The expression of the immediate past in buenos aires and San Miguel de Tucumán

Authors

  • Leandro Silveira de Araujo Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8420.2018v19n1p158

Abstract

This paper aims to describe the behavior of the pretérito perfecto forms in the expression of the immediate past in Spanish spoken in Buenos Aires and San Miguel de Tucumán. The interest comes from the deficiency observed in studies, which, at the most, identify two oppositional tendencies of use of these past tenses in Argentina, without considering, however, the extent of the use or the linguistic and extralinguistic factors that determine the variable phenomenon. In order to achieve the proposed objectives, we compiled a corpus of radio interviews of both diatopic varieties. Using Goldvarb Yosemite, we execute a multivariate analysis that allowed to identify an absolute use of the perfecto simple in the expression of the immediate past in Buenos Aires and a variable use in San Miguel de Tucumán. In this variety, it was possible to observe the use of the perfecto compuesto presents a prestige and characterizes a more innovative use, besides recurring more with factors that allow a continuous reading.

Author Biography

Leandro Silveira de Araujo, Universidade Federal de Uberlândia

Possui licenciatura e bacharelado em Letras, com habilitação em Português e Espanhol pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP - Araraquara). Manteve estágio acadêmico com a Universidad Nacional de Cuyo - UNCUyo/Argentina (2010) e é mestre em Linguística e Língua Portuguesa pela UNESP-FCL/Araraquara (2012). Foi professor assistente de língua espanhola na Faculdade Tecnológica de Mococa e lecionou, como professor substituto, na Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (FCL/Araraquara) - onde também cursa o Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa. Atualmente é professor assistente da Universidade Federal de Uberlândia. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Espanhola, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de espanhol, variação e mudança linguísticas, norma linguística, sociolinguística e dialetologia, gramática funcional.

Published

2018-09-13