approach to smoking in a waiting room: an extensionist experience

Authors

  • Luiz Eduardo de Almeida Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Marília Nalon Pereira Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Valéria de Oliveira Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Diego Machado de Oliveira Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Larisse Matins Aguiar Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2018v15n28p127

Abstract

Objective: the present study, through an account, materializes experiments experienced by the "Extension Project Waiting Room" (EPWR). Method: guided by the demand of the local service, it was the extension team, guided by the theme "Tobacco use disorder", the development of an educational and preventive action in a waiting room. Using the "TPC" instrument, the actions were dynamized in three sequenced tempos: "To think", "To do" and "To reflect". Results: by considering the strengths and weaknesses found, the work group recognized the experience as successful. Conclusion: the study reinforces the fundamental role of extension in vocational training, the effectiveness of the "TPC" instrument, the recognition of the waiting room as a collective space for the promotion of educational activities, including the promotion of "Tobacco use disorder" end, it awakens the importance of valorizing the dissemination of extensionist experiences in scientific spaces. Period: from March to April 2016.

Author Biographies

Luiz Eduardo de Almeida, Universidade Federal de Juiz de Fora

Possui graduação em Odontologia pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF/2007), especialista em Saúde Coletiva (UFJF/2008) e mestre em Clínica Odontológica/Saúde Coletiva (UFJF/2010). Professor do Departamento de Odontologia do Campus Avançado de Governador Valadares da Universidade Federal de Juiz de Fora, desenvolvendo ações em ensino, pesquisa, extensão e gestão. Quanto à atuação, descreve-se: Ciências da Saúde (Grande área), Odontologia (Área de conhecimento), Odontologia Social e Preventiva (Subárea) e Saúde Coletiva (Especialidade).

Marília Nalon Pereira, Universidade Federal de Juiz de Fora

Graduada em Odontologia pela Universidade Federal de Juiz de Fora (1977), residente/especialista em Cirurgia Bucomaxilofacial pela Universidade Federal Fluminense (1982-1984), mestre em Fundamentos da Educação pelo Centro de Ensino Superior de Juiz de Fora (2000), doutora em Odontologia Restauradora pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2002) e Especialista em Saúde Pública pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2004). Atualmente é subchefe do Departamento de Odontologia Restauradora (2013-2015) e Professora Associado III da Universidade Federal de Juiz de Fora.

Valéria de Oliveira, Universidade Federal de Juiz de Fora

Possui graduação em Odontologia pela Universidade do Grande Rio (1987), Especialização em Saúde Coletiva pela PUC-RJ (1996), Mestrado (1999) e Doutorado (2005) em Odontologia pela Universidade Federal Fluminense - área de concentração em Odontologia Social. Professora do Departamento de Odontologia do Campus Avançado de Governador Valadares da Universidade Federal de Juiz de Fora, desenvolvendo ações em ensino, pesquisa, extensão e gestão.

Diego Machado de Oliveira, Universidade Federal de Juiz de Fora

Graduando em Odontologia pela Universidade Federal de Juiz de Fora Campus avançado Governador Valadares.

Larisse Matins Aguiar, Universidade Federal de Juiz de Fora

Graduando em Odontologia pela Universidade Federal de Juiz de Fora Campus avançado Governador Valadares.

References

ALMEIDA, L.E.; PEREIRA, M.N.; BARA, E.F. Programa de Capacitação de Ideias (PCI). In: Pró-Saúde: Ensino, Pesquisa e Extensão – Almeida, L.E. et al. Juiz de Fora: Editar Juiz de Fora, 2009a. pp.: 165-91.

ALMEIDA, L.E.; PEREIRA, M.N.; BARA, E.F. Projeto de Extensão Sabiá: a introdução de uma prática integralizadora no ensino odontológico. In: Pró-Saúde: Ensino, Pesquisa e Extensão – Almeida, L.E. et al. Juiz de Fora: Editar Juiz de Fora, 2009b. pp.: 126-64.

BELL, J. Projeto de Pesquisa – Guia para pesquisadores iniciantes em educação, saúde e ciências sociais. Porto Alegre: Editora Artmed, 2008.

BRONDANI, J.E.; ARANDA, A.L.; MORIN, V.L.; FERRAZ, T.R.; COLOMÉ, C.L.M.; FEDOSSE, E. Percepções de gestantes e puérperas acerca da sala de espera em uma Unidade Básica de Saúde integrada à Estratégia Saúde da Família. Rev Bras Promoç Saúde, 26(1): 63-70, 2013.

CARVALHO, A.C.P.; KRIGER, L. Educação Odontológica. São Paulo: Artes Médicas, 2006.

CRESWELL, J.W. Projeto de Pesquisa – Métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Editora Artmed, 2007.

FREIRE, P. Extensão ou Comunicação. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 2006a.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à pratica educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006b.

FREIRE, P. Educação como Prática da Liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 2007.

MOREIRA, M.R.; NOVAES, M.S.P.; MOCHIDOME, F.I.; WANDERLEY, L.; RANGEL, L.S.O. Projeto de educação em sala de espera: uma proposta de promoção de saúde – avaliação de 1 ano. Biosci J., 18(2): 103-8, 2002

NORA, C.R.D.; MÂNICA, F.; GERMANI, A.R.M. Sala de espera uma ferramenta para efetivar a educação em saúde. Revista Saúde e Pesquisa, 2(3):397-402, 2009.

PEDUZZI, M. Equipe multiprofissional de saúde: conceito e tipologia. Rev Saúde Pública, 35(1):103-9, 2001.

REIS, I.N.C.; SILVA, I.L.R.; UN, J.A.W. Espaço público na Atenção Básica de Saúde: Educação Popular e promoção da saúde nos Centros de Saúde-Escola do Brasil. Interface – Comunicação, Saúde e Educação, 18(2): 1161-74, 2014.

RIBEIRO, E.M.; PIRES, D.; BLANK, V.L.G. A teorização sobre o processo de trabalho em saúde como instrumental para a análise do Programa de Saúde da Família. Cad Saúde Pública, 20(2):438-446, 2004.

RODRIGUES, A.D.; DALLANORA, C.R.; ROSA, J.; GERMANI, A.R.M. Sala de espera: um ambiente para efetivar a educação em saúde. Vivências, 5(7): 101-6, 2009.

ROSA, J.; BARTH, P.O.; GERMANI, A.R.M. A sala de espera no agir em saúde: espaço de educação e promoção à saúde. Perspectiva, 35(129):121-30, 2011.

SALIMENA, A.M.O.; ANDRADE, M.P.; MELO, M.C.S.C. Familiares na sala de espera do centro cirúrgico: sentimentos e percepções. Cienc Cuid Saude, 10(4):773-80, 2011.

SATO, M.; AYRES, J.R.C.M. Arte e humanização das práticas de saúde em uma Unidade Básica. Interface – Comunicação, Saúde e Educação, 19(55):1027-38, 2015.

TEIXEIRA, E.R.; VELOSO, R.C.; O grupo em sala de espera: território de práticas e representações em saúde. Texto Contexto Enferm, 15(2):320-5, 2006.

TÔRRES, L.H.N.; PAULA, J.S.; SOUSA, M.L.R.; MIALHE, F.L. Histórias em quadrinhos na sala de espera: um método de educação em saúde bucal. Odontol. Clín.-Cient.,10(1): 69-72, 2011.

VALENTE, M.A.S.; ANDRADE, A.G.; ALCÂNTARA, P.G.; SILVA, P.S.A. O que te espera na Sala de Espera: educação em saúde em Unidades de Atenção Primária à Saúde (UAPS) de Governador Valadares (MG). Caminho Aberto - Revista de Extensão do IFSC, 1(2): 137-41, 2015.

ZAMBENEDETTI, G. Sala de Espera como Estratégia de Educação em Saúde no Campo da Atenção às Doenças Sexualmente Transmissíveis. Saúde Soc., 21(4): 1075-86, 2012.

Published

2018-04-23