Ressurgência barroca: estilo e tradução cultural em Jacques Derrida

Authors

  • Paula Glenadel Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.5007/2176-8552.2004n3p47

Abstract

Considering the possibility of developing a reflection on the Baroque in all its potential as the preserver of desconstructive marginalities of knowledge and identity, observed from a LatinAmerican condition, this paper proposes a critical approach based on some Derrida's theoretical contributions, which resist to Eurocentrism, manifest an acceptance of dialogue with an "ailleurs", a translation of an "outside", meeting some places of transcendance haunting CrecoLatin-Western culture "itself".

Author Biography

Paula Glenadel, Universidade Federal Fluminense

Fez graduação em licenciatura português-francês pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1985), mestrado em Letras Neolatinas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1989) e doutorado em Letras Neolatinas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1996). Realizou pós-doutorado na Université de Paris VIII (2002). Atualmente é professora associada da Universidade Federal Fluminense.

Published

2004-01-01

Issue

Section

Artigos