Letters from Province: memorialistic and Intellectual Conventions in the Correspondence of Eduardo Campos
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7976.2024.e100082Keywords:
Clã (magazine), Eduardo Campos, Political languagesAbstract
This article discusses how the writer Eduardo Campos conceived his intellectual practice and, based on it, elaborated a memorialistic around his epistolary network. To do so, it contrasts the concepts and rhetoric present in "Cartas de Afeição," a brief volume that compiles his passive correspondence, with the political language practiced by CLÃ, a circle of literati in which the author was involved. It is noted that the narratives surrounding the movement grounded a sense of distinction, a collective identification that endured for a long time and is characterized by excluding the dynamics and historical ties inherent in the artistic practice of these writers, promoting the consecration of their trajectories through forgetfulness, abstraction, and idealization of their family, political, and social bonds.
References
AFIRMAÇÃO. Anais do I Congresso Cearense de Escritores. Fortaleza: Edições CLÃ, 1947.
ALVES, P. D. S.; RODRIGUES, B. O Clã e A Província: o papel dos periódicos literários e culturais na formação da identidade coletiva de um grupo de escritores cearenses (1930-1950). Brasiliana: Journal for Brazilian Studies, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 357–373, 2020.
ANDERSON, Benedict. Comunidades imaginadas. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
CAMPOS, Eduardo de. Cartas de afeição: correspondência passiva. Fortaleza: Livro Técnico, 2004.
FARIA, Daniel. O mito modernista. Uberlândia: Editora da UFU, 2006.
CANDAU, Joel. Memória e identidade. São Paulo: Contexto, 2011.
CLÃ - Revista de cultura (Fortaleza, 1946-1988). Edição fac-similar. Fortaleza: Imprensa Universitária, 2001.
COSTA, Adriane V.; PALTI, Elías J. (org.). História intelectual e circulação de ideias na América Latina nos séculos XIX e XX. Belo Horizonte: Fino Traço, 2021.
DIAZ, Brigitte. O gênero epistolar ou o pensamento nômade. São Paulo: EdUSP, 2016.
GIRÃO, Raimundo; SOUSA, Maria da C. Dicionário da literatura cearense. Fortaleza: Imprensa Oficial do Ceará, 1987.
GOMES, Angela M. de C. (org.) Escrita de si, escrita da História. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2004.
HARDMAN, Francisco F. A ideologia paulista e os eternos modernistas. São Paulo: EdUnesp, 2022.
HAROCHE-BOUZINAC, Geneviève. Escritas epistolares. São Paulo: EdUSP. 2016.
LINHARES, Francisco D. B. Escritores, congressos e meio intelectual em Fortaleza (1942- 1946). 2018. Dissertação (Mestrado em História) Programa de Pós-Graduação em História, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.
MICELI, Sergio; MYERS, Jorge (orgs.) Retratos latino-americanos: A recordação letrada de intelectuais e artistas do século XX. São Paulo: Sesc, 2019.
OLIVEIRA, J. de M.; SILVA, E. H. As memórias de Eduardo Campos e sua atuação na rádio cearense. In: KLOCKNER, Luciano; PRATA, Nair. (orgs.) História da mídia sonora: experiências memórias e afetos de norte a sul do Brasil. Porto Alegre: EdiPUCRS, 2009. p. 265-281.
PALTI, Elías J. Temporalidade e refutabilidade dos conceitos políticos. Revista da Faculdade de Direito da UFRGS, Porto Alegre, v. 1, n. 35, 2016.
PASINI, Leandro. Prismas modernistas. São Paulo: Editora da UNIFESP, 2022.
POCOCK, John G. A. Linguagens do ideário político. São Paulo: EdUSP, 2003.
SALIBA, Elias T. (org.). Modernismo, o lado oposto e os outros lados. São Paulo: Sesc, 2022.
SIRINELLI, Jean-F. As Elites Culturais. In RIOUX, Jean-P.; SIRINELLI, Jean-F. (orgs.) Para uma história cultural. Lisboa: Estampa, 1998.
WILLIAMS, Raymond. Política do Modernismo: contra os novos conformistas. São Paulo: EdUNESP, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Plauto Daniel Santos Alves

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Esboços: histories in global contexts adopts an Open Access policy and it is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0). Authors will be asked to sign an open access license agreement before publication.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors grant the journal Esboços: histórias em contextos globais (ISSN 2175-7976) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
- This license allows users to remix, transform, and build upon the material, on the condition of giving acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- 3.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or a personal website, or publish it as a book chapter or a translation).

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


