Oncologic attention in primary helth care: extension project in nursing education

Authors

  • Luciana Martins da Rosa Universidade Federal de Santa Catarina
  • Amanda Espíndola de Andrade Universidade Federal de Santa Catarina
  • Luiza Kretzer Berndt Universidade Federal de Santa Catarina
  • Jane Cristina Anders Universidade Federal de Santa Catarina
  • Vera Radünz Universidade Federal de Santa Catarina
  • Ana Izabel Jatobá de Souza Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2017v14n26p107

Abstract

This study aims to identify how nursing students, as fellows of the extensión project  perceive and evaluate the learning and the contribution to profesional practice  A descriptive study was conducted with a qualitative approach, including seven nursing students, participants of the extensión project that covered the demands of permanent education for cancer care in the basic care of Florianópolis. The data was collected through a questionnaire in September 2016. The data collected was subjected to contentan alysis. The established categories: were: Contribution to nursing education; Contribution to the continuing education of nursing and in primary healthcare; Problematization of nurses performance in basic health care and nursing formation. Fellows showed the effective ness of participation in extensión project as a formative strategy.

Author Biographies

Luciana Martins da Rosa, Universidade Federal de Santa Catarina

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Docente do Departamento de Enfermagem e do Programa de Pós-Graduação Gestão do Cuidado em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina. Vice-Líder do Laboratório de Pesquisa Cuidando & Confortando. Florianópolis-SC-Brasil. Membro do Grupo de Pesquisa Cuidando & Confortando.

Amanda Espíndola de Andrade, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduanda em Enfermagem pela Universidade Federal de Santa Catarina. Membro do Laboratório de Pesquisa Cuidando & Confortando. Florianópolis-SC-Brasil.

Luiza Kretzer Berndt, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduanda em Enfermagem pela Universidade Federal de Santa Catarina. Membro do Laboratório de Pesquisa Cuidando & Confortando. Florianópolis-SC-Brasil.

Jane Cristina Anders, Universidade Federal de Santa Catarina

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Docente do Departamento de Enfermagem e do Programa de Pós-Graduação Gestão do Cuidado em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina. 

Vera Radünz, Universidade Federal de Santa Catarina

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Docente do Departamento de Enfermagem e do Programa de Pós-Graduação Gestão do Cuidado em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis-SC-Brasil.

Ana Izabel Jatobá de Souza, Universidade Federal de Santa Catarina

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Docente do Departamento de Enfermagem e do Programa de Pós-Graduação Gestão do Cuidado em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina.

Published

2017-11-09