An analysis of the development of the strategies'studies in real estate business from the influences most recent of the stakeholders

Authors

  • Ernesto Michelangelo Giglio UNIP
  • Arnaldo Luiz Ryngelblum UNIP

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8077.2010v12n27p86

Abstract

The construbusiness industry is the second in economic and social importance in Brazil, due to its production output and job creation, but that it does not count among the themes considered relevant in academic research. This paper's objective is to assess in what measure have real estate business strategy studies evolved since there are cases that can contribute to the theoretical development in strategy.Based on the Stakeholder theory, eight categories were developed which are considered to structure this business. Next, making use of Content analysis, 48 articles presented at the EnAnpad conferences during the last 13 years were examined. There are a managerial tendency, focused on production processes in civil construction, evading the complexities of the business chain, the relationships between actors, and the organizational field changes. The contributions consisted in the identification of innovations and changes of stakeholders in this field, and its influence on the network real estate business, whaeads to development of a stakeholders' strategy theory and a research agenda.

Author Biographies

Ernesto Michelangelo Giglio, UNIP

Mestrado em Administração pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1998) e Doutorado em Administração pela Universidade de São Paulo (2002). Professor e Pesquisador do Programa de Mestrado em Administração da Universidade Paulista - UNIP, onde desenvolve cursos e pesquisas sobre Redes de Negócios e Estratégias de Marketing. Atualmente realiza pesquisas acadêmicas sobre redes de turismo, mercado solidário, mercado imobiliário e redes de implantação de políticas públicas ambientais, investigando as relaçôes entre os atores dessas redes.

Arnaldo Luiz Ryngelblum, UNIP

possui doutorado em Administração de Empresas pela Fundação Getulio Vargas - SP (2000), mestrado em Sciences de La Gestion - Ecole des Hautes Etudes Commerciales - Montreal (1994), graduação em Administração Pública pela Fundação Getúlio Vargas - RJ (1977) e graduação em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1974). Atualmente é professor titular do Mestrado em Administração da Universidade Paulista e professor adjunto da Faculdade Senac de Ciências Exatas e Tecnologia. Tem experiência profissional em Gestão Estratégica e Marketing. Na área acadêmica especializa-se em Administração, com ênfase em Teorias das Organizações e Estratégia, atuando mais recentemente com os seguintes temas: relacionamento público-privado, estratégias empresariais, políticas públicas, pirataria, flexibilização, terceirização e parcerias.

Published

2010-01-01

How to Cite

Giglio, E. M., & Ryngelblum, A. L. (2010). An analysis of the development of the strategies’studies in real estate business from the influences most recent of the stakeholders. Journal of Administration Science, 12(27), 86–117. https://doi.org/10.5007/2175-8077.2010v12n27p86