The role of extension in the pedagogical process of teacher education: analysis from the Historical-Critical Pedagogy

Authors

  • Lilian Giacomini Cruz Zucchini Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul https://orcid.org/0000-0002-7077-5413
  • Elizandra de Oliveira Carvalho Mendonsa Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul
  • Marcia Conceição de Souza Silva Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2025.e100198

Keywords:

Initial Education, Continuing Education, Science Teaching, Historical-Critical Pedagogy

Abstract

This text aims to discuss issues that we consider fundamental in initial and continuing teacher education, including including the content-form relationship ande extensionist actions as part of the pedagogical process. To this end, we take into account that Higher Education is complex and subject to criticism regarding the functions it performs in the political-ideological context of the development of Brazilian society, and also the fact that the inseparability of teaching-research-extension is still not fully understood and implemented. in practice. To problematize, we resort to two distinct experiences developed in a public university, with the collaboration of groups from the Teaching Initiation Scholarship Program (Pibid). Our findings confirm the role of the university as a privileged training space in teacher education for the production of knowledge, which creates objective conditions for the insertion of the teacher in the initial education process in the school environment and more coherent and consistent practice of the in-service teacher.

Author Biographies

Lilian Giacomini Cruz Zucchini, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

Doutora em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista (UNESP - Bauru). Docente dos cursos de graduação em Ciências Biológicas (Bacharelado) e Medicina na Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), unidade de Campo Grande e, professora orientadora nos Programas de Pós-graduação em Educação Científica e Matemática (Mestrado Profissional) da UEMS, unidade de Dourados, e em Ensino de Ciências, da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), campus Campo Grande.

Elizandra de Oliveira Carvalho Mendonsa, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

Mestre em Educação Científica e Matemática pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, Mestrado Profissional (UEMS - Dourados). Docente da rede municipal de ensino em Mundo Novo/MS e na rede estadual de Mato Grosso do Sul (SED/MS), com atuação nas áreas de Ciências Biológicas, Educação Infantil e Coordenadora Pedagógica.

Marcia Conceição de Souza Silva, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

Mestre em Educação Científica e Matemática pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, Mestrado Profissional (UEMS - Dourados). Docente no Ensino Fundamental e Ensino Médio na Secretaria de Estado de Educação (SED-MS). Professora orientadora de Projeto de iniciação científica do PICTEC (Programa de Iniciação Científica e Tecnológica) da FUNDECT (Fundação de Apoio ao Desenvolvimento do Ensino, Ciência e Tecnologia do Estado de Mato Grosso do Sul).

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Published

2025-08-27