English past-tense -ed allomorphs and L2 speech intelligibility: a study with Brazilian listeners

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8420.2023.e92224

Keywords:

Intelligibility, Verbs ending in -ed, Brazilian listeners, Variation, Dynamic System Theory

Abstract

This study investigated the possible influence of the allomorphs [t, d, ?d] in the intelligibility of 48 verbs ending in -ed, half in the first and half in the second intelligibility test, which were produced by eight speakers from four different L1 backgrounds (e.g., BP, Spanish, German, English) and orthographically transcribed by 14 Brazilian listeners in two intelligibility tests within a four-month interval. Results of the first intelligibility test indicated that verbs ending in the allomorph [t] were more intelligible than verbs ending in the allomorph [?d], which in turn were more intelligible than verbs ending in the allomorph [d]. However, results for the second intelligibility test did not follow the same tendency and indicated that the intelligibility of verbs ending in the allomorphs [t, ?d] were very similar whereas the results for the intelligibility of verbs with the allomorph [d] increased since it had large room for improvement from the first to the second test. Moreover, results also indicated that there was variation in the intelligibility of verbs ending in the three allomorphs for each learner and among the learners, demonstrating that the language development is a dynamic, varied, and complex system, as the Dynamic System Theory proposes.

Author Biographies

Fernanda Delatorre, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora em Inglês, área de concentração de Estudos da Linguagem pelo Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários (PPGI) da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e mestre em Letras/Inglês e Literatura Correspondente (2006) pelo PPGI/UFSC. Também é bacharel e licenciada em Ciências Biológicas (1996) e Letras Inglês (2003 e 2009) pela UFSC. É membro do Núcleo de Pesquisa em Fonética e Fonologia Aplicada à Língua Estrangeira (NUPFFALE) da UFSC. Suas áreas de interesse são ensino e aprendizagem da língua inglesa, com ênfase no estudo da pronúncia, produção, percepção, inteligibilidade e compreensibilidade do inglês pelos aprendizes brasileiros, bem como no uso da tecnologia para o ensino de línguas e formação de professores. É servidora técnica-administrativa em educação da UFSC desde fevereiro de 2010, tendo trabalhado nas secretarias dos Programas de Pós-Graduação em Design e em Inglês, além da Coordenadoria de Avaliação e Apoio Pedagógico da Pró-Reitoria de Graduação e Educação Básica. Atualmente é coordenadora na Coordenadoria de Projetos Pedagógicos e Acompanhamento Curricular do Departamento de Ensino da Pró-Reitoria de Graduação e Educação Básica da UFSC (CPAC/DEN/PROGRAD/UFSC), onde acompanha a avaliação e a implantação de projetos pedagógicos e ajustes curriculares dos cursos de graduação da UFSC.

Rosane Silveira, Universidade Federal de Santa Catarina

ssui graduação em Licenciatura Letras Português e Inglês pela Universidade Federal de Santa Catarina (1995), mestrado em Letras (Inglês e Literatura Correspondente) pela Universidade Federal de Santa Catarina (1998) e doutorado em Letras (Inglês e Literatura Correspondente) pela Universidade Federal de Santa Catarina (2004), com bolsa sanduíche na UCLA. Em 2008, realizou estágio pós-doutoral junto ao Departamento de Linguística Aplicada e TESL do Teachers College (Columbia University, bolsa CAPES). Em 2014/2015, realizou estágio pós-doutoral junto à Concordia University (bolsa CAPES) e à UFMG. Em 2021/2022, desenvolveu estágio pós-doutoral junto à UFRGS. É coordenadora do grupo de pesquisa Fonética e Fonologia da Língua Inglesa, atuando na linha de pesquisa Ensino e Aprendizagem de Língua Inglesa. Coordena, também, o Núcleo de Pesquisa e Ensino em Português Língua Estrangeira. É professora Associada III do Departamento de Língua e Literatura Estrangeiras (DLLE) da Universidade Federal de Santa Catarina. Tem experiência na área de linguística aplicada, com ênfase em língua inglesa, atuando principalmente nos seguintes eixos: ensino de inglês como língua estrangeira, desenvolvimento fonológico português-inglês, metodologia de pesquisa quantitativa, ensino de português como segunda língua. Pesquisadora do CNPq, membro da Comissão de Fonética da ABRALIN e membro da Diretoria da ABRALIN 2022-2024. Foi coordenadora dos cursos de graduação do DLLE (2017-2019) e do Programa de Pós-Graduação em Inglês da UFSC (2019-2021). Atualmente é subcoordenadora do Programa de Pós-Graduação em Inglês, Coordenadora do Exame CELPE-Bras na UFSC e do Núcleo de Pesquisa e Ensino de Português - Língua Estrangeira.

References

ALLAN, Dave. Oxford Placement Test 1. Oxford: Oxford University Press, 2004.

ALVES, Ubiratã K. O papel da instrução explícita na aquisição fonológica do inglês como L2: evidências fornecidas pela teoria da otimidade. 2004. 336 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Programa Pós-Graduação em Letras, Universidade Católica de Pelotas, Pelotas, 2004.

ARAÚJO, Antônio A. Análise da Realização do Morfema -ed por Estudantes Brasileiros de Língua Inglesa Numa Perspectiva Complexa da Linguagem. 2020.139 f. Dissertação. (Mestrado em Ciências da Linguagem). Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Mossoró, 2020.

ARAÚJO, Antônio, A. de; BARBOZA, Clerton, L. F.Análise da realização do morfema -ed por estudantes brasileiros de inglês em uma perspectiva complexa da linguagem. Revista X. Curitiba, v. 16, n. 6, p. 1434-1459, ago/dez, 2021 Disponível em: http://dx.doi.org/10.5380/rvx.v16i6.82073. Acesso 03 dezembro 2021.

BABBONI, Carlos A.; QUAST, Karin. Pronunciation and Aeronautical English: Brazilians’ difficulties and possible routes to intelligibility. The Especialist, São Paulo, v. 41, n. 4, p. 1-28, out. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.23925/2318-7115.2020v41i4a3. Acesso em: 28 maio 2021.

BECKER, Marcia R. Inteligibilidade da língua inglesa sob o paradigma de língua franca: percepção de discursos de falantes de diferentes L1s por brasileiros. 2013. 260 f. Tese (Doutorado em Letras) - Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2013. Disponível em: https://hdl.handle.net/1884/32270. Acesso em: 28 maio 2021.

BECKNER, Clay et al. Language Is a Complex Adaptive System: Position Paper. Language Learning, Malden, v. 59, n. 1, p. 1-26, dez. 2009.

BRADLOW, Ann R.; PISONI, David B. Recognition of spoken words by native and non-native listeners: talker-, listener-, and item-related factors. Journal of The Acoustical Society of America, v. 106, n. 4, p. 2074-2085, out. 1999. Disponível em: https://doi.org/10.1121/1.427952. Acesso em: 28 maio 2021.

BYBEE, Joan. Phonology and Language Use. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. 260p.

CABALLERO, David R.; ROSADO, Nayibe. Neurolinguistic programming and regular verbs past tense pronunciation teaching. English Language Teaching, [S.l.], v. 11, n. 11, p. 1-18, out. 2018. Disponível em: http://doi.org/10.5539/elt.v11n11p1. Acesso em: 28 maio 2021.

CAMERON, Lynne; LARSEN-FREEMAN, Diane. Complex systems and applied linguistics. International Journal of Applied Linguistics, v. 17, n. 2, p. 226-239, 2007. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/j.1473-4192.2007.00148.x. Acesso em: 29 novembro 2021.

CARROLL, John. B. Knowledge of English roots and affixes as related to vocabulary and Latin study. Journal of Educational Research, v. 34, n. 2, p. 102-111, 1940.

CATFORD, John C. Intelligibility. English Language Teaching Journal, v. V, n. 1, p. 7-15, out. 1950. Disponível em: https://doi.org/10.1093/elt/V.1.7. Acesso em: 28 maio 2021.

CELCE-MURCIA, Marianne; BRINTON, Donna M.; GOODWIN, Janet M. Teaching Pronunciation: a course book and reference guide. 2. ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.

Council Of Europe. Common European Framework of Reference for Language: Learning, teaching, assessment. Cambridge: Cambridge University Press. Dipsponível em: www.coe.int/lang-CEFR. Acesso em 9 abril 2015.

CRYSTAL, David. English as a Global Language. 2. ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.

CRYSTAL, David. A Dictionary of Linguistics and Phonetics. 6. ed. Oxford: Blackwell Publishing, 2008.

DAVILA, Angel M. Pronunciation acquisition of the inflectional morpheme –ed in English by Nicaraguan Spanish speakers. Open Science Journal, v. 3, n. 1, p. 1-22, fev. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.23954/osj.v3i1.1516. Acesso em: 28 maio 2021.

DE BOT, Kees; LOWIE, Wander; VERSPOOR, Marjolin A dynamic system approach to second language acquisition. Bilingualism: Language and Cognition, v. 10, n. 1, p. 7-21, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1017/S1366728906002732. Acesso em 29 novembro 2021

DELATORRE, Fernanda. Brazilian Efl learners’ production of vowel epenthesis in words ending in -ed. 2006. 214 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Programa de Pós-Graduação em Letras/Inglês e Literatura Correspondente, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/88753. Acesso em: 28 maio 2021.

DELATORRE, Fernanda. O efeito do treinamento perceptual na produção do -ed por brasileiros falantes de inglês como Le. In: OLIVEIRA, S. (org.). Xviii Seminário do Centro de Estudos Linguísticos e Literários do Paraná. 2009, Ponta Grossa, Anais (...) Ponta Grossa: Universidade Estadual de Ponta Grossa, 2009. p. 22-22.

DELATORRE, Fernanda. Production and phonological representation of simple past tense -ed by two Brazilian Efl speakers. In: RAUBER, Andréia S.; WATKINS, Michael A.; SILVEIRA, Rosane; KOERICH, Denise (Org.). The acquisition of second language speech: Studies in honor of professor Barbara O. Baptista. Florianópolis: Insular, 2010. p. 195-220.

DELATORRE, Fernanda. Intelligibility of English verbs ending in -ed for Brazilian learners of English as listeners. 2017. 312 f. Tese (Doutorado em Inglês) - Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/187266. Acesso em: 28 maio 2021.

DELATORRE, Fernanda; BAPTISTA, Barbara O. The effect of long-term instruction on a Brazilian learner’s pronunciation of regular verbs ending in -ed. Revista X, Curitiba, v. 1, n. 1, p. 58-79, ago. 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5380/rvx.v1i0.2014.34535. Acesso em: 28 maio 2021.

DELATORRE, Fernanda; Gonçalves, Alison R.; Silveira, Rosane. Production of English verbs ending in -ed by speakers from different L1 backgrounds. Entrepalavras, Fortaleza, v. 10, n. 1, p. 141-165, abr. 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.22168/2237-6321-11756. Acesso em: 28 maio 2021.

DELATORRE, Fernanda; SILVEIRA, Rosane. Intelligibility of English regular verbs in the past tense: A study with Brazilian listeners and speakers of different L1s. Revista X. Curitiba. v. 16, n. 5, p. 1293-1323. 2021. Disponível em http://dx.doi.org/10.5380/rvx.v16i5.81312. Acesso em: 26 setembro 2021

DELATORRE, Fernanda; SILVEIRA, Rosane; GONÇALVES, Alison R. The intelligibility of English verbs in the simple past tense. Veredas: Revista de Estudos Linguísticos, Juiz de FORA, v. 21, n. 2, p. 57-77, fev. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.34019/1982-2243.2017.v21.27975. Acesso em: 28 maio 2021.

ELLIS, Nick, C. Dynamic systems and Sla: The woods and the trees. Bilingualism: Language and Cognition, v. 10, n. 1, p. 23-25, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1017/S1366728906002744. Acesso em: 29 novembro 2021.

FERNANDES, Renata K. M. Inteligibilidade e inglês como língua internacional: um estudo de caso da pronúncia de palavras em -ed produzidas por falantes brasileiros. 2009. 113 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Ingleses e Americanos) - Curso de Mestrado em Estudos Ingleses e Americanos, Universidade de Lisboa, Lisboa, 2009. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/386/1/20080_ulfl064851_tm.pdf. Acesso em: 28 maio 2021.

FRESE, Rudinei A. The relationship between perception and production of words ending in -ed by Brazilian Efl learners. 2006. 141 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Programa de Pós-Graduação em Letras/Inglês e Literatura Correspondente, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006. Disponível em: http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/88576. Acesso em: 28 maio 2021.

GADÊLHA-SILVA, Maria. Análise Fonético-Fonológica do Past Tense -ed na Produção de Aprendizes de Inglês Língua Estrangeira: Uma Visão Multirrepresentacional. 2019. 68 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras-Inglês). Curso de Licenciatura em Letras-Inglês, Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Caraúbas, 2019.

GADÊLHA-SILVA, Maria. Análise Acústica da Produção do Morfema –ed por Aprendizes de Inglês Língua Adicional: Uma Perspectiva Complexa da Linguagem. 2022.138 f. Dissertação. (Mestrado em Ciências da Linguagem). Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Mossoró, 2022.

GOMES, Maria Lúcia C. A produção de palavras do inglês com o morfema ed por falantes brasileiros: uma visão dinâmica. 2009. 240 f. Tese (Doutorado em Letras) – Curso de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2009. Disponível em: https://hdl.handle.net/1884/19779. Acesso em: 28 maio 2021.

GOMES, Maria Lúcia C.; BAWERMAN-ALBINI, Andressa; ENGELBERT, Ana Paula, P. F. The perception of vowel epenthesis and word stress in an English as a lingua franca context. Concordia Working Papers in Applied Linguistics, Montreal, v. 5, n. 1, p. 185-202, mar. 2014. Disponível em: http://doe.concordia.ca/copal/documents/15_Gomes_etal_Vol5.pdf. Acesso em: 28 maio 2021.

HERDINA, Philip.; JESSNER, Ulrike.A Dynamic Model of Multilingualism. Clevedon: Multilingual Matters, 2012.182 p.

HIVER, Phil; AL-HOORIE, Ali H; EVANS, Reid. Complex dynamic systems theory in language learning: A scoping review of 25 years of research. Studies in Second Language Acquisition, p. 1-29, 2021.

JENKINS, Jennifer. The phonology of English as an International Language. Oxford: Oxford University Press, 2000.

KACHRU, Braj. Standards, codification and sociolinguistic realism: The English language in the outer circle. In: Quirk, Randolph; Widdowson, Henry G. (Org.). English in the World: Teaching and learning the language and literatures. Cambridge: Cambridge University Press, 1985. p. 11-30.

LARSEN-FREEMAN, Diane. Chaos/complexity science and second language acquisition. Applied Linguistics, v. 18, n. 2, p. 141-165, 1997.

LARSEN-FREEMAN, Diane. Saying what you mean: Making a case for ‘language acquisition’ to become ‘language development’. Language Teaching, p. 1-15, janeiro, 2014.

LARSEN-FREEMAN, Diane.; CAMERON, Lynn. Complex systems and applied linguistics. Oxford: Oxford University Press, 2008. 287 p.

LIMA JR., Ronaldo M.; ALVES, Ubiratã K. A dynamic perspective on L2 pronunciation development: Bridging research and communicative teaching practice. Revista do Gel, v. 16, n. 2, p. 27-56, 2019. Disponível em: https://revistas.gel.org.br/rg/article/view/2417. Acesso em: 31 outubro 2021.

LOWIE, Wander. M. Early L2 Phonology: a dynamic approach. In M. Wrembel, M. Kuhl & K. Dziubalska-Kołaczyk (Org.), Achievements and Perspectives in Sla of Speech: New Sounds 2010. V. 2, Peter Lang Publishing Group. 2011, p. 159-170.

LOWIE, Wander. Dynamic systems theory approaches to second language acquisition. In. Chappelle, Carrol. A (Org.). The encyclopedia of Applied Linguistics. Oxford: Blackwell, 2013. P. 1-9.

MARIANO, Mariana H. The influence of training and instruction on the production of verbs ending in -ed by Brazilian Efl learners. 2009. 89 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras/Inglês e Literatura Correspondente, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2009. Disponível em: http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/93434. Acesso em: 28 maio 2021.

MUNRO, Murray J.; DERWING, Tracey M. Processing time, accent, and comprehensibility in the perception of native and foreign-accented speech. Language and Speech, v. 38, n. 3, p. 289-306, jul. 1995. Disponível em: https://doi.org/10.1177/002383099503800305. Acesso em: 28 maio 2021.

MUNRO, Murray J.; DERWING, Tracey M. Intelligibility in research and practice: teaching priorities. In: Reed, Marnie; Levis, John M. (Org.). The Handbook of English Pronunciation. West Sussex: Wiley Blackwell, 2015. P. 377-396.

PEREIRA, Claudia M. Acquisition of morphological rules by Efl Brazilian students. 1994. 176 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Curso de Programa de Pós-Graduação em Inglês, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 1994. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/111357. Acesso em: 28 maio 2021.

RAO, Chandra S. Pronunciation of word inflection: Grammatical morphemes and allomorphs. Journal for Research Scholars and Professionals of English Language Teaching. v. 2, n. 10, p. 1-6, 2018. Disponível em: https://www.jrspelt.com/wp-content/uploads/2018/11/Rao-Pronunciation.pdf. Acesso em: 31 outubro 2021.

RIELLA, Roberto J. Inteligibilidade de palavras terminadas com morfema ed no contexto de inglês como língua franca. 2013. 84 f. Monografia (Especialização) - Curso de Especialização no Ensino de Línguas Estrangeiras Modernas, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2013. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/19003. Acesso em: 28 maio 2021.

ROSA, Eliane N. Uma proposta de ensino de pronúncia da língua inglesa com ênfase nas consciências fonoarticulatória e grafofonológica. In: Magalhães, Cristiane R.; Faria, Johnwill C.; Egido, Alex A. (org.). Anais do Xvi Encontro de Formação de Professores de Língua Estrangeira.2020, Inhumas:Anais (...) Inhumas: Universidade Estadual de Goiás, 2020. p. 1-12. Disponível em: https://www.anais.ueg.br/index.php/enfople/index. Acesso em: 28 maio 2021.

ROSSINI, Carolina; FRACARO, Bruna N.; Brawerman-Albini, Andressa. A percepção do morfema ed em verbos regulares do inglês no passado: um estudo longitudinal. In: Brawerman-Albini, Andressa; Becker, Marcia R.; Gomes, Maria Lúcia C. (org.). Pesquisa na licenciatura em Letras: caminhos possíveis para o professor de língua estrangeira. 2. ed. Campinas: Pontes, 2018. p. 15-35.

ROSSINI, Carolina; FRACARO, Bruna N.; GOMES, Maria Lúcia C.; Brawerman-Albini, Andressa. /t/ /d/ ou /Id/? Um estudo sobre a percepção do morfema -ed dos verbos regulares no passado em inglês por falantes brasileiros. Travessias Interativas, v. 14, n. 1, p. 345-358, maio 2017. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/Travessias/article/view/9140/7163. Acesso em: 28 maio 2021.

ROXAS, Jeff B. Investigating the status of English as a lingua franca in Southeast Asia: Intelligibility and comprehensibility of ASEAN Englishes among Filipino college students. Philippine Journal of Linguistics, v. 49, n. 1, p. 1-25, dez. 2018. Disponível em: https://www.pjl-phil.com/article/2018/49/Jeff-B.-Roxas. Acesso em: 28 maio 2021.

SILVEIRA, Rosane; ALVES, Ubiratã K. Noticing e instrução explícita: aprendizagem fonético-fonológica do morfema -ed. Nonada: Letras em Revista, Porto Alegre, v. 2, n. 13, p. 1-10, out. 2009.

SILVEIRA, Rosane; DELATORRE, Fernanda; REIS, Leonice P.; GONÇALVES, Alison R. Percepção, produção e inteligibilidade do inglês falado por usuários brasileiros. In: TOMITCH, Lêda M. B.; HEBERLE, Viviane M. (org.). Perspectivas atuais de aprendizagem e ensino de línguas. Florianópolis: Lle/Cce/Ufsc, 2017. p. 237-283.

SMITH, Larry E.; NELSON, Cecil L. International intelligibility of English: directions and resources. World Englishes, v. 4, n. 3, p. 333-342, nov. 1985. Disponível em: https://doi.org/10.1111/j.1467-971x.1985.tb00423.x. Acesso em: 28 maio 2021.

TROFIMOVICH, Pavel; KENNEDY, Sara; Foote, Jennifer A. Variables affecting L2 pronunciation development. In: REED, Marnie; LEVIS, John M. (Org.). The Handbook of English Pronunciation. West Sussex: Wiley Blackwell, 2015. p. 353-373.

VERSPOOR, Marjolijn; LOWIE, Wander; VAHTRICK, Hui, P. C. L. Linguistic complexity in second language development: variability and variation at advanced stages. Recherches en didactique des langues et des cultures. v. 14, n. 1, p. 1-27. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.4000/rdlc.1450. Acesso em: 29 novembro 2021.

YAVAS, Mehmet. Applied English Phonology. 2nd. ed. West Sussex: Wiley Blackwell2011.

ZIMMER, Márcia. C.; SILVEIRA, Rosane.; ALVES, Ubiratã. K. Pronunciation Instruction for Brazilians: Bringing Theory and Practice Together. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing (CSP), 2009. 250 p.

Published

2023-08-07

Issue

Section

Artigos