Sociology of education and school knowledge: contributions of postcolonial studies

Authors

  • Bruno Silva Santos universidade federal de são carlos
  • Erica Aparecida Kawakami Núcleo de Extensão da Universidade Federal de São Carlos-Escola.

DOI:

https://doi.org/10.5007/1806-5023.2015v12n2p46

Abstract

Since the return of Sociology to school curriculum some questions have been raised around the Sociology situation at school. In addition to pedagogical issues related to the practice of teaching, epistemological issues are being put. Very influenced by postcolonial critique, such issues take upon themselves the fact sociology be a forged academic knowledge in Europe from a local and partial epistéme. Shifting the notion of sociology as a modern science, as such thinks itself as universal knowledge, from such theories is possible to make a series of reflections focused on absences which are produced by the sociological theory and its teaching. The focus of this paper is to contribute to the debate on the sociology of education with a postcolonial and curriculum studies perspective.  The political demands for recognition of the cultural, territorial, and epistemological difference from insurgency groups and social movements have impacted the formulation of curriculum policies in Brazil

Author Biographies

Bruno Silva Santos, universidade federal de são carlos

Graduando em Ciências Sociais pela Universidade Federal de São Carlos.

Erica Aparecida Kawakami, Núcleo de Extensão da Universidade Federal de São Carlos-Escola.

Doutora em Sociologia (UFSCar), com graduação e mestrado em Psicologia (USP). É pedagoga e especialista em Educação de Jovens e Adultos. Tem experiência na área de psicologia e educação, com foco na educação para as relações étnico-raciais e temática indígena na escola. É coordenadora pedagógica no curso de Especialização em Educação para as Relações Raciais/Sead-UFSCar e no Núcleo de Extensão UFSCar-Escola. É formadora no curso de Aperfeiçoamento em Educação para as Relações Étnico-raciais (TAC/UFSCar). Temas de interesse e pesquisa: processos identitários, produção e representação do conhecimento, pós-colonialismos, currículo.

Published

2015-12-09

Issue

Section

Artigo