Expressivity in Júlio Pomar’s neorealist art: a deformedly grotesque presentation
DOI:
https://doi.org/10.5007/2176-8552.2022.e93975Keywords:
Julio Pomar, Neorealism, Merleau-Ponty, Deformation, Visual artAbstract
This work proposes to go through the artistic trajectory of one of the most important painters of portuguese neorealism, Júlio Pomar, analyzing emblematic works of the artist. The procedure for comparing these works will take into account the reflections of the french philosopher Maurice Merleau-Ponty on the work of visual art and his concept of “expressiveness”, intuiting an analysis of aesthetic traits that give rise to incompleteness, doubt, the ambiguity. Starting from the foundations of the phenomenology of perception, the work develops an analytical contrast that, overflowing the margins of the canvases, out of frame, presupposes, through intersubjectivity, the passage between the symbolic unconscious and the affective horizon.
References
ALVARENGA, Fernando. Afluentes Teórico-Estéticos do Neo-Realismo Visual Português. Porto: Edições Afrontamento, 1989.
AYOUCH, Thamy. Merleau-Ponty e a psicanálise: da fenomenologia da afetividade à figurabilidade do afeto. Jornal de Psicanálise, vol. 45, n. 83, São Paulo, dez. 2012.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1994.
BERTIN, Juliana. “O monstro invisível: o abalo das fronteiras entre monstruosidade e humanidade”. In CAPELA, Carlos Eduardo; WOLFF, Jorge; ESCALLÓN, Bairon Oswaldo; CORREA, Joaquín. Outra travessia – Revista de literatura, Florianópolis, n. 22, 2º semestre de 2016, p. 37-54.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Trad. Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.
DIONÍSIO, Mário. “Ficha 5”. Seara Nova, n. 765, p. 131-134, abr. 1942.
DIONÍSIO, Mário. “O Princípio dum Grande Pintor”. Seara Nova, n. 956, p. 232-234, dez. 1945.
DIONÍSIO, Mário. A Paleta e o Mundo. Lisboa: Europa-América, 1956.
HUGO, Victor. Do Grotesco e do Sublime. Tradução e notas de Celia Berretini. São Paulo: Perspectiva, 1988.
KAYSER, Wolfgang Johannes. O grotesco: configuração na pintura e na literatura. Trad. J. Guinsburg. São Paulo: Perspectiva, 2013.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Phénoménologie de la perception. Paris: Gallimard, 1945.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Le Visible et l'invisible. Paris: Gallimard, 1960.
MONTANARI, Tomaso. “Uma história do retrato barroco”. In Velazquez. Trad. Mônica Esmanhotto, Simone Esmanhotto. Coleção Grandes Mestres, volume 12. São Paulo: Abril, 2011.
POMAR, Alexandre; PLEYNET, Marcelin. “Júlio Pomar. O neo-realismo, e depois”. In: ______ Júlio Pomar, Catálogo “Raisonné” I – Pinturas, Ferros e Assemblages 1942 – 1968 / Catalogue Raisonné I, Peintures, Fers et Assemblages 1942-1968. Paris/Lisboa: Éditions de la Différence/Artemágica, 2004.
POMAR, Júlio. Notas sobre uma Arte Útil – Parte Escrita I. Lisboa: Fundação Júlio Pomar, 2014.
REDOL, Alves. Gaibéus. Lisboa: Europa-América, 1965.
SILVA, Carina Zanelato. “O grotesco na representação das heroínas kleistianas Thusnelda e Penthesilea”. In CAPELA, Carlos Eduardo; WOLFF, Jorge; ESCALLÓN, Bairon Oswaldo; CORREA, Joaquín. Outra travessia – Revista de literatura, Florianópolis, n. 22, 2º semestre de 2016, p. 13-35.
STEVENSON, Robert Louis. O estranho caso do Dr. Jekyll e do Sr. Hyde. Trad. Fernando Dias Antunes. Vila Nova de Famalicão: Quasi Edições, 2008.
WOHL, Hellmut. Júlio Pomar: um artista português. São Paulo: Pinacoteca do Estado de São Paulo, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os artigos e demais trabalhos publicados na outra travessia passam a ser propriedade da revista. Uma nova publicação do mesmo texto, de iniciativa de seu autor ou de terceiros, fica sujeita à expressa menção da precedência de sua publicação neste periódico, citando-se a edição e data dessa publicação.

Esta obra foi licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.