Fall of Efrafa with Watership Down: The downfall of fascism through music
DOI:
https://doi.org/10.5007/2176-8552.2020.e77258Abstract
I propose to analyze the music from the group Fall of Efrafa as a power of political reformulation, not just from the literary composition, but also at the harmonic composition. The band’s work consists of three albums, which form a trilogy, where the anti-fascist and revolutionary thinking, including the human’s life style, are central. To reflect of the music’s action at the politics, I use Agamben’s thinking in La musica suprema, while reading Plato’s Republic, that music is political and the politics are musical. It’s impossible to escape from a reading, at that same political direction, of the Richard Adams’ Watership Down, in which the band not only takes its name, but also base in the romance’s mythology and narrative to concept their compositions.
References
ADAMS, Richard. Watership Down. 40th Anniversary edition. London: Puffin Books, 2012.
AGAMBEN, Giorgio. La musica suprema. Tradução de Manuel Ignacio Moyano (de Agamben, Giorgio. Che cos’è la filosofia? Macerata: Quodlibet, 2016, pp. 133-146. Seção I. Disponível em: https://ficciondelarazon.org/2016/04/11/giorgio-agamben-la-musica-suprema-musica-y-politica/. Acesso em 10 mar. 2020.
ANTELO, Raúl. Exceção, meios, mediação. Conferência proferida na UFSC em setembro de 2016. Fotocópia.
BENJAMIN, Walter. “Sobre alguns motivos na obra de Baudelaire”. In: BENJAMIN, Walter. Baudelaire e a modernidade. Tradução de João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015. p. 103-150.
BENJAMIN, Walter. “Sobre o conceito da História”. In: BENJAMIN, Walter. O anjo da história. Tradução de João Barrento. 2ª edição. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016. p. 7-20
BENJAMIN, Walter. “Sobre a crítica do poder como violência” In: BENJAMIN, Walter. O anjo da história. Tradução de João Barrento. 2ª edição. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016. p. 57-82.
BERGSON, Henri. Matéria e memória: ensaio sobre a relação do corpo com o espírito. Tradução de Paulo Neves. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
NANCY, Jean-Luc. “A comunidade inoperada.” In: NANCY, Jean-Luc. A comunidade inoperada. Tradução de Soraya Guimarães Hoepfner. Rio de Janeiro: 7Letras, 2006. p. 25-78.
NIETZSCHE, Friedrich. Genealogia da moral: uma polêmica. Tradução, notas e posfácio de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.
PLATÃO. A República. Tradução de Carlos Alberto Nunes. 3ª edição. Belém: EDUFPA, 2000.
TOLSTÓI, Lev; GANDHI, Mahatma. “Correspondência entre L.N. Tolstói e M.K. Gandhi”. Cadernos de Literatura em Tradução, n. 9, p. 85-113. Tradução de Belkiss J. Rabello. São Paulo: Revistas USP, 2008.
Músicas
BEYOND THE VEIL. In: Elil.Composição e execução de Fall of Efrafa. Brighton: Fight for Your Mind, Alerta Antifascista, Behind the Scenes, Halo of Flies, Denovali Records Tadpole Records, 2007.
LAST BUT NOT LEAST. In: Owsla. Composição e execução de Fall of Efrafa. Brighton: Fight for Your Mind, Alerta Antifascista, Behind the Scenes, Halo of Flies, Denovali Records Tadpole Records, 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os artigos e demais trabalhos publicados na outra travessia passam a ser propriedade da revista. Uma nova publicação do mesmo texto, de iniciativa de seu autor ou de terceiros, fica sujeita à expressa menção da precedência de sua publicação neste periódico, citando-se a edição e data dessa publicação.
Esta obra foi licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
