Memory, images, words: a reading of Magrite in the light of Literature
DOI:
https://doi.org/10.5007/2176-8552.2018n26p57Abstract
This essay proposes the reading of the painting The memory, by Rene? Magritte, as a sort of compilation of the most important theories on memory. Therefore, the discussion will go through each element that makes up the canvas - a marble front, a rattle, a leaf, the red curtain and the sky full of clouds - seeking to understand the problematization of the concept of memory proposed by the author in images. In this sense, adjacent themes will be discussed in the analysis, among them the most recurrent memory metaphors, such as that of the book, especially in Dante Aliguieri; the relationship between memory and death, especially with regard to trauma, which we will discuss from the classic rhetorical treatise Ad Herenium, as well as the relationship between past, present and future, read here from Aristotle to Lewis Carrol. In this sense, starting from a comparative analysis between the canvas and some literary and theoretical texts, the article aims to understand what memory is for Rene? Magritte.
Keywords: memory; art of memory; writing; time; forgetting
References
AD HERENNIUM libri IV. Trad. Harry Caplan. In: The Loeb classical library.London: Willian Heinemann, 1964.
AGOSTINHO, Santo. Confissões. Trad. J. de Oliveira Santos e A. Ambrósio de Pina. São Paulo: Abril Cultural, 1973.
ALIGHIERE, Dante. “Vita Nova”. In: PIGNATARI, Décio. Retrato do amor quando jovem: Dante, Shakespeare, Sheridan, Goethe. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.
ANTUNES, Antonio Lobo. Esplendor de Portugal, Rio de Janeiro: Rocco,1999.
ARISTÓTELES. De Anima. Trad. Maria Cecilia Gomes dos Reis. São Paulo: Ed.34, 2006.
ARISTÓTELES. De memoria et reminiscentia. In: Electronic version from the University of Virginia Library. Disponível em: < http://etext.lib.virginia.edu/etcbin/toccernew2?id=AriMemo.xml&images=images/modeng&data=/texts/english/modeng/pars ed&tag=public&part=all>. Acesso em: 15 jun. 2017.
AUGÉ, Marc. Les formes de l’oubli. Paris: Payot et Rivages, 2001, p.30.
BORGES, Jorge Luis. Obras completas – volume I. Trad. Glauco Mattoso et al. São Paulo: Globo, 1999.
CANETTI, Elias. Auto-de-fé. São Paulo: Cosac & Naif, 2011.
CARROLL, Lewis. Alice: edição comentada. Trad. Maria Luiza X. de A. Borges. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.
CARUTH, Cathy (org.). Trauma: explorations in memory. Baltimore and London: Johns Hopkins University Press, 1995. p. 8.
DERRIDA, Jacques. A escritura e a diferença. São Paulo: Perspectiva, 2002.
DERRIDA, Jacques. A farmácia de Platão. Trad. Rogério Costa. São Paulo: Iluminuras, 3. ed., 2005.
ECO, Umberto. An “Ars Oblivionalis”? Forget it!. PMLA, v. 103, n. 3. (May, 1988), p. 254-260. Disponível em: http://links.jstor.org/sici?sici=0030- 8129%28198805%29103%3A3%3C254%3AAAOFI%3E2.0.CO%3B2-D. Acesso em 23 jan. 2013.
FREUD, Sigmund. Escritos sobre a psicologia do inconsciente. Trad. Luiz Alberto Hanns et al. Rio de Janeiro: Imago, 2007.
GARCIA-ROZA, Luiz Alfredo. Introdução a Metapsicologia Freudiana 2. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 8. ed., 2008. p. 34.
GEBALY, Maged T.M.A El. Milton Hatoum: “Não há tantos tradutores de literaturas de língua portuguesa”. In: Revista Crioula., São Paulo, n. 7, maio 2010.
HALBWACHS, Maurice. Memória coletiva. Trad. Laurent Léon Schaffter. São Paulo: Vértice, 1990.
HATOUM, Milton. Passagem para um certo oriente. In: Remate de Males, Campinas, (13): 1993.
HATOUM, Milton. Relato de um certo Oriente. São Paulo: Companhia das Letras, 2. ed., 2002.
LAPLANCHE, L.; PONTALIS, J.-B. Vocabulaire de la psychanalyse. 5. ed. Paris: PUF, 2007.
MAGRITTE, René. La mémoire. 1948. Óleo sobre tela, 60x50cm.
MANGUEL, Alberto. Lendo imagens. São Paulo: Companhia das Letras, 2001. p. 20.
MONTAIGNE, Michel de. Ensaios. Trad. Sérgio Milliet. São Paulo: Ed 34, 2016
PLATÃO. Diálogos – Teeteto, Crátilo. Trad. Carlos Alberto Nunes. Belém: UFPA, 2001.
PROUST, Marcel. No caminho de Swann. Trad. Mário Quintana. São Paulo: Globo, 2004.
RICOEUR, Paul. Percurso do reconhecimento. Trad. Nicolás Nyimi Campanário. São Paulo: Edições Loyola, 2006.
SHAKESPEARE, William. Rei Lear. Trad. Bárbara Heliodora. Rio de Janeiro: Lacerda, 1998.
SHAKESPEARE, William. Hamlet, Rei Lear, Macbeth. Trad. Bárbara Heliodora. São Paulo: Abril, 2010.
YATES, Frances. A arte da memória. Trad. Flávia Bancher. São Paulo: UNICAMP, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os artigos e demais trabalhos publicados na outra travessia passam a ser propriedade da revista. Uma nova publicação do mesmo texto, de iniciativa de seu autor ou de terceiros, fica sujeita à expressa menção da precedência de sua publicação neste periódico, citando-se a edição e data dessa publicação.

Esta obra foi licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.