Demoiselles católicas e misses protestantes: dois modelos antagônicos de educação no século XIX
Abstract
Na França do século XIX, as jovens das elites eram educadas sob rígidos princípios católicos: predominavam assim, as tutelas da mãe e da Igreja, bem como os valores da inocência e da virgindade, em uma educação que as separava escrupulosamente do sexo masculino. Entretanto, a partir da monarquia Censitária, surgiram críticas a este modelo educacional que acabava formando jovens simplórias, o contrario das misses protestantes, jovens inglesas e americanas emancipadas, educadas nos princípios do self government e experientes – sobretudo pela prática do flirt – nas relações com o sexo masculino. Na Belle Epoque, a comparação entre os dói modelos de educação tornou-se um tema freqüente na literatura e se impôs como importante questão social.Downloads
Published
2004-01-01
How to Cite
Houbre, G., H.G. Mamigonian, M., & Salomon, M. (2004). Demoiselles católicas e misses protestantes: dois modelos antagônicos de educação no século XIX. Esboços: Histories in Global Contexts, 11(11), pp. 241–253. Retrieved from https://periodicos.ufsc.br/index.php/esbocos/article/view/508
Issue
Section
Translation
License
Esboços: histories in global contexts adopts an Open Access policy and it is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0). Authors will be asked to sign an open access license agreement before publication.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors grant the journal Esboços: histórias em contextos globais (ISSN 2175-7976) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
- This license allows users to remix, transform, and build upon the material, on the condition of giving acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- 3.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or a personal website, or publish it as a book chapter or a translation).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.