Preliminary ideas about the notion of control and intencionality in complex performance environments

Authors

  • Rogério Luiz Moraes Costa Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-9288.2018v14n1p114

Abstract

In this article I address the issue of control and intentionality in purely musical performances or in musical performances involving other artistic languages and new technologies. I begin with preliminary considerations on the subject relating it to the contexts in which performance is based on the interpretation of written works (musical scores) and the contexts in which it occurs through improvisation where the concept of work of art is not so relevant. Then I relate the same themes to the environments of idiomatic improvisation and free improvisation practices. With regard to this aspect, I discuss the issue of collective and individual memories that condition performance environments, relating it to the concepts of basic knowledge and referent. Subsequently, I define the notion of a complex environment of performance as one in which several heterogeneous components (including digital components) interact. I conclude the text by discussing these topics through examples of complex performance environments.

Author Biography

Rogério Luiz Moraes Costa, Universidade de São Paulo

Possui o diploma de Licenciatura em Artes com Habilitação em Música pela Universidade de São Paulo (1983), mestrado em Musicologia pela Universidade de São Paulo (2000) e doutorado em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2003). Atualmente é professor livre docente e pesquisador vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Música da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo. Tem experiência na área de artes, com ênfase em composição, teoria e análise musical. Seu principal tema de investigação é a improvisação. Desenvolve projeto de pesquisa a respeito da improvisação musical e suas conexões, particularmente sobre o ambiente da livre improvisação com interação eletroacústica em tempo real, processos criativos e criação coletiva. Faz parte da equipe de pesquisadores do NuSom (Núcleo de Pesquisas em Sonologia) coordenado pelo professor Fernando Iazzetta e sediado no Departamento de Música da ECA/USP. Tem composições para variadas formações incluindo octetos, quartetos, trios, duos, peças para saxofone solo e estudos para piano. Atua ainda como saxofonista e flautista em grupos que se dedicam à música experimental e à livre improvisação. Atualmente é integrante do grupo Entremeios com o pianista e improvisador Alexandre Zamith e os artistas multimídia e improvisadores Alessandra Bochio e Felipe M. Castellani. É também fundador e coordenador do grupo experimental Orquestra Errante. Os dois grupos são sediados no Departamento de Música da ECA/USP.

References

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Published

2018-08-01

Issue

Section

Articles