future of Copyright in an Age of Generative AI. 2023. Computer Law & Security Review, v. 51, nov. 2023, p. 105892. Disponível em: https://ssrn.com/abstract=4354449. Acesso em: 10 set 2024.

GUPTA, A. et al. Assistant, parrot, or colonizing loudspeaker? ChatGPT metaphors for developing critical AI literacies. Open Praxis, [S.l.], v. 16, n. 1, p. 37–53, 202.

HIGGS, J. M.; STORNAIUOLO, A. Being Human in the Age of Generative AI: Young People's Ethical Concerns about Writing and Living with Machines. Reading Research Quarterly, v. 59, n. 4, p. 632-650, 11 jun. 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1002/rrq.552. Acesso em: 11 set. 2024.

HWANG, Y.; LEE, J. H.; SHIN, D. What is prompt literacy? An exploratory study of language learners' development of new literacy skill using generative AI. arXiv preprint, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.48550/arXiv.2311.05373. Acesso em: [22 set. 2024].

IBM. O que é aprendizado de máquina?. Disponível em: https://www.ibm.com/br-pt/topics/machine-learning. Acesso em: 08 mai. 2024.

JIANG, Ji. When generative artificial intelligence meets multimodal composition: Rethinking the composition process through an AI-assisted design project. Computers and Composition, v. 74, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.compcom.2024.102883. Acesso em: 17 jul. 2025.

KALANTZIS, M.; COPE, B.; PINHEIRO, P. Letramentos. Campinas: Editora da Unicamp, 2020.

KALANTZIS, M.; COPE, B. Literacy in the time of artificial intelligence. Reading Research Quarterly, v. 60, n. 1, e591, 23 nov. 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1002/rrq.591. Acesso em: 26 jan. 2025.

KREINSEN, M.; SCHULZ, S. Towards the Triad of Digital Literacy, Data Literacy and AI Literacy in Teacher Education – A Discussion in Light of the Accessibility of Novel Generative AI. 2023. EdArXiv Preprints. Disponível em: https://doi.org/10.35542/osf.io/xguzk. Acesso em: 25 jul. 2024.

LEANDER, K. M.; BURRISS, S. K. Critical literacy for a posthuman world: when people read, and become, with machines. British Journal of Educational Technology, [S.l.], v. 0, n. 0.

LONG, D.; MAGERKO, B. What is AI Literacy? Competencies and Design Considerations. In: CHI '20: Proceedings of the 2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, Honolulu, HI, USA, 25-30 abr. 2020. p. 1-16. Disponível em: https://doi.org/10.1145/3313831.3376727. Acesso em: 25 jul.2024.

MEYER, J. et al . Using LLMs to bring evidence-based feedback into the classroom: AI-generated feedback increases secondary students’ text revision, motivation, and positive emoticons. Computers and Education: Artificial Intelligence, n. 6, p. 1-10, 2024. Disponível em: [https://doi.org/10.1016/j.caeai.2023.100199]. Acesso em: [22 jul. 2024].

McKNIGHT, L.; HICKS, T. Generative AI writing tools: How they work, what they do, and why they matter. In: HICKS, T.; TRUST, T. (Orgs.). What PreK-12 Teachers Should Know About Educational Technology in 2023: A Research-to-Practice Anthology. [S.l.]: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), 2023. Acesso em: [22 jul. 2024].

MOURA, A. Literacia de prompts para potenciar o uso da inteligência artificial na educação. RE@D - Revista de Educação a Distância e Elearning, v. 6, n. 2, jul.-dez. 2023. Disponível em: DOI: [https://doi.org/10.34627/redvol6iss2e202308[. Acesso em [23 set. 2024].

NG, D. T. K et al. Conceptualizing AI Literacy: An Exploratory Review. Computers and Education: Artificial Intelligence, v. 2, p. 100041, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.caeai.2021.100041. Acesso em: [02 ago. 2024].

OpenAI. ChatGPT: All things about ChatGPT. 2022. Disponível em: https://help.openai.com/en/articles/6783457-what-is-chatgpt. Acesso em: 16 mai. 2023.

PIMENTEL, M.; AZEVEDO, V.; CARVALHO, F. ChatGPT: a era da autoria híbrida humana/o-IA. Horizontes – Revista da Sociedade Brasileira de Computação, mar. 2023. Disponível em: https://horizontes.sbc.org.br/index.php/2023/03/chatgpt-a-era-da-autoria-hibrida/. Acesso em: 17 out. 2024.

PINSKI, M.; BENLIAN, A. AI literacy for users – A comprehensive review and future research directions of learning methods, components, and effects. Computers in Human Behavior: Artificial Humans, v. 2, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.chbah.2024.100062. Acesso em: 17 jul. 2025.

RIBEIRO, A. E. Letramento Digital: definições impermanentes. In: BRAMBILA, G. (org.). Territórios do letramento. 1. ed. São Paulo, SP: Contexto, 2024, p.73-88.

SELWYN, N. Preparing for the realities of Artificial Intelligence: a key challenge for education in the 2020s. In: ICT in Education: survey on the use of information and communication technologies in Brazilian schools. São Paulo: CGI.br, 2022. p. 255–260. Disponível em: https://www.cgi.br/media/docs/publicacoes/4/20230619145525/ict_in_education_2022_livro_eletronico.pdf. Acesso em: 14 jul. 2025.

STEELE, J. L. To GPT or not GPT? Empowering our students to learn with AI. Computers and Education: Artificial Intelligence, v. 5, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.caeai.2023.100160. Acesso em: 17 jul. 2025.

UNESCO. Guidance for generative AI in education and research. 2023. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386693/PDF/386693eng.pdf.multi Acesso em: 25 mar. 2024.

WANG, C. Exploring Students’ Generative AI Assisted Writing Processes: Perceptions and Experiences from Native and Nonnative English Speakers. Technology, Knowledge and Learning, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s10758-024-09744-3. Acesso em: 26 jul. 2024.

WARSCHAUER, M. et al. The affordances and contradictions of AI-generated text for writers of English as a second or foreign language. Journal of Second Language Writing, v. 62, p. 1-24, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.jslw.2023.101071. Acesso em: 10 jul. 2024.

ZHAO, X.; COX, A. A.; CAI, L. ChatGPT and the digitisation of writing. Humanities and Social Sciences Communications, v. 11, p. 1-9, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1057/s41599-024-02904-x. Acesso em: 20 ago. 2024.

Published

2025-09-03