Differences between gender, ethnicity and socioeconomic profile in the national student performance examination of the course of accounting sciences
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8069.2017v14n33p101Abstract
This study analyzes the academic performance achieved by students of the courses in Accounting Sciences in the National Student Performance Examination (Enade), in the 2006, 2009 and 2012 editions, in order to verify if there are significant differences in academic performance among ethnic groups, gender, socioeconomic profile and IES characteristics. The Kruskal-Wallis test was used to verify if there are significant differences between the average scores of the general grade, the grades of the general training components and the specific knowledge among the social strata. The results show that, in general, there are significant differences in all the averages obtained by students graduating in the 2006, 2009 and 2012 editions of Enade among the groups according to stated gender, socioeconomic status and the variables that describe the IES characteristics (type of organization, administrative category of the institution and type of course).
References
ALVES, C. V. O; CORRAR, L. J; SLOMSKI, V. A docência e o desempenho dos estudantes dos cursos de graduação em contabilidade no Brasil. In: CONGRESSO USP DE CONTROLADORIA E CONTABILIDADE, 4., 2004, São Paulo. Anais... USP, 2004.
ANDRADE, J. X. Condicionantes do desempenho dos estudantes de contabilidade: evidências empíricas de natureza acadêmica, demográfica e econômica. In: ENCONTRO DA ANPAD, 29., 2005, Brasília. Anais... ENANPAD, 2005
BETTS, J. R; MORELL, D. The determinants of undergraduate grade point average: The relative importance of family background, high school resources, and peer group effects. Journal of Human Resources, 1999, n. 34(2), p. 268–293. doi: 10.2307/146346.
COHN, E; COHN, S; BALCH, D. C; BRADLEY Jr. Determinants of undergraduate GPAs: SAT scores, high-school GPA and high-school rank. Economics of Education Review, n. 23, p. 577–586. 2004. doi: 10.1016/j.econedurev.2004.01.001.
DIAZ, M. D. M. Efetividade no ensino superior brasileiro: aplicação de modelos multinível à análise dos resultados do Exame Nacional de Cursos. Revista Economia, v. 8, n. 1, p. 93-120, abr. 2007.
FÁVERO, L. P; BELFIORE, P; SILVA, F.L; CHAN, B.L. Análise de dados: modelagem multivariada para tomada de decisões. Rio de Janeiro: Campus/Elsevier, 2009.
FIELD, Andy. Descobrindo a Estatística usando SPSS. Porto Alegre: Artmed, 2009.
GRACIOSO, A. Análise da Eficácia Escolar e do Efeito-Escola nos Cursos de Administração de Empresas no Brasil. São Paulo: FGV, 2006. 282 p. Tese (Doutorado em Administração de Empresas) – Programa de Pós-graduação em Administração, Escola de Administração de Empresas de São Paulo - FGV, São Paulo, 2006.
HOROWITZ, J. B; SPECTOR, L. Is there a difference between private and public education on college performance? Economics of Education Review, v. 24, p. 189–195. 2005. doi: 10.1016/j.econedurev.2004.03.007
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Enade – Resultados agregados. Disponível em: < http://portal.inep.gov.br/basica-levantamentos-microdados >. Acesso em: 02 ago. 2016.
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Relatório Síntese: Ciências Contábeis. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/enade>. Acesso em: 02 ago. 2007.
LANA, B. de C; LEME, M. C. da S. Cor e Desempenho: o papel da escola, do professor e dos colegas na proficiência dos alunos negros do Brasil. In: Encontro Nacional de Economia da Associação Nacional dos Centros de Pós-Graduação em Economia, 2010, Salvador. Anais...ANPEC, 2010.
MOREIRA, A. M. de A. Fatores Institucionais e Desempenho Acadêmico no Enade: um estudo sobre os cursos de Biologia, Engenharia Civil, História e Pedagogia. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação da Universidade de Brasília, Brasília, 2010.
MAROCO, J. Análise Estatística: com utilização do SPSS. Lisboa: Edições Sílabo, 2007.
REZENDE, M. The effects of accountability on higher education. Economics of Education Review, v. 29, p. 842–856. 2010. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.976479.
SANTOS, N. de A. Determinantes do Desempenho Acadêmico dos Alunos dos Cursos de Ciências Contábeis. Tese (Doutorado em Ciências Contábeis) - Programa de Pós-Graduação em Controladoria e Contabilidade, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.
SCORZAFAVE, L. G; FERREIRA, R. A. Desigualdade de Proficiência no Ensino Fundamental Público Brasileiro: uma Análise de Decomposição. Revista Economia, v. 12, n 2, p. 337-359. 2011.
SILVA, M. C. R; VENDRAMINI, C. M. M; LOPES, F. L. Diferenças entre Gênero e Perfil Sócio-Econômico no Exame Nacional de Desempenho do Estudante. Avaliação, v.15, n.3, p.185-202. 2010. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772010000300010.
SOARES, J. F; ALVES, M. T. G. Desigualdades raciais no sistema brasileiro de educação básica. Educação e Pesquisa, v.29, n. 1, p. 147-165. 2003. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1517-97022003000100011.
SOARES, J. F; ANDRADE, R. J. Nível socioeconômico, qualidade e equidade das escolas de Belo Horizonte. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas Educacionais, v. 14, n. 50, p. 107-126. 2006. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40362006000100008.
SOARES, J. F; RIBEIRO, L. M; CASTRO, C. M. Valor agregado de instituições de ensino superior em Minas Gerais para os cursos de Direito, Administração e Engenharia Civil. Dados – Revista de Ciências Sociais, v. 44, n. 2, p. 363-396. 2001. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0011-52582001000200005.
SOUZA, E. S. ENADE 2006: determinantes do desempenho dos estudantes do curso de Ciências Contábeis. Dissertação (Mestrado em Ciências Contábeis) - Programa Multi-institucional e Inter-Regional de Pós-Graduação em Ciências Contábeis, UnB, UFPB, e UFRN, Brasília, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a Revista. Em virtude de aparecerem nesta Revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais, de exercício profissional e para gestão pública. A Revista adotou a licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional - CC BY NC ND. Esta licença permite acessar, baixar (download), copiar, imprimir, compartilhar, reutilizar e distribuir os artigos desde que com a citação da fonte, atribuindo os devidos créditos de autoria. Nesses casos, nenhuma permissão é necessária por parte dos autores ou dos editores. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou um capítulo de livro).
Esta obra está licenciada sob uma Licença Creative Commons.