Experience of the Unicentro in the Rondon Project in Irituia/PA: a lesson of life and citizenship

Authors

  • Ana Paula Perardt Farias FMU - Faculdades Metropolitanas Unidas
  • Franciani Fernandes Galvão UNICENTRO (Universidade Estadual do Centro-Oeste do Paraná).
  • Edson Santos Silva UNICENTRO (Universidade Estadual do Centro-Oeste do Paraná).

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2017v14n25p191

Abstract

This article reports a university extension experience in the students developing activities in the city of Irituia – Pará, in July 2013, in the Rondon Project Forte do Presépio Operation. The proposal of activities made was built by students of the Centro-Oeste State University – Unicentro in Paraná (Brasil) and was based on the set B, including activities such as communication, technology and production, environment and work, the objective was: Report and sharing experiences obtained by the Unicentro’s team in the Rondon Project. The development of activities consisted in the practice of participative actions, which sought social and collective responsibility for citizenship. This extension experience allowed the growing of everyone involved, by expanding the vision and knowledge of the student to the community reality, breaking the barriers of knowledge and providing the search for strategies and solutions to the ongoing work, and to improve the quality of municipal life.

Author Biographies

Ana Paula Perardt Farias, FMU - Faculdades Metropolitanas Unidas

Graduada em Turismo pela UNICENTRO (Universidade Estadual do Centro-Oeste do Paraná). Pós-graduanda em Docência no Ensino Superior pela FMU (Faculdades Metripolitanas Unidas).

Franciani Fernandes Galvão, UNICENTRO (Universidade Estadual do Centro-Oeste do Paraná).

Doutoranda em Administração pela UEM na linha de Empreendedorismo e Mercado, Mestra em Administração pela UFPR, MBA em Gestão bancária e finanças corporativas pela ESAB e graduação em Administração com habilitação em Comércio Exterior (UEPG).

Edson Santos Silva, UNICENTRO (Universidade Estadual do Centro-Oeste do Paraná).

Graduado em Letras: Português/Inglês pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras Santana (1991),mestrado em Literatura Portuguesa pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (2001) e doutorado em Literatura Portuguesa, pela Universidade de São Paulo (2009). Professor do Ensino Superior da Carreira do Magistério Público do Ensino Superior do Paraná, do Departamento de Letras, campus de Irati, Unidade Universitária de Irati, da Universidade do Centro-Oeste do Paraná.

References

ANDRADE, Horasa. Maria. Lima. SOUZA, Robson. Campelo. RAMOS, Elisangela. Moura. Metodologia Participativa como ferramenta e estratégia utilizada pela INCUBACOOP para a inclusão de grupos populares em Recife-PE. Programa incubadora tecnológica de cooperativas populares e empreendimentos solidários Universidade Federal do Pará, 2005. Disponível em: <http://www.cultura.ufpa.br/itcpes/documentos/metodologia_participativa_incubaccop.pdf> Acesso em 30. Jul. 2015.

BRASIL. Ministério da Defesa. Projeto Rondon, 2015. Disponível em <https://www.projetorondon.pagina-oficial.com/portal/> Acesso em 30. Jul. 2015

BULHÕES, Alcides. Emanoel. Espindola, et al. Relato de uma experiência de vida: comunidade e rondonistas integrando saberes. Extensio: Revista Eletrônica de Extensão, ISSN 1807-0221 Florianópolis, Ano 7, n. 10, p. 158-172, 2010

HENNINGTON, Élida Azevedo. Acolhimento como prática interdisciplinar num programa de extensão universitária. Caderno de Saúde Pública, Rio de Janeiro, 21(1): 256-265, jan-fev, 2005

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística – Cidades. Disponível em:

<http://cidades.ibge.gov.br/xtras/perfil.php?codmun=150350> Acesso em 30. Jul. 2015

Published

2017-06-14