The construction of the “I” in Cecília Meireles’ poetry
DOI:
https://doi.org/10.5007/2176-8552.2021.e83870Abstract
The work of Cecília Meireles is marked by the presence of the self, which caused
some of her readers to try to relate the life of this artist to what she wrote. However,
the self that appears in her work is the result of her work with the discourse, since
Cecilia Meireles creates new life from her writing, building a lived from a poet and not
the opposite. What we want to discuss here, from the analysis of some poems and
some letters that Cecília Meireles exchanges with a Portuguese writer, is how this I
constructs himself in her poetic discourse and how much the author was aware of this
discursive process.
References
AGAMBEN, Giorgio. A potência do pensamento. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.
AGAMBEN, Giorgio. Categorias italianas. Florianópolis: Editora da UFSC, 2014.
AGAMBEN, Giorgio. Ideia da prosa. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.
AGAMBEN, Giorgio. Infância e história: destruição da experiência e origem da história. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.
AGAMBEN, Giorgio. O aberto. Lisboa: Edições 70, 2015.
AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo. Chapecó: Argos, 2010.
AGAMBEN, Giorgio. Profanações. São Paulo: Boitempo, 2007.
ANDRADE, Carlos Drummond de. Cecília. Correio da manhã, 11 de novembro de 1964.
AQUINO, Jorge de. Minha mãe Cecília Meireles. Manchete. Rio de Janeiro: 23 de janeiro de 1982.
BENVENISTE, Émile. Problemas de linguística geral I. Campinas: Pontes Editores, 2005.
BENVENISTE, Émile. Problemas de linguística geral II. Campinas, Pontes Editore, 2006.
BLOCH, Pedro. Pedro Bloch entrevista. Rio de Janeiro: Bloch Editores S.A., 1989.
CONDÉ, João. Arquivos implacáveis. O Cruzeiro. 31 de dezembro de 1955.
DAMASCENO, Darcy. Cecília Meireles: O mundo contemplado. Rio de Janeiro: Orfeu, 1967.
FOUCAULT, Michel. O que é um autor. Lisboa: Nova Vega, 2009.
GRIECO, Agrippino. Evolução da poesia brasileira. Rio de Janeiro: Ariel, Editora LTDA: 1932.
JESI, Furio. O mito. Lisboa: Editorial Presença, 1977.
MEIRELES, Cecília. História de uma letra. A manhã, 27 de dezembro de 1944.
MEIRELES, Cecília. Poesia completa. 2 Vol. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.
RICARDO, Cassiano. A academia e a poesia moderna. São Paulo: Revista dos tribunais, 1939.
SACHET, Celestino. A lição do poema – Cartas de Cecília Meireles a Armando Côrtes-Rodrigues. Organização e notas de Celestino Sachet. Ponta Delgada, 1998.
SECCHIN, Antonio Carlos. Escritos sobre poesia e alguma ficção. Rio de Janeiro: Eduerj, 2003.
SECCHIN, Antonio Carlos. Memórias de um leitor de poesia. Rio de Janeiro: Topbooks, 2010.
SILVEIRA, Tasso da. Definição do modernismo brasileiro. Rio de Janeiro: Edições Forja, 1932.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os artigos e demais trabalhos publicados na outra travessia passam a ser propriedade da revista. Uma nova publicação do mesmo texto, de iniciativa de seu autor ou de terceiros, fica sujeita à expressa menção da precedência de sua publicação neste periódico, citando-se a edição e data dessa publicação.
![CC-by-NC icon](https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/99/Cc-by-nc_icon.svg/88px-Cc-by-nc_icon.svg.png)
Esta obra foi licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.