Effects of explicit instruction in the acquisition of intonation in Spanish/L2

Authors

  • Rhanya Rafaella Rodrigues Instituto Federal Goiano - Campus Ceres
  • Elena Ortiz Preuss Universidade Federal Goiás

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8420.2018v19n2p214

Abstract

Intonation is a complex and important element for communication. Nevertheless, this aspect tends to be overlooked or approached in an implicit way, in the context of second language acquisition (SLA). Having this in mind and considering the low number of researches on acquisition of suprasegmental features in second language (L2), this study aims at analyzing effects of explicit instruction on acquisition of declarative and total interrogative utterances in Spanish/L2. Furthermore, we expect to verify if students perform higher in total interrogative and declarative utterances. To that end, we conducted a semi-experimental study, with Brazilian learners of Spanish, at an intermediate-advanced level. The 19 participants were divided into four groups, based on two factors: i) condition (experimental or control); and ii) context (graduation course or independent language course). For data generation, we used the following instruments: i) questionnaire, which enabled the design of the profile of students; and ii) pre and post linguistic tests, which encompassed tasks of comprehension and production (controlled, semi-controlled and free) of target-utterances. Conducted statistical analyses did not indicated significant effects of explicit instruction, although the intervention seemed to help in the minimization of similarity effects, in cases of declarative utterances, and in the production of total interrogative ones. In addition, total interrogative utterances appear to be harder than declarative ones for Brazilian learners.

Author Biographies

Rhanya Rafaella Rodrigues, Instituto Federal Goiano - Campus Ceres

Professora da área de Letras do Instituto Federal Goiano - Campus Ceres. Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística da Universidade Federal de Goiás 

Elena Ortiz Preuss, Universidade Federal Goiás

Doutora em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professora do Departamento de Letras da Universidade Federal de Goiás.

References

AKERBERG, M. Aquisição da pronúncia: a entoação em afirmações e perguntas sim/não. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 50, n.1, p. 153-167, 2011.

ALVES, U. K.; ZIMMER, M. C. Perceber, notar e aprender: uma visão conexionista da consciência do aprendiz na aquisição fonológica da L2. Revista Virtual de Estudos da Linguagem – ReVEL, Ano 3, n. 5, 2005.

ALVES, U. K.; ZIMMER, M. C. A explicitação dos aspectos fonético-fonológicos da L2: teoria e pesquisa na sala de aula. In: LAMPRECHT, R.R. (Org.). Consciência dos sons da língua: subsídios teóricos e práticos para alfabetizadores, fonoaudiólogos e professores de língua inglesa. 2ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2012. p. 211-230.

ALVES, U. K.; ZIMMER, M. C. O papel da instrução explícita na aquisição fonológica do inglês como L2: evidências fornecidas pela Teoria da Otimidade. 2004. 335f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Católica de Pelotas, Pelotas, 2004.

AQUINO, C. Interação entre conhecimento explícito e implícito na aprendizagem de L2: quais as contribuições trazidas pela neurolinguística para essa discussão? Letrônica, Porto Alegre, v. 5, n. 3, p. 125-141, 2012.

CELCE-MURCIA, M.; BRINTON, D. M.; GOODWIN, J.M; GRINER, B. Teaching Pronunciation: a course book and reference guide. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.

DEKEYSER, R. M. Más allá de la atención a la forma. In: DOUGHTY, C.; WILLIAMS, J. Atención a las formas en la adquisición de segundas lenguas en el aula. España: Edinumen, 2009, p. 57-78.

DIAS, E.C.O. Declarativas e interrogativas totais no espanhol L1 e L2 falado em Bogotá: uma contribuição para estudos prosódicos. 2015. 273f. Tese (Doutorado em Linguística) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. 2015.

ELLIS, R. La adquisición de segundas lenguas en un contexto de enseñanza análisis de las investigaciones existentes. Nova Zelandia: ResearchDivision, 2005.

FONTANA, B.; LIMA, M.S. Questões centrais do ensino e da aprendizagem de línguas estrangeiras. Em Aberto, Brasília, v.22, n. 81, p. 15-28, ago. 2009.

KRASHEN, S.D. The Input Hypothesis and its rivals. London: Longman. 1985.

LONG, M.H. Focus on form: a design feature in language teaching methodology. In: De BOT, K.; GINSBERG, R.; KRAMSCH, C. (Ed.). Foreing language research in crosscultural perspective. Amsterdam: John Benjamins, 1991.

LYRIO, A. L. L. Ensino comunicativo e foco na forma (FONF). Litterae -Perspectivas do ensino de línguas e de literaturas, Vitória, v. 1, n. 1, p. 22-47, 2012.

MARIAN, V.; BLUMENFELD, H. K.; KAUSHANSKAYA, M. The language experience and proficiency questionnaire (leap-q): assessing language profiles in bilinguals and multilinguals. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, Nova Iorque, v. 50, p.940-967, 2007.

MORENO, M. C. Didáctica de la entonación: una asignatura pendiente. Dialnet, Rioja, v. 14, 2002. p. 65-75. Disponível em: < https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=295018> Acesso em 03 fev.2017.

ORTIZ-PREUSS, E. A interface entre os conhecimentos implícito e explícito: um estudo baseado no se – operador aspectual como delimitador em espanhol. 2005. 165f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Católica de Pelotas, Pelotas, 2005.

ORTIZ-PREUSS, E. Similaridade linguística entre português e espanhol: efeitos na produção de fala em L2. Revista (Con) Textos Linguísticos, Vitória, v. 8, n. 10, p. 66-82, 2014.

ORTIZ-PREUSS, E.; SANZ, C. Aquisição de L2: Interação entre variáveis externas e internas. In: ______.; COUTO, E. K. N. N. do; RAMOS, R. M. do. (Org.). Múltiplos olhares e Linguística e Linguística Aplicada. Campinas: Pontes, 2016, p.121-134.

PINTO, M. S. Transferências prosódicas do PB/LM na aprendizagem do E/LE: enunciados assertivos e interrogativos totais. 2009. 378f. Tese (Doutorado em Letras Neolatinas). Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.

PRIETO, P. Teorías lingüísticas de la entonación. In: PRIETO, P. Teorías de la Entonación. Barcelona: Ariel, 2003. p.14-33.

Real Academia Española. La entonación. In:______. Nueva gramática de la lengua española. Barcelona: Espasa Libros, 2011. p. 435-488.

SANZ, C. Adult SLA: the interaction between external and internal factors. In: SANZ, C. (Ed.). Mind and context in adult second language acquisition: methods, theory, and practice. Washington DC: Georgetown University Press, 2005, p. 3-20.

SANZ, C. Contributions of study abroad research to our understanding of SLA processes and outcomes: The SALA Project, an appraisal. In: PÉREZ-VIDAL, C. (Ed.). Language acquisition in study abroad and formal instruction contexts. Philadelphia/Amsterdam: John Benjamins, 2014. p. 1-13.

SEMINO, M. J. I. La entonación en español y en portugués. In: BRISOLARA, L. B.;

SEMINO, M. J. I. ¿Cómo pronunciar el español? La enseñanza de la fonética y la fonología para brasileños: ejercicios prácticos. Campinas: Pontes Editores, 2014. p.103-126.

SOSA, J.M. La entonación del español. Su estructura fónica, variabilidad y dialectología. Madrid: Cátedra, 1999.

SWAIN, M. Three functions of output in second language learning. In: COOK, G.; SEIDLHOFFER, B. (Ed). Principle & practice in applied linguistics. Oxford: Oxford University Press, 1995.

VIDAL, R.T. Ensino-aprendizagem do foco na forma: retorno ou recomeço? TheESPecialist, São Paulo, v.28, n. 2, p. 159-184, 2007

Published

2018-12-27