Propositions on the Teaching of Entrepreneurship in Brazilian Higher Education Institutions: a Bibliographic Review
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8077.2018V20n52p109Abstract
The general objective of the article is to analyze, from the literature review, the propositions about the teaching of entrepreneurship in Brazilian HEIs. As for the methods, the study is: bibliographic, exploratory and qualitative. The research identified that for the construction of a quality entrepreneurial education, the integration of society (with HEIs and schools) is necessary, as well as entrepreneurship programs focusing on: know-how, entrepreneurship training, skills development, business opening, entrepreneurial spirit, business engagement, recognition of skills, learning, personal development, entrepreneurial experience, development of disciplines etc. It is concluded, therefore, that the disciplines, courses and programs of teaching in entrepreneurship, are focused on the teaching learning and the development of the skills and abilities of the students, in interaction with the teachers.References
ALMEIDA, L. R. S. de; GONÇALVES, V. R. de O. O mundo mudou... Justo na minha vez? Recife: Conhecimento Impresso, 2016.
ALMEIDA, R. de C.; CHAVES, M. Empreendedorismo como escopo de diretrizes políticas da União Europeia no âmbito do ensino superior. Revista Educação e Pesquisa, v. 41, n. 2, p. 513-526, abr./jun. 2015.
ANDREW, A. N. The risk of emphasis on entrepreneur skills as a driver for successful business performance in Botswana: a case study. International Journal of Advanced Research, v. 5, n. 1, p. 773-781, 2016.
BABAEI, M.; ABEDI, R.; SAFIZADEH, M. Family entrepreneurial businesses and new ventures: formation, challenges, behavior, relationship. International Journal of Advanced Research, v. 5, n. 1, p. 29-47, 2017.
BARRETO, J. C.; NASSIF, V. M. J. Entrepreneurial leaders and the dissemination of entrepreneurial orientation. Review of Business Management, v. 16, n. 51, p. 180-198, 2014.
BAUMAN, Z. Capitalismo parasitário e outros temas contemporâneos. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.
BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
CAMPOS, E. B. D.; BEZERRA, K.; BONATTI, C. L.; ABBAD, G. da S. Brazilian junior entrepreneurs’ competencies. Business Management Dynamics, v. 3, n. 9, p. 16-30, 2014.
CASTILLO, J. O. C. Investigando el entrepreneurship tras un marco teórico y su aporte al desarrollo económico de Colombia. Revista EAN, n. 66, p. 67-83, 2009.
CAVAZOS-ARROYO, J.; PUENTE-DÍAZ, R.; AGARWAL, N. Análise de alguns antecedentes da intenção empreendedora social entre os residentes do México. Revista Brasileira de Gestão de Negócios, v. 19, n. 64, p. 180-199, abr./jun. 2017.
COSTA, A. M. da.; BARROS, D. F.; CARVALHO, J. L. F. A dimensão histórica dos discursos acerca do empreendedor e do empreendedorismo. Revista de Administração Contemporânea, v. 15, n. 2, p. 179-197, mar./abr. 2011.
CRUZ JR., J. B.; ARAÚJO, P. da C.; WOLF, S. M.; RIBEIRO, T. V. A. Empreendedorismo e educação empreendedora: confrontação entre a teoria e prática. Revista de Ciências da Administração, v. 8, n. 15, p. 1-22, jan./jun. 2006.
DEGEN, R. J. O Empreendedor: empreender como opção de carreira. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2009.
DORNELAS, J. C. A. Empreendedorismo: transformando ideias em negócios. 5. ed. Rio de Janeiro: Empreende/LTC, 2014.
DRIESSEN, M. P.; ZWART, P. S. The entrepreneur scan measuring characteristics and traits of entrepreneurs. Disponível em: <http://entrepreneurscan.com/wp-content/uploads/2016/09/E-Scan-MAB-Article-UK.pdf> . Acesso em: 6 jun. 2017.
DRUCKER, P. O gerente eficaz. São Paulo: Zahar, 1974.
ENRIQUEZ, E. O homem do século XXI: sujeito autônomo ou indivíduo descartável. Revista de Administração de Empresas, v. 5, n. 1, jan./jun. 2006.
EUROPEAN CENTRE FOR THE DEVELOPMENT OF VOCATIONAL TRAINING – CEDEFOP. Education for entrepreneurship. Disponível em: <http://www.cedefop.europa.eu/pt>. Acesso em: 20 abr. 2017.
EUROPEAN COMMISSION ENTERPRISE AND INDUSTRY DIRECTORATE-GENERAL. Entrepreneurship in higher education, especially in non-business studies: final report of the expert group 2008. Disponível em: < http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/files/support_measures/training_education/entr_highed_en.pdf>. Acesso em: 10 abr. 2017.
FERREIRA, M. P. V.; PINTO, C. F.; MIRANDA, R. M. Três décadas de pesquisa em empreendedorismo: uma revisão dos principais periódicos internacionais de empreendedorismo. Revista Eletrônica de Administração, v. 81, n. 2, p. 406-436, maio/ago. 2015.
FERREIRA, P. G. G.; MATTOS, P. L. C. L. Empreendedorismo e práticas didáticas nos cursos de graduação em administração: os estudantes levantam o problema. In: XXVII ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM ADMINISTRAÇÃO, 27., 2003, Atibaia. Anais... Atibaia, SP: ENANPAD, 2003.
FRIEDMAN T. F. O mundo é plano: uma breve história do século XXI. Rio de Janeiro: Objetiva, 2005.
GASKELL, G. Entrevistas individuais e grupais. In: BAUER, M. W.; GASKELL, G. (Orgs). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002, p. 64-89.
GIL, A. C. Estudos de caso. São Paulo: Atlas, 2002.
GLOBAL ENTREPRENEURSHIP MONITOR - GEM. Global Report 2016/17. Disponível em: <http://www.gemconsortium.org/report/49812>. Acesso em: 17 abr. 2017.
GOSS, D.; JONES, R.; LATHAM, J.; BETTA, M. Power as practice: a micro-sociological analysis of the dynamics of emancipatory entrepreneurship. Organization Studies, v. 3, n. 2, p. 211-229, 2011.
GRECO, S. M. de S. S.; LIMA, B. R. de; LIMA, E. P.; LAZZARIN, G. R. da S.; SALUSSE, M. A. Y.; MACEDO, M. de M.; GUIMARÃES, M. L.; SOUZA, V. L. de. Empreendedorismo no Brasil: 2015. Disponível em: <http://www.gemconsortium.org/report/49761>. Acesso em: 6 jun. 2017.
HENRIQUE, D. C.; CUNHA, S. K. Práticas didático-pedagógicas no ensino de empreendedorismo em cursos de graduação e pós-graduação nacionais e internacionais. Revista de Administração Mackenzie, v. 9, n. 5, p. 112-136, 2008.
HISRICH, R D.; PETERS, M. P.; SHEPHERD, D. A. Empreendedorismo. 9. ed. Porto Alegre: AMGH, 2014.
LARGACHA-MARTÍNEZ, C.; PINZÓN, A. J.; VELÁSQUEZ, E. L. La fusión de la gerencia humanista y el aprendizaje organizacional producen organizaciones sostenibles y de excelencia. Revista EAN, n. 78, p. 74-91, 2015.
LIMA, E.; LOPES, R. M. A.; NASSIF, V. M. J.; SILVA, D. Ser seu próprio patrão? Aperfeiçoando-se a educação superior em empreendedorismo. Revista de Administração Contemporânea, v. 19, n. 4, p. 419-439, jul./ago. 2015.
LIMA, E.; NASSIF, V. M. J.; LOPES, R. M. A.; SILVA, D. Educação superior em empreendedorismo e intenções empreendedoras dos estudantes - Relatório do estudo GUESSS Brasil 2013-2014. Grupo APOE – Grupo de Estudo sobre Administração de Pequenas Organizações e Empreendedorismo, PPGA-UNINOVE. Caderno de pesquisa, n. 2014-03. São Paulo: Grupo APOE. 2014. Disponível em: <https://grupoapoe.files.wordpress.com/2015/01/cp-2014-03-relatorio-estudo-guesss-brasil-2013-2014.pdf>. Acesso em: 6 jun. 2017.
LIPOVETSKY, G.; SERROY, J. A estetização do mundo: viver na era do capitalismo artista. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.
LONGO , W. Marketing e comunicação na era pós-digital: as regras mudaram. São Paulo: HSM do Brasil, 2014.
LOPES , R. M. A. Educação empreendedora: conceitos, modelos e práticas. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.
MACHADO, H. V.; ESPINHA, P. G. Empreendedorismo e franchising: uma combinação que garante a sobrevivência? Revista de Administração Mackenzie, v. 11, n. 4, p. 131-153, jul./ago. 2010.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2009.
MAXIMIANO, A. C. A. Teoria geral da administração. 1. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
MELLO, S. L. de; MELO Jr.; J. S. M.; MATTAR, F. N. Perfil, formação, atuação e oportunidades de trabalho do administrador: pesquisa nacional. 5. ed. Brasília: CFA, 2011. Disponível em: <http://www.cfa.org.br/acoes-cfa/pesquisa-nacional/PesquisaPerfil20111.pdf>. Acesso em: 6 jun. 2017.
MENDONÇA, P. M. E.; ALVES, M; A. Institutional entrepreneurship and professionalization of the rural development of the sisal region in Brazil. Revista de Administração da Universidade São Paulo, v. 47, n. 3, p. 489-499, jul./ago./set. 2012.
MOROSINI , M. C.; FERNANDES, C. M. B. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação Por Escrito, v. 5, n. 2, p. 154-164, jul./dez. 2014.
MUZIO, H. Sempre ele! A nova forma do capitalismo. Revista de Administração de Empresas, v. 55, n. 6, p. 724-725, nov./dez. 2015.
OKHOMINA, D. Entrepreneurial orientation and psychological traits: the moderating influence of supportive environment. Journal of Behavioral Studies in Business. v. 3, p. 1-16, 2010.
OLIVEIRA, A. G. M. de; MELO, M. C. de O. L.; MUYLDER, C. F. de. Educação empreendedora: o desenvolvimento do empreendedorismo e inovação social em instituições de ensino superior. Revista Administração em Diálogo, v. 18, n. 1, p. 29-56, jan./abr. 2016.
PAIVA JR.; F. G. de; ALMEIDA, S. de L.; GUERRA, J. R. F. O empreendedor humanizado como uma alternativa ao empresário bem-sucedido: um novo conceito em empreendedorismo, inspirado no filme Beleza Americana. Revista de Administração Mackenzie, v. 9, n. 8, p. 112-134, 2008.
REIS, W. C. dos. Criação de valor simbólico no artesanato Quilombola de Moju, no Pará: um estudo no campo do empreendedorismo cultural sob a ótica da Teoria da Recepção de Stuart Hall. 2016. 188 f. Tese (Doutorado em Administração) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife. 2016.
RINDOVA, V.; BARRY, D.; KETCHEN, D. J. Entrepreneuring as emancipation. Academy of Management Review, v. 34, n. 3, p. 477-491, 2009.
ROCHA, E. L. de C.; FREITAS, A. A. F. Avaliação do ensino do empreendedorismo entre estudantes universitários por meio do perfil empreendedor. Revista de Administração Contemporânea, v. 18, n. 4, p. 465-486, jul./ago. 2014.
SALUSSE, M. A. Y.; ANDREASSI, T. O ensino de empreendedorismo com fundamento na Teoria Effectuation. Revista de Administração Contemporânea, v. 20, n.3, p. 305-327, maio/jun. 2016.
SANDEL, M. J. O que o dinheiro não compra: os limites morais do mercado. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.
SANTOS, P. M. de. Incubação de negócios em Pernambuco: o caso da INCUBATEC Rural. 2014. 106 f. Dissertação (Mestrado em Administração e Desenvolvimento Rural) – Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2014.
SCHAEFER, R.; MINELLO, I. F. Educação empreendedora: premissas, objetivos e metodologias. Revista Pensamento Contemporâneo, v. 10, n. 3, p. 60-81, jul./set. 2016.
SCHMIDT, S.; BOHNENBERGER, M. C. Perfil empreendedor e desempenho organizacional. Revista de Administração Contemporânea, v. 13, n. 3, p. 450-467, jul./ago. 2009.
SCHUCHMANN, B. M.; ALMEIDA, R. R. de; FILHO, L. V. S. Construto de redes para empreendedorismo: revisão literária e recomendações. Revista Brasileira de Administração Científica, v. 1, n. 1, p. 55‐69, dez. 2010.
SILVA, F. da C.; MANCEBO, R. C.; MARIANO, S. R. de H. Educação empreendedora como método: o caso do Minor em empreendedorismo e inovação UFF. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, v. 6, n. 1, p. 196-216, jan./abr. 2017.
SILVA, J. F. da S.; PENA, R. P. M. O “bê-á-bá” do ensino em empreendedorismo: uma revisão de literatura sobre os métodos e práticas da educação empreendedora. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, v. 6, n.2, p. 372-401, maio/ago. 2017.
SILVA, M. A. B. N. da. Entre a academia e os resultados: um estudo sobre as tensões vivenciadas pelos gestores acadêmicos de instituições de ensino do estado de Pernambuco. 2016. 132 f. Dissertação (Mestrado em Administração) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2016.
SOUZA, A. M. de; SARAIVA, L. A. S. Práticas e desafios do ensino de empreendedorismo na graduação em uma instituição de ensino superior. Gestão & Regionalidade, v. 26, n.2, p. 64-77, set./dez. 2010.
SOUZA, G. C. de; LOURENZANI, A. E. B. S. A importância do perfil do franqueado para o sucesso das franquias: uma análise da capacidade empreendedora. Revista Brasileira de Estratégia, v. 4, n. 2, p. 115-127, maio/ago. 2011.
TIMMONS, J.; SPINELLI, S. New venture creation, entrepreneurship for the 21st century. New York: McGraw-Hill Higher Education, 2009. Disponível em: < http://www.lem.ep.usp.br/0300021/NewVentureCreationChapter3.pdf>. Acesso em: 20 abr. 2017.
TINOCO, F. F. O.; LAVERDE, F. P. Hacia un modelo de educación para el emprendimiento: una mirada desde la teoría social cognitiva. Cuadernos de Administración, v. 24, n. 43, p. 13-33, 2011.
UNCTAD - United Nations Conference on Trade and Development. Division on investment and enterprise: results and impact – report 2015. Disponível em: <http://unctad.org/en/PublicationsLibrary/diae2015d1_en.pdf>. Acesso em: 16 de abr. 2017.
VERGARA, S. C.; AMARAL, M. M. Reflexões sobre o conceito ‘aluno-cliente’ de instituições de ensino superior brasileiras. In: ENANPAD. XXXIV ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM ADMINISTRAÇÃO, 25., 2010, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro, RJ: ENANPAD, 2010.
VERGARA, S. C. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. 3.ed. Rio de Janeiro: Atlas, 2000.
VIEIRA, S. F. A.; MELATTI, G. A.; OGUIDO, W. S.; PELISSON, C., NEGREIROS, L. F. Ensino de empreendedorismo em cursos de administração: um levantamento da realidade brasileira. Revista de Administração FACES Journal, v. 12, n. 2, p. 93-114, 2013.
VIGNOCHI, L.; LEZANA, A. G. R.; CAMILOTTI, L. Empreendedorismo e valores humanos: um estudo conceitual. GESTÃO.Org, v. 11, n. 2, p. 271-292, maio/set. 2013.
VILAS BOAS, E. P. O comportamento do empreendedor e suas influências no processo de criação e no desempenho da empresa. 2015. 149 f. Tese (Doutorado em Ciências) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Revista de Ciências da Administração

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must ensure:
- that there is complete consensus among all co-authors to approve the final version of the paper and its submission for publication.
- that their work is original, and if the work and/or words of others have been used, these have been duly acknowledged.
Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. RCA reserves the right to use software or any other methods of plagiarism detection.
All submissions received for evaluation in the RCA journal are screened for plagiarism and self-plagiarism. Plagiarism identified in manuscripts during the evaluation process will result in the submission being archived. In the event of plagiarism being identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, retract it.
Authors grant RCA exclusive rights of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons (CC BY) 4.0 International License.

Authors are authorized to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository, on a personal website, publishing a translation, or as a chapter in a book), with an acknowledgement of its authorship and initial publication in this journal.
This license grants any user the right to:
Share – copy, download, print, or redistribute the material in any medium or format.
Adapt – remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
Attribution – You must give appropriate credit (cite and reference), provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions – You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.