About Paulicéia Desvairada (1922), by Mário de Andrade, and its very interesting preface

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2176-8552.2023.e95094

Keywords:

Mário de Andrade, Pauliceia Desvairada, Modernism

Abstract

One hundred years after the publication of Paulicéia Desvairada (1922), the Preface that Mário de Andrade wrote for the book remains current and interesting.  The poems from the book as «words in freedom» capture the simultaneity of urban space, multicentric and pulsating in its dizzying process of expansion, demarcating the restrictions of a new Brazil that was taking place in the lands of São Paulo. The humor and madness of Dadaist traits provoke a reflection on the own poetry making, ridiculing many of the formal values ​​in which our literature was then referred to. As a legacy of expressionism, the work demonstrates the commitment of a writer committed to the new rumors of society, who seeks to inaugurate unprecedented proposals for Brazilian poetry, even if to do so he has to dress in a costume made of multicolored diamonds with a view to bringing together “the variety of metropolitan life in the 20th century”, as Telê Porto Ancona Lopez (1979) noted.

Author Biography

Gabriel da Silva Conessa, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Doutorando no Programa de Pós-graduação em Letras da FCL/UNESP-Assis.

References

ANDRADE, Mário de. Mestres do Passado. In: Brito, M. da S. (1978). História do Modernismo brasileiro: antecedentes da semana de arte moderna. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

ANDRADE, Mário de. Poesias completas: Mário de Andrade. Edição crítica de Diléa Z. Manfio. Belo Horizonte: Itatiaia, 2005.

BOSI, Alfredo. História concisa da literatura brasileira. 52.ed. São Paulo: Cultrix, 2017.

Correio Paulistano. Semana de arte, n. 21.039, p. 5, 29 de janeiro de 1922.

COUTINHO, Afrânio. A literatura no Brasil. Rio de Janeiro: José Olympio; Niterói: UFF- Universidade Federal Fluminense, 1986.

DEL PICCHIA, Menotti. A «Semana» revolucionária. Campinas, SP: Pontes, 1992.

DEL PICCHIA, Menotti. [reprodução do discurso realizado na Semana de Arte Moderna]. O Estado de S. Paulo, São Paulo, ano 93, n. 29.719, p. 278, 20 fev. 1972. Disponível: https://acervo.estadao.com.br/pagina/#!/19720220-29719-nac-0278-lit-6-not. Acesso em: 02/11/2022.

DEL PICCHIA, Menotti. (sob o pseudônimo de Hélios). (1922). O Combate. Correio Paulistano, 16 de fevereiro de 1922 (Coluna “Crônica Social”).

JAECKEL, Volker. A percepção da grande cidade na obra de Georg Heym e Mário de Andrade. Revista Contingentia, vol. 4, n. 1, maio 2009. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/contingentia/article/view/7107/4976. Acesso em: 06/11/2022.

LAFETÁ, João Luiz. 1930: a crítica e o modernismo. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2000 (Coleção Espírito Crítico).

LOPEZ, Telê Porto Ancona. Arlequim e Modernidade. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, n. 21, pp. 85-101, 1979.

MARTINS, Wilson. História da inteligência brasileira (1915-1933). Vol. VI. São Paulo: Cultrix/Edusp, 1976.

MARTINS, Wilson. O Modernismo (1916-1945). Vol. VI. São Paulo: Cultrix, 1973.

NUNES, Benedito. Mário de Andrade: as enfibraturas do Modernismo. Revista Ibero-americana, vol. I, n. 126, pp. 63-75, enero-marzo 1984.

SALIBA, Elias Thomé. Raízes do riso: a representação humorística na história brasileira – da Belle Époque aos primeiros tempos do rádio. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

SANTIAGO, Silviano. “Pauliceia” de Mário de Andrade faz pensar em mudanças desvairadas do Brasil. Folha de São Paulo, 29 de maio de 2021. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ilustrissima/2021/05/pauliceia-de-mario-de-andrade-faz-pensar-em-mudancas-desvairadas-do-brasil.shtml. Consulta em: 02/11/2022.

Published

2024-03-27

Issue

Section

Modernismo brasileiro 100 anos: crítica, heranças, perspectivas