POWER AND PARTNERSHIP IN THE THIRD SECTOR

Authors

  • Tavia Correia Monte Faculdade Marista Recife
  • Cristina Amélia Carvalho UFPE - Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.5007/%25x

Abstract

This article analyzes the partnership relations between the Non Governmental Organizations and the companies under the point of view of the authority. It also shows that the studied relations of partnership involve power, therefore, the action of the involved organizations is transformed. The current situation of this study is in the process, currently generalized, of Revista de Ciências da Administração – v.7, n.14, jul/dez 2005 25 Poder e Relações de Parceria no Terceiro Setor diversification of the capture of resources for which the NGOs make efforts in the search for more resources. The analysis does not follow the usual expensive prescriptive character of this field of study when using as a conceptual basic the sociological approach of power and its more traditional contributions. The empirical-theory occurred in existing partnerships in the city of Recife, in 2003. Using the study method of multi-cases, three Non Governmental Organizations and four companies were studied in the city. It was certified that the flow of power occurs, predominantly, from the company to the NGO, the technical ability and ownership of ways of sanction and rewards are the main sources and bases of power used by them. The main alterations noticed are in respect to the change of logical action of the NGOs that progressively takes the instrumental logic that characterizes their partners.

Author Biographies

Tavia Correia Monte, Faculdade Marista Recife

possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará (1998) e mestrado em Administração pela Universidade Federal de Pernambuco (2004). Atualmente é professora da Faculdade Marista Recife. Tem experiência na área de Psicologia Organizacional e Administração, com ênfase em Teorias Organizacionais, atuando principalmente nos seguintes temas: teorias organizacionais, terceiro setor, poder, mercantilização, recursos humanos e parceria.

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Cristina Amélia Carvalho, UFPE - Universidade Federal de Pernambuco

graduada em Ciências Econômicas pela Universidade Federal de Alagoas (1984), mestre em Administração pela UFSC (1992) e doutora em Ciências Econômicas y Empresariales pela Universidad de Córdoba Espanha (1997). Atualmente é professora adjunto da Universidade Federal de Pernambuco; colaboradora do CIAGS/UFBA; coordenadora da área de Estudos Organizacionais do EnANPAD; consultora ad hoc do CNPq e CAPES e coordenadora do grupo de pesquisa Observatório da Realidade Organizacional.

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Published

2005-01-01

How to Cite

Monte, T. C., & Carvalho, C. A. (2005). POWER AND PARTNERSHIP IN THE THIRD SECTOR. Journal of Administration Science, 7(14), 289–310. https://doi.org/10.5007/%x

Issue

Section

Articles