Motivational factors and changes in master's degree in accounting: the two sides of the same story

Authors

  • Alison Martins Meurer Professor-Colaborador na Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
  • Antônio Nadson Mascarenhas Souza Universidade Federal do Paraná (UFPR)
  • Flaviano Costa Mestre em Contabilidade pelo Programa de Pós-Graduação em Contabilidade (PPGCONT) da Universidade Federal do Paraná (UFPR)

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8069.2019v16n38p105

Abstract

The admission on masters brings relevant modifications in the life of the students, in social, financial or psychological areas. The alteration of reality in the face of new commitments can have some consequences for students, and compromise their performance in the course. In this sense, this research sought to identify how changes (social, financial and psychological) occurred in the lives of students of the master's degree in accounting after joining the postgraduate program. Under the theoretical lens of Human Capital and Self-Determination theories were identified the motivations that fostered the participants' desire for and decision to enter the masters in accounting. To collect the evidences, we conducted semi-structured interviews and applied questionnaires in 12 Brazilian public higher education students. The interview script was submitted to the validations proposed by the specialized literature, and the ethical aspects were observed by the researchers. Based on the analysis of participants' speeches and possible knowledge, it is necessary to inform the coordination of Brazilian postgraduate courses, the development agencies, teachers, students and future candidates. First, the results point in all aspects, active and financial, there were modifications in the lives of the majority of participants. The speeches indicate that the financial factor is considered one of the most important and observed by the masters for the completion of the course. In addition, an overload of activities and a lack of planning both in relation to the time and financial aspects, psychologically impact the students. It was also noticed that motivations that led the students to enter the postgraduate program are aligned with professional goals, but are also strongly related to personal satisfaction and other intrinsic motivations. Thus, it is considered that the study gave voice to the masters, as it innovates for its qualitative character and in-depth analysis. Finally, this research is a reflection of the portrait and design of the postgraduate course in Brazil. It is hoped that the findings will serve as a basis for maintained and improved student maintenance policies, as well as the design of Brazilian postgraduate studies.

Author Biographies

Alison Martins Meurer, Professor-Colaborador na Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)

Mestre em Contabilidade pelo Programa de Pós-Graduação em Contabilidade (PPGCONT) da Universidade Federal do Paraná (UFPR) 

Mestre em Contabilidade pelo Programa de Pós-Graduação em Contabilidade (PPGCONT) da Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Antônio Nadson Mascarenhas Souza, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Mestre em Contabilidade pelo Programa de Pós-Graduação em Contabilidade (PPGCONT) da Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Flaviano Costa, Mestre em Contabilidade pelo Programa de Pós-Graduação em Contabilidade (PPGCONT) da Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Doutor em Controladoria e Contabilidade pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (USP)

References

ANDERE, M. A.; ARAUJO, A. M. P. DE. (2008). Aspectos da formação do professor de ensino superior de Ciências Contábeis: uma análise dos programas de pós-graduação. Revista Contabilidade & Finanças-USP, v. 19, n. 48, p. 91-102. https://doi.org/10.1590/s1519-70772008000300008

ANDRADE, D. V. P.; VASCONCELOS, N. V. C. DE; MACEDO, D. M. DE; QUEIROZ, J. V.; QUEIROZ, F. C. B. P. Um Estudo sobre Motivação, Expectativas e Influências dos Mestrandos em Engenharia de Produção da UFRN. In: VIII Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia, Resende, Rio de Janeiro, 2011, Anais..., 2011.

AVELINO, B. C.; CUNHA, J. V. A. DA; NASCIMENTO, E. M. Desenvolvimento profissional de estudantes de Ciências Contábeis: análise empírica sobre as intenções após a graduação em relação a cursar pós-graduação. Revista Universo Contábil, v. 9, n. 2, p. 104-124, 2013. DOI:10.4270/RUC.2013215

ARAÚJO, M. S. T. DE; AMARAL, L. H. Motivação dos candidatos ao mestrado profissional em ensino de ciências e matemática da UNICSUL. XVI Simpósio Nacional de Ensino de Física, Rio de Janeiro, 2005, Anais..., 2005..

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BARTH, T. G. A relação custo-benefício socioeconômica da pós-graduação stricto sensu: uma análise na percepção de mestres em contabilidade. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro Sócio- Econômico, Programa de Pós-Graduação em Administração, Florianópolis, 2015.

BARTH, T. G.; ENSSLIN, S. R.; BORGERT, A. Os Benefícios Pessoais da Pós-Graduação Stricto Sensu: uma Análise na Percepção de Mestres em Contabilidade. REPeC – Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade, v. 10, n. 1, p. 106-128, 2016. https://doi.org/10.17524/repec.v10i1.1326

BECKER, G. S. Investment in Human Capital: A Theoretical Analysis. Journal of Political Economy, v. 70, n. 5, p. 9-49, 1962.

BERLYNE, D. E. Novelty and curiosity as determinants of exploratory behavior. British Journal of Psychology, v. 41, p. 1, p. 68-80, 1950. https://doi.org/10.17524/repec.v10i1.1326

BORGES, T. N.; FARIA, A. C. DE; GIL, A. DE L. Ensaio teórico sobre os fatores críticos de sucesso e pontos de falha do processo de gestão dos mestrandos em contabilidade: a ótica da metodologia DEQ. REPeC – Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade, v. 1, n. 3, p. 63-82, 2007. https://doi.org/10.17524/repec.v1i3.16

CASA NOVA, S. Entre-vistas – planejamento, condução e análise de entrevistas. XX in: Seminário de Administração, Universidade São Paulo - USP, São Paulo, 09 nov., 2017.

CARVALHO, D. M.; AMICCI, F. L.; ANDRADE, J.; KATZ, S. Atitudes e opiniões dos alunos da FEA-USP quanto a cursar pós-graduação. In: VI SEMEAD - Seminários em Administração, São Paulo, São Paulo, 2003. Anais..., 2003.

COOPER, D. R.; SCHINDLER, P. S. Métodos de pesquisa em administração. (10. ed.) Porto Alegre: Bookman, 2011.

CUNHA, J. V. A. da. Doutores em Ciências Contábeis da FEA/USP: análise sob a óptica da Teoria do Capital Humano. Tese (doutorado) – Universidade de São Paulo, Departamento de Contabilidade e Atuária da Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade – FEA, São Paulo, 2007.

DECI, E. L. The psychology of self-determination. Lexington, Mass.: D. C. Heath (Lexington Books), 1980.

DECI, E. L.; RYAN, R. M. The empirical exploration of intrinsic motivational processes. In L. Berkowitz (Ed.), Advances in experimental social psychology (13, 39–80). New York: Academic, 1980. https://doi.org/10.1016/s0065-2601(08)60130-6

DECI, E. L.; RYAN, R. M. Intrisic motivation and self-determination in human behavior. Spring Street: New York, 1985.

DECI, E. L.; RYAN, R. M. Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being. American Psychologist, v. 55, n. 1, p. 68-78, 2000. https://doi.org/10.1037//0003-066x.55.1.68

DURSO, S. DE O.; CUNHA, J. V. A. DA; NEVES, P. A.; TEIXEIRA, J. D. V. Fatores Motivacionais para o Mestrado Acadêmico: uma Comparação entre Alunos de Ciências Contábeis e Ciências Econômicas à luz da Teoria da Autodeterminação. Revista Contabilidade e Finanças, v. 27, n. 71, p. 243-258, 2016. https://doi.org/10.1590/s1519-70772013000200007

FREDERICO-FERREIRA, M.; LOUREIRO, C. (2013). Motivos para a procura de mestrados: estudo exploratório com enfermeiros. Revista de Enfermagem Referência, v. 9, n. 3, p. 67-74. https://doi.org/10.12707/riii1264

FREUD, S. On narcissism. In The standard edition of the complete works of Sigmund Freud (14). London: Hogarth Press, 1914.

HARLOW, H. F. Learning and satiation of response in intrinsically motivated complex puzzle performance by monkeys. Journal of Comparative and Pshysiological Pychology, v. 43, n. 4, p. 289-294. https://doi.org/10.1037/h0058114

HULL, C. L. Principles of behavior: An introduction to behavior theory. New York: Appleton-Century-Crofits, 1943.

IWAMOTO, H.; TAKAHASHI, M. A Quantitative Approach to Human Capital Management. Procedia - Social and Behavioral Sciences, v. 172, p. 112–119, 2015. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.343

LEI Nº 9.394, DE 20 DE DEZEMBRO DE 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, 1996.

LEITE FILHO, G. A.; RODRIGUEZ, F. C. Atitudes e opiniões dos alunos do curso de graduação em Ciências Contábeis quanto a cursar pós-graduação: um estudo numa universidade pública. UnB Contábil - UnB, v. 9, n. 1, p. 115-149, 2006.

LEVECQUE, K.; ANSEEL, F.; DE BEUCKELAER, A.; VAN DER HEYDEN, J.; GISLE, L. Work organization and mental health problems in PhD students. Research Policy, v. 46, n. 4, p. 868–879, 2017. https://doi.org/10.1016/j.respol.2017.02.008

MARTINS, O. S., & MONTE, P. A. Motivações, expectativas e influências relacionadas ao título de Mestre em Ciências Contábeis pelo Programa UnB/UFPB/UFPE/UFRN. Contabilidade, Gestão e Governança, v. 13, n. 1, p. 16-31, 2010.

MARTINS, G. A.; THEÓPHILO, C. R. Metodologia da Investigação Científica para Ciências Sociais Aplicadas, 2 ed. São Paulo: Atlas, 2009.

MASLOW, A. H. A theory of human motivation. Psychological Review, v. 50, p. 370-396, 1943. https://doi.org/10.1037/h0054346

REZENDE, M. S. de; MIRANDA, G. J.; PEREIRA, J. M.; CORNACCHIONE, E. B. Jr. Stress e desempenho acadêmico na pós-graduação stricto sensu em ciências contábeis no Brasil. Archivos Analíticos de Políticas Educativas / Education Policy Analysis Archives, v. 25, p. 96, 2017. https://doi.org/10.14507/epaa.25.2931

RYAN, R. M. Control and information in the intrapersonal sphere: An extension of cognitive evaluation theory. Journal of Personality and Social Psychology, v. 43, p. 450-461, 1982. https://doi.org/10.1037/0022-3514.43.3.450

SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, P. B. Metodologia da Pesquisa. 5. ed. São Paulo: McGraw-Hill, 2013.

SCHULTZ, T. W. Investment in man: An economist view. The Social Service Review, v. 33, n. 2, p. 109-117, 1959.

SCHULTZ, T. W. O Capital Humano – Investimentos em Educação e Pesquisa. Trad. Marco Aurélio de Moura Matos. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1971.

SHAPIRO, D. Autonomy and rigid character. New York: Basic Books, 1981.

WHITE, R. W. Motivation reconsidered: The concept of competence. Phychological Review, v. 66, p. 297-333, 1959.

Published

2019-05-16

How to Cite

Meurer, A. M., Souza, A. N. M., & Costa, F. (2019). Motivational factors and changes in master’s degree in accounting: the two sides of the same story. Revista Contemporânea De Contabilidade, 16(38), 105–128. https://doi.org/10.5007/2175-8069.2019v16n38p105

Issue

Section

Articles