Between birds and snakes, in a hunger game for life: the young reader and dystopia

Authors

  • Valdinei José Arboleya Faculdade Assis Gurgcz

DOI:

https://doi.org/10.5007/2176-8552.2024.e98105

Keywords:

dystopia, fictional character, young reader

Abstract

This paper proposes an analysis about The Hunger Games (2008-10) trilogy and The Ballad of Songbirds and Snakes (2020), by Suzanne Collins, as examples of dystopian narratives that were popularized, reaching many young readers. In common, these narratives present the uncertain as new and curiosity and use some resources of narrative and the characters creation to captivate the young reader, allowing to identify whit characters and triggering a resigned reality reading. These texts use a more accessible vocabulary and prioritize the narrative to engender in the reader reflections on power relations, censorship, and the rigid determination of social roles, for this reason, they also reveal themselves as a way of fighting against colonial power. These aspects can be considered as determinants of the wide spread of dystopia among young readers.

References

AZEVEDO, Ricardo. Literatura Juvenil: como, onde, quando e por quê? RECeT, Presidente Epitácio, SP, v. 2, n. 2, jul-dez, 2021, p. 06-27.

BACHELARD, Gaston. A psicanálise do fogo. Trad. Paulo Neves. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

BECKETT, Sandra. Crossover fiction: creating readers with stories that address the big questions. In: Formar leitores para ler o mundo. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2010.

BONNICI, Thomas. O pós-colonialismo e a literatura: estratégias de leitura. Maringá: EDUEM, 2000.

BOOKER, M. Keith. The dystopian impulse in modem literature: fiction as social criticism. London: Greenwond Press, 1994.

CHATMAN, Seymour. Historia y discurso. Madrid: Taurus Humanidades, 1990.

CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário dos Símbolos. 23. ed. Rio de Janeiro: José Olympio Ltda., 2009.

COLLINS, Suzanne. A Cantiga dos Pássaros e das Serpentes. Trad. Regiane Winarski. Rio de Janeiro: Rocco, 2020.

COLLINS, Suzanne. Em chamas. Trad. Alexandre D’Elia. Rio de Janeiro: Rocco, 2011a.

COLLINS, Suzanne. Esperança. Trad. Alexandre D’Elia. Rio de Janeiro: Rocco, 2011b.

COLLINS, Suzanne. Jogos Vorazes. Trad. Alexandre D’Elia. Rio de Janeiro: Rocco, 2010.

COLOMER, Teresa. Andar entre livros: a leitura literária na escola. Trad. Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2007.

COLOMER, Teresa. Introdução à literatura infantil e juvenil atual. Tradução de Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2017.

DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Trad. Estela dos Santos Abreu. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

FALCONER, Rachel. Young adult fiction and the crossover phenomenon. In: RUDD, David (ed.). The Routledge Companion to Children’s Literature. New York, Routledge: 2010. Disponível em: https://s3-euw1-ap-pe-df-pch-content-store-p.s3.eu-west-1 Acesso: em: 28 jun. 2022.

GENETTE, Gérard. Discurso da narrativa. Lisboa: Veja, 1995.

HALL, Stuart. Quem precisa da identidade? In: DA SILVA, Tomaz Tadeu; HALL, Stuart. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000, p. 103-133.

HÉRITIER, Françoise. Masculino Feminino II: dissolver a hierarquia. Lisboa: Instituto Piaget, 2002.

JUNG, Carl. Gustav. (org.) O homem e seus símbolos. 3. Ed. Rio de Janeiro: Harper-Collins Brasil, 2016.

LUKÁCS, György. A teoria do romance. São Paulo: Duas Cidades/Editora 34, 2000.

ROCHA-COUTINHO, Maria Lúcia. Tecendo por trás dos panos: a mulher brasileira nas relações familiares. Rio de Janeiro: Rocco, 1994.

ROSENFELD, Anatol. Literatura e Personagem. In: C NDIDO, Antônio; GOMES, Paulo Emílio Salles; PRADO, Décio de Almeida; ROSENFELD, Anatol. A Personagem de Ficção. São Paulo: Perspectiva, 1976. p. 9-49.

ROSTOVTZEFF, Mikhail Ivanovich. História de Roma. 4. ed. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1977.

SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? Trad. Sandra Regina G. Almeida; Marcos Pereira Feitosa e André Pereira Feitosa. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2010.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Trad. Tomaz Tadeu da Silva. Petrópolis: Vozes, 2014.

Published

2024-12-03

Issue

Section

Tecendo futuros. Utopias e distopias contra/coloniais