The intonation of the yes/no questions by Spanish learners of Rio de Janeiro

Authors

  • Patricia Ramos Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Yesenia Verónica Ancco Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Miguel Mateo Ruiz Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8420.2019v20n1p138

Abstract

This paper presents the melodic characteristics of the yes/no questions of Spanish, analysed on the assumptions of Melodic Analysis of Speech (MAS) (Cantero, 2002; Cantero and Font-Rotchés, 2007, 2009). Dialogues of Brazilian university students from Rio de Janeiro compose the corpus. Those dialogues were recorded in a pilot Spanish course, Idioma ssem Fronteiras (Spanish) that was offered by  Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) in 2016. Results indicate that Spanish learners produced patterns similar to the one observed in Spanish from Spain. Nevertheless, the percentages of rising final inflection were lower. To a lesser extent, learners used a pattern described for Brazilian Portuguese, which in Spanish of Spain has emphatic meaning, rather than interrogative meaning.

Author Biographies

Patricia Ramos, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Assistente diplomada na seção de espanhol na Universidade de Lausanne (UNIL) na Suíça. É integrante do Laboratório de Pesquisas em Contato Linguístico. Doutorado em andamento em Letras Neolatinas na Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Yesenia Verónica Ancco, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutoradanda em Linguística na Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Miguel Mateo Ruiz, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professor de Espanhol do departamento de Letras Neolatinas. Especialidade: Fonética e Prosódia. Interese também Analise Crítica do discurso.

Published

2019-09-03