Production of representations and performance of “speakers” of the “popular maranhense culture” in ludovicense museums

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1806-5023.2020v17n2p207

Abstract

The present investigation proposes to examine a set of factors that are combined in the production of representations about the "popular culture of Maranhão". To this end, we act as “spokespersons” enrolled in different instances of cultural acclaim and their endeavors to select symbols related to specific identities (such as ethnicity) and “regional identity”. Mainly, we pay attention to the efforts of agents working in two museums located in the city of São Luís (Domingos Vieira Filho and Cafua das Mercês Popular Culture Center), which dispute the registration, selection, translation, definition and imposition of legitimate meanings of the artifacts to be recovered and preserved

References

ABREU, Regina. Museus etnográficos e práticas de colecionismo: antropofagia dos sentidos. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, n. 31, 2005.

BARROS, Antônio E. Culturas popular e erudita nas linhas de maranhensidade. Boletim da Comissão Maranhense de Folclore, v. 35, p. 9-12, 2006.

BARROS, Antônio E. Cultura e Identidade no Maranhão Estado-Novista. In: III Jornada Internacional de Políticas Públicas, São Luís, v. 1. p. 1-9, 2007.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas linguísticas: o que falar quer dizer. São Paulo: EDUSP, 1996a.

BOURDIEU, Pierre. “A força da representação”. In: BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas linguísticas: o que falar quer dizer. São Paulo: EDUSP, 1996b.

BOURDIEU, Pierre. “Violência simbólica e lutas políticas”. In: BOURDIEU, Pierre. Meditações pascalianas. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

BOURDIEU, Pierre. Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 2004.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2015.

CAVALCANTI, Maria Laura Viveiros de Castro. Entendendo o folclore e a cultura popular. Rio de Janeiro, 2002.

CAVALCANTI, Maria Laura Viveiros de Castro; VILHENA, Luís Rodolfo da Paixão. Traçando fronteiras: Florestan Fernandes e a marginalização do folclore. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 3, n. 5, p. 75-92, 1990.

CHAGAS, Mário. Há uma gota de sangue em cada museu: a ótica museológica de Mário de Andrade. Chapecó: Argos, 2006.

CORADINI, Odaci Luís. As missões da “cultura” e da “política”: confrontos e reconversões de elites culturais e políticas no Rio Grande do Sul (1920-1960). Revista de Estudos Históricos, Rio de Janeiro, n. 32, p. 125-144, 2003.

DAMATTA, Roberto. Carnavais, Malandros e Heróis: para uma Sociologia do dilema Brasileiro. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.

FERRETTI, Sergio Figueiredo. Negras Memórias. Comunicação apresentada em mesa redonda no aniversário do MHAM, 2007. Disponível em: www.repositorio.ufma.br. Acesso em: 01 set. 2018.

GOMES, Clícia A. A.; FERRETTI, Sergio. A construção do folclore no Maranhão. Numero speciale di Visioni Latino Americane, Gennaio, n. 18, 2018.

GRILL, Igor. G.; REIS, Eliana T. dos. Intérpretes e notáveis da literatura e da cultura popular do Maranhão. Revista Ciências Sociais, Unisinos, v. 53, p. 363-377, 2017.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Editora Vértice, 1990.

HEYMANN, Luciana Quillet. Memórias da Elite: arquivos, instituições e projetos memoriais. Revista Pós Ciências Sociais - REPOCS, São Luís, v. 8, n. 15, p. 77-96, 2011.

LE GOFF, Jacques. História e memória. Trad. Irene Ferreira, Bernardo Leitão e Suzana Ferreira Borges. Campinas, SP: Editora da Unicamp, p. 207-233, 419-476, 2003.

MACHADO, Andressa C. Mulheres intérpretes do Maranhão: perfis e concepções de cultura. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) – Universidade Federal do Maranhão. São Luís, 2018.

MATOS, Elisene C. Intérpretes da “cultura popular” e a produção de memórias no Maranhão. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Universidade Federal do Maranhão. São Luís, 2019.

MEIRELES, Marinelma C. As conexões do Maranhão com África no tráfico atlântico de escravos na segunda metade do século XVIII. Revista Eletrônica Outros Tempos, v. 6, nº 8, 2009.

NEDEL, Letícia Borges. Um Passado Novo para uma História em Crise: Regionalismo e Folcloristas no Rio Grande do Sul (1948-1965). Tese (Doutorado em História) – Universidade de Brasília. Brasília, 2005.

NEDEL, Letícia Borges. Onde o gigante perdeu as botas: memórias em confronto no interior de um museu histórico. História Oral, Rio de Janeiro, v. 14, n. 1, p. 63-95, 2011.

NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História. São Paulo, PUC-SP, v. 10, p. 7-28, 1993.

REIS, Eliana Tavares dos. Referencial e Mediação na produção de políticas públicas para a ‘cultura’ no Maranhão. 33.º Encontro Anual da ANPOCS, Caxambu, p. 1-32, 2009.

REIS, Eliana Tavares dos. Em nome da “cultura”: porta-vozes, mediação e referenciais de políticas públicas no Maranhão. Sociedade e Estado, Brasília, v. 25, n.3, p.499-523, 2010.

REIS, Eliana Tavares dos. O trabalho de construção de um “perfil artístico e cultural do Maranhão”. In: REIS; GRILL. Estudos sobre elites políticas e culturais. São Luís: EDUFMA, 2014.

Published

2020-09-23