Discussing the Problem of Woman on Rousseau and Wollstonecraft

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1677-2954.2019v18n3p357

Abstract

Rousseau is one of the greatest exponents of the Eighteenth century philosophy and who, among others, did not escape from reproducing the vision of the patriarchal family, especially on the book Emile. Wollstonecraft was an English writer and philosopher, a well-known advocate for women's rights, who criticized Rousseau. The present text seeks to discuss differences and approximations between them, seeking to emphasize that the Genevan philosopher contributed to the debate, even without discussing the topic directly. It also seeks to demonstrate that it is a misconception to see him as an anti-feminist or someone who has been opposed to the education of women, as Wollstonecraft did in his book A Vindication of the Rights of Woman.

Author Biography

Wilson Alves de Paiva, UFG

Doutor em Filosofia da Educação, pela USP, com pós-doutorado na University of Calgary (Canadá). Mestre em Filosofia Ética e Política, pela UFG, especialista em Educação, pela FACINTER e graduado em Pedagogia pela UFPA. Professor da Faculdade de Educação da UFG e do PPGE - Programa de Pós-Graduaçao em Educação da UFG (stricto sensu). É especialista em Rousseau, como foco na obra "Emílio ou da Educação". É membro da Rousseau Association, da Societé Jean-Jacques Rousseau, da Sociedade Portuguesa de Filosofia, da ABES18 e além de outras associações e grupos de pesquisa no Brasil e no exteior. Foi editor da Revista Vita et Sanitas (FUG) e da Revista EducAtiva (PUC). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Fundamentos da Educação, Filosofia Educação, Ensino de filosofia, Filosofia para crianças e adolescentes,Teorias educacionais, cultura e educação, educação brasileira, jesuítas, colonização, filosofia política, democracia, Rousseau, descentralização educacional, municipalização do ensino, políticas públicas, política e escola. Foi professor visitante na Facultad de Filosofía da Universidad Autónoma de Madrid (Espanha) e na Werklunk School of Education da University of Calgary (Canada).

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Published

2019-12-31

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Articles