Nelson Rodrigues and melodrama in contemporary theater: the transposition to the stage of Escravas do amor, by the Rio de Janeiro theater company Fodidos Privilegiados

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2176-8552.2018n26p15

Abstract

This study aims at examining the way in which Fodidos Privilegiados, a theatre company from Rio de Janeiro placed into the context of the collaborative work of contemporary theatre, transposed the feuilleton Escravas do amor to stage, scenically intensifying the melodramatic elements present in the original text. By means of the theatrical resources unique to the company’s aesthetics – use of choreographed pieces, tableau vivant, narration, economy of scenery and props -, which are used in almost all their plays, the staging of Escravas do amor is an adaptation of the 530 page feuilleton written by Nelson Rodrigues under the pseudonym of Suzana Flag. Thus, this study strives to analyze how Fodidos Privilegiados staged feuilleton characteristics such as abyss construction, deception, ruse, places related to the plot (cottage, forest, lodge and castle) and characters such as the traitor, the avenger, the victim and the fool, through melodramatic elements like use of music, face and body miming, large movements and exaggerated use of voice. The studies carried out by Silvia Oroz, Marlyse Meyer and Jesu?s Marti?n-Barbero are used as theoretical underpinning with regard to melodrama and feuilleton. Keywords: contemporary theatre; theatre company from Rio de Janeiro; melodrama, feuilleton; Nelson Rodrigues

Author Biography

Carolina Montebelo Barcelos, PUC-Rio

Graduação em Artes Cênicas com habilitação em Teoria do Teatro na UNIRIO (Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro) em 2004. Mestrado em Letras (Estudos de Literatura Brasileira), pela PUC –Rio, em 2012 e Doutorado em Literatura, Cultura e Contemporaneidade, pela PUC-Rio, em 2016. Entre agosto de 2015 e fevereiro de 2016 realizou estágio de Doutorado no departamento de Theatre Arts and Performance Studies da Brown University com Bolsa Sanduíche da CAPES. Atua como professora e pesquisadora de teatro. Áreas de pesquisa: teatro brasileiro, literatura comparada e teatro contemporâneo e performance.

References

Fontes textuais

MAGALDI, Sábato. Moderna dramaturgia brasileira. São Paulo: Perspectiva, 2006.

MARTIN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2006.

MEYER, Marlyse. Folhetim: uma história. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

OROZ, Silvia. Melodrama: o cinema de lágrimas na América Latina. Rio de Janeiro: Funarte, 1999.

PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. São Paulo: Perspectiva, 1999.

PEREIRA, Victor Hugo Adler. “Dessa vez foi mais leve: intensificação e diluição nas leituras de Nelson Rodrigues”. In: _____. Nelson Rodrigues, o freudismo e o carnaval nos teatros modernos. Rio de Janeiro: 7Letras, 2012. p. 99 – 115.

RODRIGUES, Nelson (Suzana Flag). Escravas do amor. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

RYNGAERT, Jean-Pierre. Ler o teatro contemporâneo. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

THOMASSEAU, Jean-Marie. O melodrama. São Paulo: Perspectiva, 2012.

Peça de teatro

FONSECA, João (dir). Escravas do amor. Peça teatral. Teatro Carlos Gomes, Rio de Janeiro, agosto de 2012. (DVD).

Published

2020-09-25

Issue

Section

Artigos