Digital technology issues for history teachers’ training in the Amazonian context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7976.2020.e68318

Abstract

This paper reflects on training possibilities for undergraduate students, considering different uses of digital information and communication technologies (DICTs), and brings into discussion the work of history teachers in singular contexts of the Amazon region. Its starting point is a theoretical literature review on DICTs and their involvement in the social history of the Xingu region in the Amazon, in order to answer the question: How may the demands of current scientific and technological innovation trends be met in the context of TDICs aimed at teachers’ training? As a result of this examination, we reached the understanding that technologies are the result of the evolutionary process of society, and their application covers aspects of development in many sectors linked to the improvement of the population’s quality of life. Thus, education is the field in which such technologies can be propagated, with the resulting need to invest in teachers’ training in this branch of knowledge.

Author Biographies

Leonardo Zenha Cordeiro, Universidade Federal do Pará, Faculdade de Educação, Altamira, PA, Brasil

Possui graduação em pedagogia pela Universidade Federal de Minas Gerais (2005). Especialização em Educação a Distância(2006)Senac -MG. Mestre em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais(2010). Doutor(2016) em Politicas Públicas e Formação Humana na Universidade Estadual do Rio de Janeiro. Pesquisa envolvendo o Ensino Médio, cibercultura e cultura Digital . Professor Dedicação Exclusiva na Universidade Federal do Pará . Tem experiência na área de Educação, cultura digital, Educação a distância, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação e Novas Tecnologias da Informação e Comunicação,Formação de Professores, Educação do Campo, Educação a Distância e juventudes.

Renato Pinheiro da Costa, Universidade Federal do Pará, Faculdade de Educação, Altamira, PA, Brasil

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Published

2020-06-19

How to Cite

Cordeiro, L. Z., & Costa, R. P. da. (2020). Digital technology issues for history teachers’ training in the Amazonian context. Esboços: Histories in Global Contexts, 27(45), 228–248. https://doi.org/10.5007/2175-7976.2020.e68318

Issue

Section

Special Issue "Digital and global history: new horizons for the historical inquiry"