Reproduction, adventure and invention in Pau brasil, by Oswald de Andrade

Authors

  • Larissa Costa da Mata Federal Rural University of Semi-Árido image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5007/2176-8552.2023.e95881

Keywords:

Reproducibility, Crisis of verse, Origin, pau brasil poetry, Oswald de Andrade

Abstract

This essay focuses on Pau Brasil (1925) to investigate the relation of Oswald de Andrade with a debate concerning the crisis of verse as a condition to the birth of poem in modern literature. This discussion takes into account critical essays by Andrade, published in the 1940s, as well as criticism on that poet by Manuel Bandeira, Augusto de Campos e Haroldo de Campos, in order to retrace a genealogy of this Brazilian poet, to which also belongs Stéphane Mallarmé and baroque style. Such succession draws on bonds between word and image, also on reproduction as a creative strategy. At last, this text considers the affinities among journey, copy and invention in Andrade, by analyzing the fragment PERO VAZ CAMINHA, published on Pau Brasil, in dialogue with similar interpretations of colonial tradition by modernist literature and contemporary art. That poem brings to light the proximity of beginning and end of poem, according to an understanding of origin by Walter Benjamin, which displaces the usual interpretation of Andrade’s book in relation to modernist nationalism.

References

AMARAL, Tarsila. Pintura pau-brasil e antropofagia. Revista Anual do Salão de Maio – RASM, n. 1, São Paulo, 1939.

ANDERMANN, Jens. Tierras en trance: Arte y naturaleza después del paisaje. Santiago: Metales Pesados, 2018.

ANDRADE, Mário de. Macunaíma: o herói sem nenhum caráter. São Paulo: Agir, 2008.

ANDRADE, Mário de. O movimento modernista. In: ANDRADE, Mário de. Aspectos da literatura brasileira. 4. ed. São Paulo: Martins; Brasília: INL, 1972. p. 231-256.

ANDRADE, Oswald de. Estética e política. Organização de Maria Eugênia Boaventura. São Paulo: Globo, 1991. (Obras Completas, v. 16).

ANDRADE, Oswald de. Manifesto poesia pau brasil. In: TELES, Gilberto Mendonça. Vanguarda europeia & modernismo brasileiro. Apresentação e crítica dos principais manifestos vanguardistas. 19. ed. rev. ampl. Petrópolis-RJ: Vozes, 2009. p. 472-478.

ANDRADE, Oswald de. Pau-Brasil. Edição fac-similar. Caixa Modernista. Belo Horizonte: UFMG; São Paulo: USP; Imprensa Oficial, 2003.

BANDEIRA, Manuel. Apresentação da poesia brasileira seguida de uma antologia de versos. 2. ed. aumentada. Rio de Janeiro: Casa do Estudante, 1954.

BANDEIRA, Manuel. Guia de Ouro Preto. Ilustrações de Luís Jardim. Rio de Janeiro: Ediouro, n. D. (Coleção Prestígio).

BANDEIRA, Manuel. O centenário de Stéphane Mallarmé (1942). In: BANDEIRA, Manuel. Poesia completa e prosa. Org. André Seffrin. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 2009. p. 1134-1148.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução de Sergio Paulo Rouanet e prefácio de Jeanne Marie Gagnebin. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BENJAMIN, Walter. Origem do drama trágico alemão. Tradução de João Barrento. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

CAMINHA, Pero Vaz de. Carta de achamento do Brasil. Introdução e modernização do texto: Sheila Hue. Campinas-SP: Unicamp, 2021.

CAMPOS, Augusto de. Mallarmé: o poeta em greve. In: CAMPOS, Augusto de; CAMPOS, Haroldo de; PIGNATARI, Décio. Mallarmé. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 1991. p. 23-30.

CAMPOS, Augusto de. Poesia, antipoesia, antropofagia & cia. São Paulo: Companhia das Letras, 2015. [Versão e-book].

CAMPOS, Haroldo de. Um relance de dados. In: CAMPOS, Augusto de; CAMPOS, Haroldo de; PIGNATARI, Décio. Mallarmé. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 1991. p. 115-175.

CAMPOS, Haroldo de. Uma poética da radicalidade. In: ANDRADE, Oswald de. Poesias reunidas. São Paulo: Companhia das Letras, 2017. P. 239-296.

CANDIDO, Antonio. Formação da literatura brasileira: momentos decisivos. 16. ed. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul; São Paulo: FAPESP, 2017.

CANDIDO, Antonio. Oswald viajante. In: CANDIDO, Antonio. Vários escritos. 2. ed. São Paulo: Duas Cidades, 1977.

COTA, Débora. Sobre barro, barroco e literatura ameríndia em Roça barroca, de Josely Vianna Baptista. Revista Humanidades e Inovação, Palmas, v. 6, n. 5, p. 199-206, 2019.

FONSECA, Maria Augusta da. Carta pras icamiabas. In: Macunaíma, o herói sem nenhum caráter. Ed crítica/ Telê Porto Ancona Lopez, coordenadora. Paris: Association Archives de la Littérature Latino-Américaine, des Caraïbes et Africaine du XXe Siècle; Brasília, DF: CNPq, 1988. (Coleção Arquivos, v.6).

FONSECA, Maria Augusta. Taí: é e não é. Cancioneiro pau brasil. Literatura e Sociedade, São Paulo, n. 7, p. 120-145, 2003/2004.

GARRAMUÑO, Florencia. Frutos estranhos: sobre a inespecificidade da estética contemporânea. Tradução de Paloma Vidal. Rio de Janeiro: Rocco Digital, 2014.

MALLARMÉ, Stéphane. Divagações. Tradução e apresentação de Fernando Scheibe. Florianópolis: UFSC, 2010.

MATOS, Gregório. Poemas escolhidos de Gregório de Matos. Seleção e prefácio de José Miguel Wisnik. São Paulo: Companhia das Letras, 2010. [Versão e-book].

PASINI, Leandro. A Semana de 22 e a poesia: contradições e desdobramentos. Remate de Males, Campinas-SP, n. 33, p. 191-210, jan./dez. 2012.

PERLOFF, Marjorie. O gênio não original. Poesia por outros meios no novo século. Trad. de Adriano Scandolara. Belo Horizonte: UFMG, 2013.

SANTIAGO, Silviano. A ficção contemporânea e visionária de Adriana Varejão – para uma poética da encenação. In: VAREJÃO, Adriana. Adriana Varejão: entre carnes e mares = between flesh and oceans. Organização de Isabel Dieges; versão para o inglês de Stephen Berg. Rio de Janeiro: Cobogó, 2009. p. 73-84.

SANTIAGO, Silviano. Destinos de uma carta. In: Ora (direis) puxar conversa! Belo Horizonte: UFMG, 2006. p. 229-246.

SCHWARTZ, Jorge. O fervor das vanguardas. Arte e literatura na América Latina. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.

Published

2024-03-27

Issue

Section

Modernismo brasileiro 100 anos: crítica, heranças, perspectivas