Exhausting the field of the possible: Pauliceia desvairada e A educação dos cinco sentidos, the “Trieb” of love in two stages

Authors

  • Susana Celia Scramim Universidade Federal de Santa Catarina image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5007/2176-8552.2023.e94688

Keywords:

Mario de Andrade, Haroldo de Campos, Pauliceia Desvairada, A educação dos cinco sentidos, Avant-garde poetry

Abstract

This text compares two ways of writing avant-garde poetry. The one that was materialized from the Semana de Arte Moderna as a modernist avant-garde and the one that was formulated from the concretism. It analyzes two poems by two authors, Mário de Andrade and Haroldo de Campos, who marked with their work and with their propedeutics the two avant-garde moments: “Ode ao burguês”, published in Pauliceia Desvairada (1921), and “ode (explicit) in praise of poetry on the day of Saint Lukács”, published in A Educação dos Cinco Sentidos (1985). Through the analysis of the poems, it was understood that the poems operated a transit between the look at the Other (the backwardness, the ignorance, the fear, the colonial mentality in the modernization of the country) with the objective of repudiation and conquest – materialized in the image poetic-sound ode/hatred – and the indifference towards the hated Other that explodes in the destructive violence of the image – still sonorous and in echo – “são Lukács” / “são nunca”.

References

ADRADOS, Francisco Rodríguez. El mundo de la lírica griega anticua. Madrid: Alianza Editorial, 1981.

AGAMBEN, Giorgio. O reino e a glória: uma genealogia teológica da economia e do governo [Homo Sacer, II], trad. Sevino Assman. São Paulo: Boitempo, 2011.

ANDRADE, Mário de. "Ode ao burguês". In: Pauliceia Desvairada. Poesia Completas (vol.1). (Edição de texto apurado, anotada e acrescida de documento por Tatiana Longo Figueiredo e Telê Ancona Lopez). Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2013.

ANDRADE, Mário de. Aspectos de Literatura Brasileira, 5 ed. São Paulo: Martins, 1974.

ANDRADE, Oswald de. O modernismo, depoimento, em Anhembi, n.49, São Paulo, dez. 1954, p. 23-32.

BATISTA, Marta Rossetti. Bandeiras de Brecheret. História de um monumento (1920-1953). São Paulo: Departamento do Patrimônio Histórico, 1985.

BENJAMIN, Walter. O surrealismo, trad. S. Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1994.

CAMPOS, Haroldo de. A educação dos cinco sentidos. São Paulo: Ed. Perspectiva, 1985.

CAMPOS, Haroldo de. Píndaro hoje. In: A arte no horizonte do provável. São Paulo Perspectiva, 1977.

CAMPOS, Haroldo de. O arco-íris branco. Rio de Janeiro: Ed. Imago, 1997.

DUNKER, Christian. Reinvenção da intimidade: Políticas do sofrimento cotidiano. São Paulo: Ubu Editora, 2017.

FRIEDRICH, Hugo. Estrutura da lírica moderna, tradução Marise Curioni e Dora Ferreira da Silva. São Paulo: Duas Cidades, 1978.

HOLANDA, Sérgio Buarque. Raízes do Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

LAFETÁ, João Luiz. A representação do sujeito lírico na Pauliceia Desvairada. Com Textos, Revista do Departamento de Letras/ICHS/UFOP. Mariana, n. 5, dez./jan., 1993-1994.

MALLARMÉ, Stéphane. O Euvres complètes I et II. Édition présentée, établie et annotée para Bertrand Marchal. Paris: Gallimard, 1998.

MILLIET, Sergio. Uma semana de arte moderna em São Paulo, publicado na revista Lumière, aril, 1922, consultado em Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, SP, n. 34, p. 199-201, 1992.

MORAES, Marco Antonio. Pauliceia desvairada nas malhas da memória. In: eixo e a roda, Belo Horizonte, v.24, n. 2, p. 173-193, 2015.

TERCIO, Jason. Em busca da alma brasileira. Biografia de Mário de Andrade. Rio de Janeiro: Estação Brasil, 2019.

Published

2024-03-27

Issue

Section

Modernismo brasileiro 100 anos: crítica, heranças, perspectivas