The waste and the wandering shadows: Natalia Ginzburg’s bitter joy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2176-8552.2019.e73603

Abstract

This piece tries to think the statutes that the absents and the remembrances have in the fiction’s narrative by the Italian writer Natalia Ginzburg. The propose is to draw a path by four novel’s endings – La strada che va in citta?, Tutti i nostri ieri, Caro Michele and La citta? e la casa – for read them with excerpts of Ginzburg’s essays, fragments of Espinosa related with the absence and the capacity of desire and Walter Benjamin’s concept of experience. The hypothesis of reading consists in the outline of a possible kind of joy in a world without sense, very different of an idyllic happiness because includes the ambivalence, and in the experience’s survival through the work with the memory.

Author Biography

Iara Machado Pinheiro, Universidade de São Paulo

Graduada em Comunicação Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro e mestre em Letras (Teoria Literária) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Atualmente é doutoranda em Letras (Estudos Literários e Culturais) no Programa de Pós-graduação em Letras Estrangeiras e Tradução da Universidade de São Paulo.

References

ARÊAS, Vilma. “Ofício de escrever”. In: GINZBURG, Natalia. Caro Michele. São Paulo: Cosac Naify, 2009, p. 159 – 175.

BARTHES, Roland. Journal de deuil. Paris: Éditions du Seuil, 2009

BENJAMIN, W. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Editora 34, 2002.

BENJAMIN, W. Obra escolhidas: Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Editora Brasiliense, 1985

BENJAMIN, W. Obras escolhidas III: Charles Baudelaire: um lírico no auge do capitalismo. São Paulo: Editora Brasiliense, 2000.

CALVINO, Italo. “Natalia Ginzburg o le possilità del romanzo borghese”. In: GINZBURG, Natalia. La voci della sera. Torino: Einaudi, 2015, p. 3 – 11.

CLEMENTELLI, Elena. Invito alla lettura di Natalia Ginzburg. Milano: Mursia editore, 1986.

DIAZ, Brigitte. O gênero epistolar ou o pensamento nômade. São Paulo: Edusp, 2016.

ESPINOSA. Ética. São Paulo: Edusp, 2015.

FELLINI, Federico. Amarcord. Itália, 1973.

GAGNEBIN, Jeanne. Lembrar escrever esquecer. São Paulo: Editora 34, 2006.

GARBOLI, C. “Opere di Natalia Ginzburg”. In: GINZBURG, Natalian. As pequenas virtudes. São Paulo: Cosac Naify, 2015, p. 141 – 147.

GINZBURG, N. Opere, volume primo. Milano: Arnoldo Mondadori Editore, 1986.

GINZBURG, N. As pequenas virtudes. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

GINZBURG, N. Caro Michele. Torino: Giulio Einaudi editore, 2001.

GINZBURG, N. Caro Michele. São Paulo: Cosac Naify, 2009.

GINZBURG, N. La città e la casa. Torino: Giulio Einaudi editore, 1997.

GINZBURG, N. “Un matrimonio in provincia”. In: Ficções n. 11. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2003.

HAROCHE-BOUZINAC, Geneviève. Escritas epistolares. São Paulo: Edusp, 2016

MAGRINI, Giacomo. “Introduzione”. In: GINZBURG, Natalia. Tutti i nosti ieri. Torino: Giulio Einaudi editore, 1996, p. 5 – 12.

MEIRELES, Cecília. Antologia poética. São Paulo: Global editora, 2013.

MELO NETO, J.C. Museu de tudo. Rio de Janeiro: Alfaguara, 2009.

SHAKESPEARE, W. A tragédia de Macbeth. Florianópolis: Editora da UFSC, 2016.

Published

2021-02-25