Nelson Rodrigues and melodrama in contemporary theater: the transposition to the stage of Escravas do amor, by the Rio de Janeiro theater company Fodidos Privilegiados
DOI:
https://doi.org/10.5007/2176-8552.2018n26p15Abstract
This study aims at examining the way in which Fodidos Privilegiados, a theatre company from Rio de Janeiro placed into the context of the collaborative work of contemporary theatre, transposed the feuilleton Escravas do amor to stage, scenically intensifying the melodramatic elements present in the original text. By means of the theatrical resources unique to the company’s aesthetics – use of choreographed pieces, tableau vivant, narration, economy of scenery and props -, which are used in almost all their plays, the staging of Escravas do amor is an adaptation of the 530 page feuilleton written by Nelson Rodrigues under the pseudonym of Suzana Flag. Thus, this study strives to analyze how Fodidos Privilegiados staged feuilleton characteristics such as abyss construction, deception, ruse, places related to the plot (cottage, forest, lodge and castle) and characters such as the traitor, the avenger, the victim and the fool, through melodramatic elements like use of music, face and body miming, large movements and exaggerated use of voice. The studies carried out by Silvia Oroz, Marlyse Meyer and Jesu?s Marti?n-Barbero are used as theoretical underpinning with regard to melodrama and feuilleton. Keywords: contemporary theatre; theatre company from Rio de Janeiro; melodrama, feuilleton; Nelson Rodrigues
References
Fontes textuais
MAGALDI, Sábato. Moderna dramaturgia brasileira. São Paulo: Perspectiva, 2006.
MARTIN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2006.
MEYER, Marlyse. Folhetim: uma história. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.
OROZ, Silvia. Melodrama: o cinema de lágrimas na América Latina. Rio de Janeiro: Funarte, 1999.
PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. São Paulo: Perspectiva, 1999.
PEREIRA, Victor Hugo Adler. “Dessa vez foi mais leve: intensificação e diluição nas leituras de Nelson Rodrigues”. In: _____. Nelson Rodrigues, o freudismo e o carnaval nos teatros modernos. Rio de Janeiro: 7Letras, 2012. p. 99 – 115.
RODRIGUES, Nelson (Suzana Flag). Escravas do amor. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
RYNGAERT, Jean-Pierre. Ler o teatro contemporâneo. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
THOMASSEAU, Jean-Marie. O melodrama. São Paulo: Perspectiva, 2012.
Peça de teatro
FONSECA, João (dir). Escravas do amor. Peça teatral. Teatro Carlos Gomes, Rio de Janeiro, agosto de 2012. (DVD).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os artigos e demais trabalhos publicados na outra travessia passam a ser propriedade da revista. Uma nova publicação do mesmo texto, de iniciativa de seu autor ou de terceiros, fica sujeita à expressa menção da precedência de sua publicação neste periódico, citando-se a edição e data dessa publicação.
![CC-by-NC icon](https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/99/Cc-by-nc_icon.svg/88px-Cc-by-nc_icon.svg.png)
Esta obra foi licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.