The Entertainment as serious art: MAD magazine and criticism of consumerism
DOI:
https://doi.org/10.5007/2176-8552.2019.e73771Abstract
This article establishes the connection between MAD magazine, a North America humor magazine, and the hybridization between ight art and serious art, according to Andreas Huysen’s thoughts. The two art spheres will face problems with the current culture industry concept and its set of ideas. In the sequence, we will approach the general characteristics of the magazine as we look for a synthesis with the ideas we present. In summary, the article will discuss the theme of consumerism, which appears several times in the publication, as a form of critical engagement, which is an attribute of serious art, as a reaction to the domination mechanisms of a society based on the consumerism culture.
References
ADORNO, Theodor; HORKHEIMER, Max. Dialética do Esclarecimento: fragmentos filosóficos. Tradução de Guido Antônio de Almeida. Rio de Janeiro, Jorge Zahar, 1985.
BARROS, Otacílio Costa d’Assunção. Sou um contador de histórias. Revista BRAVO!, set. 2017. Disponível em: https:medium.com/revista-bravo/sou-um- contador-de-hist%C3%B3rias-8a7a217b18b. Acesso em: 12 fev. 2020.
FONTENELLE, Isleide Arruda. Cultura do Consumo: fundamentos e formas contemporâneas. Rio de Janeiro, FGV, 2017.
GABLER, Neal. Life: The Movie: How Entertainment Conquered Reality. New York, Vintage Books, 2000.
HISS, Tony. The MAD. The New York Times, jul. 1977. Disponível em: https:// www.nytimes.com/1977/07/31/archives/the-mad-generation-after-25-years-of- perpetrating-humor-in-the.html. Acesso em: 11 jan. 2020.
HUIZINGA, Johan. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. Tradução de João Paulo Monteiro. São Paulo: Perspectiva, 2004.
HUYSSEN, Andreas. Memórias do Modernismo. Tradução de Patrícia Farias. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1997.
KOCK, Thomas Freeman. Que é um introvertido? Revista MAD em Português. Rio de Janeiro: Vecchi, n. 03, set. de 1974. p. 36-37.
MANDEL, Ernest. O Capitalismo Tardio. Tradução de Carlos Eduardo Silveira Matos. 2. ed. São Paulo: Nova Cultura, 1985.
MEYERSON STRATEGY: MAD Magazine founder William M. Gaines Interviewed in 1978. Entrevistador: Charlie Meyerson. Entrevistado: William Gaines. Chicago: ComiCon, 15 jul. 1978. Disponível em: https://www.meyersonstrategy. com/2011/07/mad-magazine-founder-william-m-gaines.html. Acesso em: 20 jan. 2020.
REINT, Sy. A Cartilha MAD da Poluição. Revista MAD em Português. Rio de Janeiro: Vecchi, n. 17, nov. de 1975. p. 23.
RODRIGUES, Luciane Candido. A construção do conceito de Popular em Theodor Adorno. 2012. 85f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) – Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, 2012.
SALGADO, Daniel. O “fim” da MAD, maior revista de humor do mundo. Época. 07 jul. 2019. Disponível em: https://epoca.globo.com/cultura/o-fim-da-mad-maior- revista-de-humor-do-mundo-23789971. Acesso em: 12 fev. 2020.
SANTOS, Roberto Elísio dos. Uma revista muito louca: análise do humor da MAD Magazine. São Paulo: Criativo, 2015.
SCHELLY, Bill. American Comic Book Chronicles: the 1950s. Raleigh: TwoMorrows, 2013.
SCHELLY, Bill. Harvey Kurtzman: the man who created MAD and revolutionized humor in america. Seattle: Fantagraphics, 2015.
THOMPSON, Ethan. Parody and Tasty in Postwar American Television Culture. Routledge: New York, 2011.
WELCH, Susan; GRUHL, John; COMER, John, RIGDON, Susan. Understanding American Government. 11. ed. Belmont: Thomson Wadsworth, 2008.
WILLIAMS, Raymond. Marxism and Literature. Oxford: Oxford University Press, 1978.
WILLIAMS, Raymond. Recursos da Esperança: Cultura, Democracia e Socialismo. Tradução de Nair Fonseca e João Alexandre Peschanski. São Paulo: UNESP, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os artigos e demais trabalhos publicados na outra travessia passam a ser propriedade da revista. Uma nova publicação do mesmo texto, de iniciativa de seu autor ou de terceiros, fica sujeita à expressa menção da precedência de sua publicação neste periódico, citando-se a edição e data dessa publicação.
Esta obra foi licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
