Bossa Nova and the Música Nova: Reflections of Brazilian Modernism in the work of Gilberto Mendes

Authors

  • Rita de Cássia Domingues dos Santos Federal University of Mato Grosso image/svg+xml
  • Rodrigo Vicente Rodrigues University of São Paulo image/svg+xml
  • Raphael Fernandes Lopes Farias Federal University of Mato Grosso image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5007/2176-8552.2023.e94748

Keywords:

Brazilian modernism, Música Nova Movement, Bossa Nova, Gilberto Mendes

Abstract

This article presents a reflection on some modernity features in Brazilian art, focusing on music. It was observed how the Brazilian modernism(s) operated foreign and regional arrangements and how the Brazilianness was managed in its international fashion until the 1960s, in which Bossa Nova emerged. This was understood as a turning point for aesthetic developments in visual and sound images. In this sense, the composer Gilberto Mendes stands out, owning this genre, which is seen as representative of a certain notion of Brazilianness, blending it into modernist ideals of the New Music Movement, to build a confluence between the local and the international. Exemplifying such process, the works Diálogo de Ruptura and Viva Villa II were analyzed and, for that, interdisciplinary and qualitative methodology was used, encompassing a bibliographical review and musical analysis, besides bringing mostly contributions from the History of Art and Musicology. It is intended to contribute to a more thoughtful and critical view of Brazilian musical modernism, as well as to a comprehensive perspective of the influences of Bossa Nova in our concert music, in a kind of analysis that touches on issues and encompasses the societal, ethnic, cultural, political and economical formation of the country.

Author Biographies

Rodrigo Vicente Rodrigues, University of São Paulo

Doutorando e mestre em História da Arte pela Universidade de São Paulo; bacharel e licenciado em letras pela mesma instituição.

Raphael Fernandes Lopes Farias, Federal University of Mato Grosso

Doutor e mestre em Comunicação e Cultura Midiática. Bacharel em Comunicação Social e licenciado em Música. Pesquisador no Centro de Estudos em Música e Mídia e no grupo de pesquisa ContemporArte (UFMT).

References

ANDRADE, Mário. O movimento modernista. In Aspectos da literatura brasileira. 5ª ed. São Paulo: Martins. Fontes, 1974.

ARANTES, Otília. Prefácio a PEDROSA, Mário. Acadêmicos e Modernos: Textos escolhidos 3. São Paulo: Edusp, 2004, p. 21.

AP SIÔN, Pwyll. The Music of Michael Nyman: texts, contexts and intertexts. Aldershot: Ashgate, 2007.

CAMPOS, Augusto de. Balanço da Bossa e outras bossas. 5ª ed. São Paulo: Perspectiva, 1993.

CHAGAS, Paulo C. A Invenção do Jogo: “Santos Football Music” de Gilberto Mendes. Revista Música. São Paulo, pp. 70-81, volume 3, nº 1, 1992.

CHAGAS, Paulo C. Gilberto e Willy: Ética e Estética. In: VALENTE, Heloisa; SANTHIAGO, Ricardo (org.) O Brasil dos Gilbertos: notas sobre o pensamento (musical) brasileiro. São Paulo: Letra e Voz, 2011, p.138.

EGG, André. O debate no campo do nacionalismo musical no Brasil nos anos 1940 e 1950: o compositor Guerra-Peixe. Dissertação de mestrado. Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2004.

EVERETT, Yayoi. Parody with an Ironic Edge: Dramatic Works by Kurt Weill, Peter Maxwell Davies, and Louis Andriessen, MTO, 2004. Disponível em: https://mtosmt.org/issues/mto.04.10.4/mto.04.10.4.y_everett.pdf. Acesso em 30 de maio de 2023.

FARIAS, Raphael F. Lopes. Bolero, samba-canção e sambolero: matrizes, nomadismo e hibridismo de gêneros musicais latinoamericanos no Brasil, anos 1940 e 1950/ Bolero, samba-canção and sambolero: matrices, nomadism and hybridism of Latin American musical genres in Brazil, 1940s and 1950s. Revista Brasileira do Caribe, [S. l.], v. 19, n. 36, 2018. Disponível em: http://cajapio.ufma.br/index.php/rbrascaribe/article/view/10089. Acesso em: 28 ago. 2023.,

FABBRI, Franco. Uma teoria dos gêneros musicais: duas aplicações. Marcio Giacomin Pinho (trad). Vórtex, Curitiba, v.5, n.3, 2017, p.1-31.

FRANCATO, Adriana. Asthamatour de Gilberto Mendes: elaboração da partitura oficial supervisionada pelo compositor. Dissertação de mestrado. Universidade de São Paulo, São Paulo, 2023.

GIDDENS, Anthony. A transformação da intimidade: sexualidade, amor, e erotismo nas sociedades modernas. Tradução de Magda Lopes. São Paulo: Unesp, 1993.

GOMES, Sérgio. Novos Caminhos da Bateria Brasileira. São Paulo: Irmãos Vitale, 2008.

KATER, Calos. Música Viva. In: LIMA, Candice Dutra da Costa; SANTOS, Maria José; NOGUEIRA, Simone Maria (orgs.). Texts from Brazil, nº 13: Brazilian Classical Music. Departamento de Cultura do Ministério das Relações Exteriores do Brasil, 2007.

LACERDA, Bruno Renato. Guerra-Peixe: arranjador de orquestras de rádio. Per Musi, Belo Horizonte, n.23, p.138-147, 2011.

LIMA, Paulo Costa. Rebolation!!! As mãos fazem os movimentos das notas, mostrando que o rebolado foi representado na melodia (independentemente do ritmo da base). Salvador, 21 de nov. de 2022. Instagram: @paulo.costalima. Disponível em: < https://www.instagram.com/p/ClOTNNyrZCH/>. Acesso em 30 mai. 2023.

LOVAGLIO, Vânia Carvalho. Música Contemporânea em Minas Gerais: os Encontros de Compositores Latino-Americanos em Belo Horizonte (1986-2002). Tese de Doutorado. Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2010.

MARTINS, José Eduardo. Encontro com Pierre Boulez, Revista Música, São Paulo, p.199-218, volume 7, n.1-2, 1996.

MENDES, Gilberto. A Música. In: ÁVILLA, Afonso (org.) O Modernismo. São Paulo: Editora Perspectiva, 1975.

MENDES, Gilberto. “De como a MPB perdeu a direção e continuou na vanguarda”. In: CAMPOS, Augusto de. Balanço da Bossa e outras bossas. São Paulo, Perspectiva, 1974.

MENDES, Gilberto. Música moderna brasileira e suas implicações de esquerda. Revista Música. v.2, n.1, maio 1991.

MENDES, Gilberto. Uma Odisseia Musical: dos Mares do Sul à elegância Pop/Art Déco.São Paulo: EDUSP, Editora Giordano, 1994, p.40.

NEVES, José Maria. Música contemporânea brasileira. São Paulo: Ricordi Brasileira, 2008.

PASCOAL, Maria Lúcia. Notas sobre o moderno e o pós-moderno nas técnicas de compositores brasileiros. In: SEKEFF, Maria de Lourdes; ZAMPRONHA, Edson. (org.) Arte e Cultura V Estudos Interdisciplinares. São Paulo: Annablume, Fapesp, 2009.

PEDROSA, Mário. Acadêmicos e Modernos: Textos escolhidos 3. São Paulo: Edusp, 2004.

PRADA, Teresinha. Gilberto Mendes: vanguarda e utopia nos mares do sul. São Paulo. Terceira Margem, 2010.

RAMOS, Ricely de Araújo. Música Viva e a nova fase da modernidade musical brasileira. Dissertação de mestrado. Universidade Federal de São João del Rei. São João del Rei, 2011.

RIZZO, Luiz Celso. A influência da poesia concreta na música vocal dos compositores Gilberto Mendes e Willy Correa de Oliveira. Dissertação de mestrado. Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2002.

SALLES, Paulo de Tarso. Aberturas e impasses: o pós-modernismo na música e seus reflexos no Brasil (1979-1980) São Paulo: Editora Unesp, 2003.

SANTOS, Antônio Eduardo. O antropofagismo na obra pianística de Gilberto Mendes. São Paulo: Annablume, 1997, p.9.

SANTOS, Rita. Repensando a terceira fase composicional de Gilberto Mendes... CRV, 2019.

SOUZA, Rodolfo Coelho de. Sintaxe e Parataxe na música moderna e pós-moderna. Opus, Goiânia, v.13, nº2, pp.73-91, dez. 2007.

TELES, Gilberto Mendonça. Vanguarda europeia e modernismo brasileiro: apresentação e crítica dos principais movimentos vanguardistas. Peirópolis: Vozes, 1976.

TINHORÃO, José Ramos. Agora o samba vai... a farsa da música popular no exterior. Rio de Janeiro: Jcm, 1969.

TRAVASSOS, Elizabeth. Modernismo e música brasileira. Rio de Janeiro. Zahar, 2000.

VALENTE, Heloísa de A. Duarte. Jurandy surfa sobre um jacaré tocando o Bolero de Ravel. Intexto, nº 50, agosto de 2020, p. 23-43.

Published

2024-04-11

Issue

Section

Modernismo brasileiro 100 anos: crítica, heranças, perspectivas