Advisor and advisee ideals: similarities and dissimilarities in the perception of teachers and students

Authors

  • Daiane Pias Machado Professora do Instituto de Ciências Econômicas, Administrativas e Contábeis da Universidade Federal do Rio Grande - FURG
  • Joyce Menezes da Fonseca Tonin Professora do Departamento de Ciências Contábeis da Universidade Estadual de Maringá – UEM
  • Ademir Clemente Professor Associado do Departamento de Contabilidade da Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8069.2018v15n35p32

Abstract

The purpose of this article is to identify and compare the ideal characteristics of the advisor and advisee of dissertations and theses, both from the point of view of teachers and students of post-graduate stricto sensu in accounting. Inspired by Joseph Lowman’s model two-dimensional, a research instrument was developed consisting of twenty characteristics of advisor and advisee, in which the respondents assigned importance to each attribute on a scale of 1 to 5. The profile ideal advisor is more consensual, with the first six characteristics received the same importance degree by teachers and students. On the attributes of the ideal advisee it is evident that the first two characteristics present the same degree of relevance for teachers and students. The statistical tests reveal a similarity in the judgment of both because they do not point out significant differences in the importance degree of the ideal characteristics in advisor and advisee.

Author Biographies

Daiane Pias Machado, Professora do Instituto de Ciências Econômicas, Administrativas e Contábeis da Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutoranda da Universidade Federal do Paraná

Joyce Menezes da Fonseca Tonin, Professora do Departamento de Ciências Contábeis da Universidade Estadual de Maringá – UEM

Doutoranda da Universidade Federal do Paraná

Ademir Clemente, Professor Associado do Departamento de Contabilidade da Universidade Federal do Paraná

Pós-doutor em engenharia de transportes pela COPPE/Universidade Federal do Rio de Janeiro e pela University of London

References

ARMSTRONG, S. J. The impact of supervisors' cognitive styles on the quality of research supervision in management education. British Journal of Educational Psychology, 74(4), 599-616. 2004. doi.org/10.1348/0007099042376436

CASTRO, C. D. M. A prática da pesquisa. 2.ed. McGraw-Hill:1978.

GOMES, M. E. M.; ALBUQUERQUE, L. S.; CARVALHO, J. R. M. D.; SANTIAGO, J. S.;LUCENA, W. G. L.; RÊGO, T. D. F. Atributos e práticas pedagógicas do professor de contabilidade que possui êxito em sala de aula: estudo da percepção discente em IES públicas. II Encontro De Ensino E Pesquisa Em Administração e Contabilidade–Anais...EnEPQ. Curitiba. 2009.

GRANT, B. Mapping the pleasures and risks of supervision. Discourse, 24(2), 175-190. 2003. doi.org/10.1080/01596300303042

HINDE, R. A. Relationship: a dialectical perspective. Hove. Psycology Press, 1997.

HOCKEY, J. A complex craft: United Kingdom PhD supervision in the sciences. Research in Post-Compulsory Education, 2(1), 45-70. 1997. doi.org/10.1080/13596749700200004

KAM, B. H. Style and quality in research supervision: the supervisor dependency factor. Higher Education, 34(1), 81-103. 1997.

LEITE FILHO, G. A.; MARTINS, G. D. A. Relação orientador-orientando e suas influências na elaboração de teses e dissertações. Revista de Administração de Empresas, 46(SPE), 99-109.2006. doi.org/10.1590/S0034-75902006000500008

LOWMAN, Joseph. Dominando as técnicas de ensino / tradução Harue Ohara Avritscher; consultoria técnica Ilan Avrichir, Marcos Amatucci. – 1. Ed. – 3. Reimp. São Paulo: Atlas, 2007.

OLIVEIRA, A.S. Relação Orientador-Orientando e a Teoria das Relações Interpessoais de Robert Hinde. Dissertação (mestrado em educação), Universidade Católica de Brasília, p.130. 2006.

PEARSON, M. Professionalising Ph. D. education to enhance the quality of the student experience. Higher Education, 32(3), 303-320. 1996.

PINHEIRO SÁ, A.; TEIXEIRA-PINTO, C., VERÍSSIMO, R., VILAS-BOAS, A.; FIRMINO-MACHADO, J. Em Busca do Orientador de Formação Ideal. Acta Medica Portuguesa, v. 28, n. 4, 2015. doi.org/10.1007/s12275-013-2393-5

RODRIGUES Jr, J. F.; FLEITH, D. S; ALVES, K. M. B. A dissertação de mestrado: um estudo sobre as interações entre o orientador e o orientando com base em incidentes críticos. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 74(177).2007.

ROESCH, S. M. A. Projetos de estágio do curso de administração. São Paulo: Atlas, 1996.

SEAGRAM, B. C.; GOULD, J.; PYKE, S. W. An investigation of gender and other variables on time to completion of doctoral degrees. Research in higher education, 39(3), 319-335.1998.

TEIXEIRA, E. B.; FROEMMING, L. M.; DREWS, G. A.;ZAMBERLAND, L. Relação orientador-orientadores e seus reflexos na elaboração do trabalho de conclusão de curso (tcc): uma avaliação no curso de administração da Unijuí. 2011. URI: http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/25970

VIANA, C. M. Q. Q.; VEIGA, I. P. A. O diálogo acadêmico entre orientadores e orientandos. Educação, 33(3).2010.

Published

2018-06-30

How to Cite

Machado, D. P., Tonin, J. M. da F., & Clemente, A. (2018). Advisor and advisee ideals: similarities and dissimilarities in the perception of teachers and students. Revista Contemporânea De Contabilidade, 15(35), 32–47. https://doi.org/10.5007/2175-8069.2018v15n35p32

Issue

Section

Articles