The Jesuit school in the context of the sixteenth century: formation of a new man

Authors

  • Fernanda Santos UNIFAP

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7976.2017v24n37p167

Abstract

From the sixteenth century, religious colleges began their attempt to train masters and disciples preconized religious ideology and with a counterreformist logic. The Society of Jesus was one of the Orders that most bet on teaching, arguing that the education of the young could promote a new catholic society. Thus, as an evangelization strategy, the Order has used normative and homogenizing instruments, such as Ratio Studiorum and the modus parisiensis. According to Durkheim (1955), each society constructs a model of ideal man, from the intellectual, the physical and moral point of view. This ideal, at once one and diverse, constitutes the basic part of instruction. This article shows how the jesuit school inculcated civilizing norms according to the theories of Norbert Elias in order to interfere in the society of its time and to shape the ideal character of a new man.

Author Biography

Fernanda Santos, UNIFAP

Professora Adjunta no colegiado de Letras, da Universidade Federal do Amapá, Campus
Santana

References

ARIÈS, Phillipe. História Social da Família e da Criança. 2.ª ed. Rio de Janeiro: Guanabara,1981.

ARNAUT DE TOLEDO, Cézar de Alencar. Razão de Estudos e Razão Política: um estudo sobre a Ratio Studiorum. In: Acta Scientiarum. Maringá, vol. 22, n.º 1, 2000.

ARNAUT DE TOLEDO, Cézar de Alencar; RUCKSTADTER, Flávio Massami Martins. A Filosofia Educacional dos Jesuítas nas Cartas do Pe. José de Anchieta. In: Acta Scientiarum. Maringá, vol. 25, n.º 2, 2003.

CHERVEL, André, COMPÈRE, Marie-Madeleine. As Humanidades no Ensino. Educação e Pesquisa. São Paulo: Universidade de São Paulo, vol. 25, n.º 2, 1999.

CÓDIGO PEDAGÓGICO DOS JESUÍTAS. Ratio Studiorum da Companhia de Jesus. Introdução, versão portuguesa e notas de Margarida Miranda. Lisboa: Esfera do Caos, 2009.

COMPÈRE, Marie-Madeleine. Du Collège au Lycée (1500-1850). Paris: éditions Gallimard/Julliard, 1976.

DURKHEIM, Émile. A Evolução Pedagógica. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

DURKHEIM, Émile. Educação e Sociologia. Trad. Lourenço Filho. 4.ª ed. São Paulo: Edições Melhoramentos, 1955.

ELIAS, Norbert. O Processo Civilizador: formação do Estado e Civilização. Trad. Ruy Junomann. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, vol 2, 1998.

FRANCO, José Eduardo. Século XVI. In: FRANCO, José Eduardo, CALAFATE, Pedro (coord.). A Europa segundo Portugal: Ideias de Europa na Cultura Portuguesa, século a século.

GOMES, Manuel Pereira, s.j. Sto. Inácio e a Fundação de Colégios. Gracos, 1996.

HAMILTON, David. Towards a Theory of Schooling. London, New York, Philadelphia:The Falmer Press, 1989.

HANSEN, João Adolfo. Ratio Studiorum e Política Católica Ibérica no Século XVII. In: VIDAL, Diana Gonçalves; HILSDORF, Maria Lúcia Spedo (orgs). Tópicos em História da Educação. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2001.

JOUVENCY, J. De la Maniere d’Apprendre et d’Enseigner (De Ratione Discendi et Docendi). Paris: Hachette, 1900.

JULIA, Dominique. Disciplinas Escolares: Objetivos, Ensino e Apropriação. In: LOPES, Alice Casimiro, MACEDO, Elizabeth (orgs.). Disciplinas e Integração curricular: história e políticas. Rio de Janeiro: DP&A editora, 2002

LEITE, Serafim. História da Companhia de Jesus no Brasil. Rio de Janeiro: Instituto Nacional do Livro, tomo X, 1949. LEITE, Serafim. História da Companhia de Jesus no Brasil. Rio de Janeiro: Instituto Nacional do Livro, tomo VII, 1949.

MIR, Gabriel Codina. Aux Sources de la Pédagogie des Jésuites. Le Modus Parisiensis. Roma: Institutum Historicum Societatis Jesu, 1968.

MIRANDA, Margarida. Ratio Studiorum: uma nova hierarquia de saberes. In: CÓDIGO PEDAGÓGICO DOS JESUÍTAS. Ratio Studiorum da Companhia de Jesus. Introdução, versão portuguesa e notas de Margarida Miranda. Lisboa: Esfera do Caos, 2009.

NÓVOA, António. Le Temps des Professeurs. Vols. I e II. Lisboa: Instituto Nacional de Investigação Científica, 1987.

NÓVOA, António. Uma Educação que se diz ‘Nova’. In: CANDEIAS, António; NÓVOA, António; FIGUEIRA, Manuel Henrique. Sobre a Educação Nova: cartas de Adolfo Lima a Álvaro Viana de Lemos. Lisboa: Educa, 1995.

PAIVA, José Maria de. O Método Pedagógico Jesuítico: uma análise do Ratio Studiorum. Viçosa: Oficinas Gráficas da Imprensa Universitária da Universidade Federal de Viçosa, 1981.

PETITAT, André. Produção da Escola/Produção da Sociedade: análise sócio-histórica de alguns momentos decisivos da evolução escolar no Ocidente. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

RAMOS DO Ó, Jorge. O Governo de Si Mesmo: modernidade pedagógica e encenações disciplinares do aluno liceal (último quartel do século XIX – meados do século XX). Lisboa: EDUCA, 2003.

REVEL, Jaques. Os usos da civilidade. In: ARIÈS, Philippe, CHARTIER, Roger (orgs.). História da Vida Privada - Da Renascença ao Século das Luzes. Trad. Hildegard Feist. São Paulo: Companhia de Bolso, vol. 3, 2009.

SANTOS, Fernanda. O Colégio da Bahia: uma (quase) universidade na América Portuguesa (1556-1763). Lisboa: Theya editores, 2015.

VARELA, Julia. Modos de Educacion en la España de la Contrarreforma. Madrid: Las Ediciones de La Piqueta, 1983.

WRIGHT, Jonathan. Os Jesuítas: as Missões, Mitos e Histórias. Rio de Janeiro: editoraRelume, 2006.

Published

2017-10-16

How to Cite

Santos, F. (2017). The Jesuit school in the context of the sixteenth century: formation of a new man. Esboços: Histories in Global Contexts, 24(37), 167–182. https://doi.org/10.5007/2175-7976.2017v24n37p167