Teaching Concepts in Accounting Sciences

Authors

  • Marcos Laffin UFSC - Florianópolis - SC

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8069.2015v12n25p47

Abstract

This study discusses the contributions of the conceptual map as a way to teach concepts in
Accounting Sciences. The goal is to understand the use of this feature in differentiation and
reconciliation of concepts aiming at meaningful learning and simultaneously at the reflection
on the pedagogical practice. In the study we used the literature, from the perspective of
Ausubel (1980), Vygotsky (1993), Charlot (2000) and Contreras (2002), with the approach
that learning is mediated by the set of social relations. It was concluded that the teaching of
concepts in Accounting Sciences based on the meaningful learning allows the expansion of
prior knowledge of the students. This possibility implies a deliberate pedagogical practice,
from the desire to deepen the financial and interdisciplinary knowledge in the execution of the
teacher's work. According to this perspective the teaching of Accounting Sciences can
contribute to a solid and with citizen participation professional training.

Author Biography

Marcos Laffin, UFSC - Florianópolis - SC

MarcosLaffin Bacharel em Ciências Contábeis pela Univille, Especialista emContabilidade Gerencial pela Unicentro, Mestre em Metodologia do Ensino pelaUnicamp e Doutor em Engenharia pela UFSC; é Professor Associado do Departamentode Ciências Contábeis da UFSC e coordena o NETEC – Núcleo de Estudos SobreTrabalho e Ensino em Contabilidade. Pró-Reitor de Ensino de Graduação da UFSC2004-2008 e Presidente do ForGrad - Fórum Nacional de Pró-Reitores  de Graduação das Universidades Brasileiras2007-2008. Pesquisador  em Diretório dePesquisas - Ensino de Contabilidade. Criou e desenvolveu a RevistaContemporânea de Contabilidade

References

AUSUBEL, D.P.; NOVAK, J.D.; HANESIAN, H. Psicologia Educacional. Rio de Janeiro: Editora Interamericana, 1980.

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: HUCITEC, 2002.

CARVALHO. Ensinar a ensinar. São Paulo: Pioneira, 2001.

CHARLOT, B. Da relação com o saber. Elementos para uma teoria. Porto Alegre: ArtMed, 2000.

CONTRERAS, J. A autonomia dos professores. São Paulo: Cortez Editora, 2002.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

GERALDI, J. W. Concepções de linguagem e ensino de português. In: O texto na sala de aula. Cascavel: Assoeste, 1984.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

HENDRIKSEN, E. S.; VAN BREDA, M. F. Teoria da Contabilidade. São Paulo: Atlas, 1999.

KENSKI, V. M. O papel do professor na sociedade digital. In: CASTRO E CARVALHO. Ensinar a ensinar. São Paulo: Pioneira, 2001.

LAFFIN, M. De contador a professor: a trajetória da docência no ensino superior de contabilidade. Florianópolis: Imprensa Universitária - UFSC, 2005.

LAFFIN, M. Ensino da Contabilidade: componentes e desafios. Contabilidade Vista & Revista. Belo Horizonte, v. 13, nº. 3, dez/2002.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MEKSENAS, P. Pesquisa social e ação pedagógica. Conceitos, métodos e práticas. São Paulo: Edições Loyola, 2002.

MIZUKAMI, M. G. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.

MOREIRA, M. A. ; MASINI, E. F. S. Aprendizagem Significativa. A teoria de David Ausubel. São Paulo: Ed, Moraes, 1982.

MOREIRA, M. A. A teoria da aprendizagem significativa e sua implementação em sala de aula. Brasília: Editora UnB, 2006.

MOREIRA, M. A. Mapas conceituais e aprendizagem significativa. Disponível em: <http://www.if.ufrgs.br/~moreira/mapasport.pdf>. Acesso em: 15 de maio de 2013.

MORTIMER, E. F. Sobre chamas e cristais: a linguagem cotidiana, a linguagem científica e o ensino de ciências In: CHASSOT, Attico (Org.). Ciência, Ética e Cultura na Educação. São Leopoldo: Ed. Unisinos, 1998.

NOVAK, J.D. Conocimiento e Aprendizaje: Los mapas conceptuales como herramientas facilitadoras para escuelas y empresas. Madrid: Alianza, 1998.

SCHUCK, G. Tecnologia inteligente, operários inteligentes: uma nova pedagogia para o local de trabalho high-tech. In: STARKEY, Ken. Como as organizações aprendem. São Paulo, 1997.

SEVERINO, J. A. Metodologia do trabalho Científico. São Paulo: Cortez, 2002.

VYGOTSKY, L. S. Obras Escogidas II: problemas de psicologia general. Madrid: Visor Distribuciones, 1993.

Published

2015-05-22

How to Cite

Laffin, M. (2015). Teaching Concepts in Accounting Sciences. Revista Contemporânea De Contabilidade, 12(25), 47–66. https://doi.org/10.5007/2175-8069.2015v12n25p47

Issue

Section

Articles