Quarrels on the meaning of youth: what the interim measure ends

Authors

  • Raquel Alvarenga Sena Venera Univille

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8420.2016v17n2p120

Abstract

http://dx.doi.org/10.5007/1984-8420.2016v17n2p120

This article is a reflection from the context of the publication of the Measure no. 746, from 2016, that became Bill no. 13,415, in 2017, but also, and mainly, based on the group of former analyses about youth meanings in disputes in the language game on the curriculum policies regarding high school. These analyses were made in a net of investigations, with different epistemological paths, with very close intentions and results. The present reflection highlights one of these analyses, which, through discourse analysis together with Orlandi (2011), analyzed  the Programa Ensino Médio Inovador (ProEMI; Innovative High School Program). These analyses provide visibility to the youth meanings in disputes, and the present reflection understands the interim measure as an attempt to end the dispute.

Author Biography

Raquel Alvarenga Sena Venera, Univille

Raquel Alvarenga Sena Venera concluiu o Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas, UNICAMP, em 2009. É bacharela e licenciada em História pela Universidade do Vale do Itajaí, UNIVALI, em 2000, e possui mestrado em História Cultural pela Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, 2003. É professora do Mestrado em Educação e do Mestrado em Patrimônio Cultural e Sociedade, ambos da Universidade da Região de Joinville, Univille, onde também é líder do Grupo de Pesquisa Subjetividades e (auto) biografias. Suas pesquisas em andamento possuem foco nas análises de (auto) biografias atravessadas pelos discursos contemporâneos relacionados: às políticas de formação profissional; às superações; às carreiras; à organização para ao futuro e, ao mesmo tempo, com as implicações epistemológicas desse tipo de narrativa. 

Published

2016-10-08