Textility in the performance Museu das Invasões (2023) by Emiliano Dantas: an anti-utopian intervention to the future in portuguese colonial memory
DOI:
https://doi.org/10.5007/2176-8552.2024.e100220Keywords:
Dantas, textility, anti-utopia, performance, contra/de/colonialAbstract
In this article, we propose to analyze the performance Museu das Invasões, by the Brazilian artist and anthropologist Emiliano Dantas, from our bodily and memorial experience at the students’ club Tivoli in Zwickau in September 2023, where it took place. After contextualizing Museu das Invasões within the framework of contra/de/colonial performance in general and Dantas’s work in particular, we will examine the metaphorical and literal application of ‘textility’ (Ingold, 2010) in the performance. We argue that Dantas constructs a forward-looking, deconstructive and anti-utopian intervention in the Portuguese memory of the misnamed “discovery” of America, which emerged from Renaissance utopianism and whose legacy endures as a colonial inheritance and wound.
References
ABUD, Marcelo. “O que é contracolonial e qual a diferença em relação ao pensamento decolonial?”. Instituto Claro. Educação. 21 março 2023. Disponível em: https://www.institutoclaro.org.br/educacao/nossas-novidades/podcasts/o-que-e-contra-colonial-e-qual-a-diferenca-em-relacao-ao-pensamento-decolonial/. Acesso em: 18 jan. 2024.
ANZALDÚA, Gloria. Borderlands/La Frontera: the New Mestiza. San Francisco: Aunt Lute Books, 2007.
ASHCROFT, Bill; GRIFFITHS, Gareth; TIFFIN, Helen (1989): The Empire Writes Back. Theory and Practice in Post-Colonial Literatures. London: Routledge, 1989.
BARREIROS, Inês Beleza; KATAR MOREIRA, Joacine. “’To decolonize is to perform’: The Theory-in-Praxis of Grada Kilomba”. In: RENDEIRO, Margarida; LUPATI, Federica (Org.). Challenging memories and rebuilding identities: Literary and artistic voices that undo the Lusophone Atlantic. London: Routledge, 2020, p. 56-81.
BUTLER, Judith. Excitable Speech: A Politics of the Performative. London: Routledge, 1996.
CARNEIRO, Aparecida Sueli. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. Tese de Doutorado, Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade de São Paulo, 2005.
CHORDAS, Nina. Forms in Early Modern Utopia: The Ethnography of Perfection, London: Taylor & Francis Group, 2017.
DANTAS, Emiliano; RODRIGUES, Laís. “Museo das Invasões”. In: Grimaldi, Susanne; Gallo González, Danae; Queiroz, Mylena de Lima; Radlwimmer, Romana. (Org.). Império português: Crises e reescrita. Berlin: De Gruyter, p. 1-26, 2024.
DANTAS, Emiliano. “Bio”. Disponível em: https://www.emilianodantas.com/bio. Acesso em: 18 abr. 2024.
DÍAZ HERNÁNDEZ, Ramón. “Territorios imaginados, lugares deseados y turismo de masas”. Tebeto, Anuario del Archivo Histórico Insular de Fuerteventura. n. 21, p. 393-424, 2013.
ERMAKOFF, George. O negro na fotografia brasileira do Século XIX. Rio de Janeiro: George Ermakoff Casa Editorial, 2004.
FALS BORDA, Orlando. Una sociología sentipensante para América Latina. Buenos Aires; Bogotá: CLACSO, Biblioteca Virtual; Siglo del Hombre, 2009.
FISCHER-LICHTE, Erika. “Ästhetische Erfahrung als Schwellenerfahrung”. In: KÜPPER, Joachim; MENKE, Christoph. (Org). Dimensionen ästhetischer Erfahrung. Berlin: Suhrkamp, p. 138-161, 2003.
GALLO GONZÁLEZ, Danae, GRIMALDI, Susanne, QUEIROZ, Mylena de Lima, RADLWIMMER, Romana. Editorial: Tecendo futuros. Utopias e distopias contra/coloniais. Outra Travessia. v. 1. n. 37, p. 08-21, 2024.
GREBER, Erika. “Gewebe / Faden”. In: Metzler Lexikon Literarischer Symbole“. In: BUTZER, Günter e JAKOB, Joachim (Org.). Stuttgart: Metzler, p. 149-151, 2012.
HAYES, Kelly; HADLER, Jerome. “Anastácia: The Iconographic History of a Brazilian Popular Saint”. African Diaspora. vol. 2., n. 1, p. 25-51, 2009.
HUNTINGTON, John. “Utopian and Anti-Utopian Logic: H. G. Wells and His Successors. Sciencie-Fiction Studies”. Science Fiction Studies, n. 9, p. 122-147, 1982.
INGOLD, Tim. The Perception of the Environment: Essays on Livelihood, Dwelling and Skill. Londres: Routledge, 2000.
INGOLD, Tim. “The Textility of Making”. Cambridge Journal of Economics. vol. 34, n. 1, p. 91-102, 2010.
KILOMBA, Grada. Memórias da plantação. Episódios de racismo cotidiano. Traduzido por Jess Oliveira. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
KRENAK, Ailton. Futuro ancestral. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
KUNI, Verena. “Performance”. In: REICHENSPERGER, Petra (Org.). Begriffe des Ausstellens (von A bis Z). Lugar: Editorial, 2013, p. 263-265.
LANIN, Boris. “Imagination and Carnival in Russian Utopia and Anti-Utopia”. Caietele Echinox. n. 10, p. 405-420, 2006.
LOURENÇO, Eduardo. Do colonialismo como nosso impensado. Lisboa: Gradiva, 2016.
LUGONES, María. “Colonialidad y Género”. Tabula Rasa. n. 9, p. 73-101, 2008.
MALDONADO-TORRES, Nelson. “Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto”. In: CASTRO-GÓMEZ, Santiago e GROSFOGUEL, Ramon (Org.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007, p. 127-167.
MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo espiralar: poéticas do corpo-tela. Rio de Janeiro: Cobogó, 2021.
MELANO, Anne L. “Environment”. In: MARKS; Peter; WAGNER-LAWLOR, Jennifer A.; VIEIRA, Fátima (Org.). The Palgrave Handbook of Utopian and Dystopian Literatures. Cham: Palgrave Macmillan, 2022, p. 447-460.
MIGNOLO, Walter. Historias locales/diseños globales: colonialidad, conocimientos subalternos y pensamiento fronterizo. Madrid: Akal, 2003.
MIGNOLO, Walter. “Desobediência epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidades em política”. Cadernos de letras da UFF – Dossiê: Literatura, língua e identidade. n. 34, p. 287–324, 2007.
MIGNOLO, Walter. Desobediencia epistémica. Retórica de la modernidad, lógica de la colonialidad y gramática de la descolonialidad. Buenos Aires: Ediciones del Signo, 2010.
MIGNOLO, Walter. Habitar la frontera. Sentir y pensar la descolonialidad (Antología, 1999-2014). Barcelona: Ediciones Bellaterra, 2015.
MIRZOEFF, Nicholas. The Visual Culture Reader. London: Routledge, 2009.
MITCHELL, Victoria. “Textiles, Text and Techne”. In: HARROD, Tanya. (Org.). Obscure Objects of Desire: Reviewing the Crafts in the Twentieth Century. London: Crafts Council, p. 324-332, 1997.
MORSON, Gary Soul. The Boundaries of Genre. Dostoevky’s Diary of a Writer and the Traditions of Literary Utopia. Austin: University of Texas Press, 1981.
MORIM, Júlia. “O Museu da Parteira enquanto processo experimental”. In: BRULON SOARES, Bruno. Descolonizando a Museologia. Paris: ICOM/ ICOFOM, 2020, p. 193-212.
PACHECO, Isabel M. de J. “O imaginário da Carta de Caminha nas propagandas turísticas da Costa do Descobrimento”. A Revista Bahia Terra da Felicidade. Revista Espaço Académico. n. 37, p. 1-6, 2004. Disponível em: http://www.uesc.br/icer/artigos/imaginario_turismo_icer.pdf. Acesso em: 15 jan. 2024.
PASTOR, Beatriz. “Utopia in Latin America: Cartographies and Paradigms”. In: BEAUCHESNE, Kim; SANTOS, Alessandra (Org.). The Utopian Impulse in Latin America. Cham: Palgrave Macmillan, 2011, p. 29-49.
PICCOLI, Valéria; NERY, Pedro. Rosana Paulino: a costura da memória. São Paulo: Pinacoteca de São Paulo, 2018. Disponível em: http://biblioteca.pinacoteca.org.br:9090/bases/biblioteca/12191.pdf. Acesso em: 18 jan. 2024.
RIBEIRO, Margarida Calafate. Uma história de regressos: império, Guerra Colonial e pós-colonialismo. Porto: Edições Afrontamento, 2004.
RODRÍGUEZ BALANTA, Beatriz Eugenia. “Especímenes antroprométricos y curiosidades pintorescas: la orquestación fotográfica del cuerpo ‘negro’ (Brasil, circa 1865)”. Revista Ciencias de la Salud. vol. 10, n. 2, p. 233-242, 2012.
ROTHBERG, Michael. The Implicated Subject. Beyond Victims and Perpetrators. Stanford California: Stanford University Press, 2019.
SOMMER, Doris. Foundational Fictions. The National Romances of Latin America. Berkeley/ Los Angeles/London: University of California Press, 1993.
STADEN, Hans. Warhaftige Historia und Beschreibung eyner Landtschafft der Wilden Nacketen, Grimmigen Menschfresser-Leuthen in der Newenwelt America gelegen... Marpurg: Kolben, 1557. Disponível em: https://digital.bbm.usp.br/handle/bbm/6639. Acesso em: 6 jun. 2024.
VAZ DE CAMINHA, Pero. “Carta de Pêro Vaz de Caminha. 1 de maio de 1500”. Torre do Tombo. Gavetas, n. 2. Disponível em: https://antt.dglab.gov.pt/wp-content/uploads/sites/17/2010/11/Carta-de-Pero-Vaz-de-Caminha-transcricao.pdf. Acesso em: 15 jan. 2024.
WHITE, Hayden. Trópicos do discurso. Ensaios sobre a crítica da cultura. São Paulo: EDUSP, 1996.
WIHSTUTZ, Benjamin. “Performance”. In: SIEGMUND, Judith (Org.): Handbuch Kunstphilosophie. Bielefeld: UTB, 2022, p. 285-302.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os artigos e demais trabalhos publicados na outra travessia passam a ser propriedade da revista. Uma nova publicação do mesmo texto, de iniciativa de seu autor ou de terceiros, fica sujeita à expressa menção da precedência de sua publicação neste periódico, citando-se a edição e data dessa publicação.

Esta obra foi licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.